پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۳ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

دانستنی های انتخاب رشته برای کنکوری ها!!

میلاد لارستان: با توجه به قرار داشتن در آستانه اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۶ و اهمیت مرحله انتخاب رشته برای کنکوری ها، مطلبی برای سهولت در این کار تهیه شد…

میلاد لارستان: با توجه به قرار داشتن در آستانه اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۶ و اهمیت مرحله انتخاب رشته برای کنکوری ها، مطلبی برای سهولت در این کار تهیه شد که در ذیل می آید:

نوشتن با وجود این آب هوای گرم درباره ی کنکور و اون همه دغدغه کار سختیست.

اما باید بگم یک گام دیگه تا تکمیل تلاش یکساله کنکوری ها باقی مونده،اون هم انتخاب رشته است!! فرآیندی که اهمیتش حتی از خود کنکور هم بیشتره و نزدیک به دو هفته دیگه شروع میشه.

ورود به این فرآیند نیازمند بعضی آگاهی ها و توانمندیهاست که به نظرم اومد و میخوام تو این مقاله چند عنوان از این آگاهی ها رو با هم مرور کنیم:

فاکتور اصلی چیست؟

اصلی ترین فاکتور در انتخاب رشته، علاقه است! یک جمله کلیشهای و پر تکرار که درهر میز مشاوره ی انتخاب رشته با اون مواجه هستیم.

اما این جمله حقیقتی انکار ناپذیره که در صورت بی توجهی به زودی گریبان فرد رو خواهد گرفت.علاقه لازمه انگیزه داشتن و انگیزه داشتن لازمه ی تلاش کردن و تلاش لازمه ی هر موفقیتیست. برای همین علاقه هاتون رو درست و با دیدی باز تعیین کنید. هم نگاهی به گذشته تحصیلی خودتون و استعداد هاتون داشته باشید و هم نگاهی به آینده. از سبک و سیاق درس های دانشگاه گرفته تا فضای کار … پرسش هایی مثل سخت و آسون بودن درس های دانشگاه، ریاضیش کمه یا زیاد؟ و … سوال های هستند که صرفا شما رو از علاقتون دورتر میکنند!

آیا من کشش این رشته رو دارم؟

بخش عمده ای از نتایج درسی در فضای دانشگاه ارتباط مستقیم با میزان تلاش دانشجو و داشتن برنامه برای رسیدن به موفقیتی بالاتر هست. این سوال هم یکی از پرسش های اشتباه در انتخاب رشته است هر فرد در صورت تلاش و انگیزه ی لازم میتونه در رشته ای که انتخاب کرده موفق باشه.

رتبه خوب، رتبه بد؟

همونطور که کلید ورود به گناهان دروغ ، کلید ورود به بازی خطرناک شکست، تصور اشتباه رتبه ی خوب یا بد. در واقع رتبه ی شما سکوی برای پرش به موفقیت بعدی است. ناامید شدن از رسیدن به موفقیت تحصیلی به اندازه مغرور شدن خطرناکه. هر دو مسیری هستن که به رکود ختم میشن. سعی کنیم حس شکست یا موفقیت رو تبدیل به انرژی برای ادامه مسیر و برنامه ریزی صحیح کنیم.

از چه کسی مشاوره بگیریم؟

سعی کنید از میان افرادی که شرایط مشابه شما داشتند یک مشاور داشته باشید و اینکه فرد مشاوره دهنده را در جریان اطلاعات تاثیر گذار در تصمیم خودتون قرار بدید. تعداد مشاور ها رو زیاد نکنید چون این تفاق باعث میشه بیشتر سر در گم بشید. خودتون به مشاور جهت دهی کنید. با پرسش و پاسخ سعی کنید اطلاعات مفید استخراج کنید و تحت تاثیر نظر های شخصی مشاور یا هر فرد دیگه قرار نگیرید.

انتخاب غیر مترقبه نکنید.

انتخابی که نسبت به آن آگاهی ندارید یا اطلاعات خیلی کم از آن در اختیار شماست انجام ندید.

شهر یا رشته؟

تکمیل فرآیند انتخاب رشته با این بخش اتفاق میوفته. سخترین چالش ها در این بخش ایجاد میشن. مشورت و کسب اطلاعات تنها راه حل گریز از این چالش هاست. با مشورت درست و کسب اطلاعات میتونید با ارامش خاطر بیشتر انتخاب کنید. توجه کنید نحوه ی انتخاب شما میان شهر و رشته وابسته به برنامه ی شما در آینده است. خیلی افراد در شهر های بزرگ نتایج خیلی بدی گرفتند و خیلی از افراد با شروع از شهر های کوچک تر به موفقیت های بزرگ دست پیدا کردند.

کلام آخر من با تمام عزیزانی که امسال کنکور داند و همهی دانشجوها این هست که این کشور به تلاش و موفقیت اون ها نیازمند هست و رسیدن به یک کشور مقتدر امکان نداره مگر با دست یابی به علم، که امیرالمومنین فرمودند : العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه . اگر اراده کردیم تا به بالاترین جایگاه های علمی برسیم نباید هیچگاه در مواجه با مشکلات پیشرو، دچار احساس یاس و ناتوانی بشیم و تلاش کنیم تا مایه ی سرافرازی کشور و دینمون باشیم.

نگارنده: علی سلمانپور فوق لیسانس برق دانشگاه تهران

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “دانستنی های انتخاب رشته برای کنکوری ها!!”

  1. میلاد گفت:

    سلام مهندس…من به یک قسمت این متن ایراد میگیرم و اونم این هس که نوشته شده “اصلی ترین فاکتور در انتخاب رشته ، علاقه هس” ..علاقه اون چیزی هس که به وجود میادو به فاکتور های مختلفی بستگی داره.مثلا شما یه درسی رو داری و با استاد خیلی خوب هستی ، استاد هم خیلی خوب درس میده در نهایت هم اگه نمرت خوب بشه ، تو علاقه مند ترین شخص به این درس هستی..اصلا نمیشه دقیقا وارد یک رشته شد قبل از این که درساش رو پاس کنیم!…اون چیزی که دانش آموز قبل از دانشجو شدن میبینه و به اون رشته علاقه مند میشه بیشتر کار مربوط به اون رشته و فعالیت های عملی اون هس .در حالی که برای رسیدن به این مرحله مسیر زیادی باید طی بشه و ممکن هس تو این مسیر به این نتیجه برسه که اشتباه اومده!!!!

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین