یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 20

به كجا مي‌رويم؟(2)

در یادداشت گذشته فهرست‌وار آنچه پس از پيروزي انقلاب سپري شده بود بيان گرديد. اينك دنباله مطالب را پيگيري مي‌نماييم. نكته‌اي كه در یادداشت گذشته نوشته شد در عموم انقلاب‌ها…

در یادداشت گذشته فهرست‌وار آنچه پس از پيروزي انقلاب سپري شده بود بيان گرديد. اينك دنباله مطالب را پيگيري مي‌نماييم.

نكته‌اي كه در یادداشت گذشته نوشته شد در عموم انقلاب‌ها وجود دارد اين يك قانون كلي است كه هر حركت انقلابي يك حركت ارتجاعي به دنبال دارد كه اين حركت توسط نيروهاي ضد انقلاب اعم از داخلي و خارجي يا نيروهاي نفوذي يا آنهايي كه منافعشان به خطر افتاده يا نيروهايي كه در انقلاب مشاركت داشته‌اند اما با اخلاق انقلاب رشد نكرده‌اند صورت مي‌گيرد. توضيح اين نكته ضروري است كه يك حركت انقلابي تا زماني كه اصول آن در قلب‌ها تثبيت نشود و مباني آن نهادينه نگردد استمرار نمي‌يابد .

به عنوان نمونه شخصيت‌هايي مانند طلحه، زبير، زيدبن ثابت و مانند اين‌ها چرا پس از سپري شدن مدت زماني از انقلاب پيامبر ديدگاه ديگري يافتند و با گذشت زمان در حكومت  امام علي(ع) جنگ جمل را عليه حكومت امام به راه انداختند و نيروهايي كه بايد حامي امام(ع) مي‌بودند مخالف امام (ع) شدند آيا جز اين بود كه اصول و مباني انقلاب پيامبر در وجود آنها ثابت و راسخ نشده بود؟ به عبارت دقيق‌تر اخلاق انقلابي در وجود آنها رسوخ نكرده بود .

اين نكته در انديشه برخي مانند سعد وقاص، معاويه، عمروبن العاص و… بارزتر  و روشن‌تر بود و برخي از هم‌اينان بودند كه جنگ صفين را به راه انداختند  ابن ابي‌الحديد از علماي بزرگ اهل سنت مي‌گويد  اين مسأله براي رد معاويه كافي است كه رودر روي امام و رهبر زمان خود ايستاد و با او جنگيد.

براي فهم بهتر اين مسأله تعريفي از اخلاق ارائه مي‌دهيم. مي‌گويند «انجام افعالي بدون رويه و فكر را اخلاق گويند» به عبارت ديگر اخلاق نياز به انديشيدن و فكر كردن ندارد. راننده‌اي را در نظر بگيريد كه با شما صحبت مي‌كند به موقع دنده را تعويض مي‌نمايد در مورد حساس ترمز مي‌گيرد و حتي تغيير صداي ماشينش را تشخيص مي‌دهد همه اينها بدون انديشيدن و فكر كردن صورت مي‌گيرد.  به عكس، راننده‌اي كه در موقع خطر فكر كند بايد چه كار كند ترمز بگيرد يا گاز، دنده عوض كند يا سرعت كم كند و… راننده نيست.

فعاليت راننده اولي را در رانندگي اخلاق مي‌ناميم زيرا بدون نياز به انديشه و فكر صورت مي‌گيرد اما فعاليت راننده دوم ناشي از سردرگمي و ناشي‌گري است و به همين خاطر احتمال تصادف و ضربه خوردن يا ضربه زدن و سقوط داده مي‌شود.  لذا رانندگي دومي قابل قبول نخواهد بود زيرا افعال و كردار رانندگي در او ثابت و راسخ نشده و به صورت ملَكه در نيامده و به اصطلاح امروزي نهادينه نگرديده است.

جريان انقلاب نيز همين حالت را دارد مثلاً اگر كسي تزكيه نفس نكرده باشد، زبان خود را به منطق صواب عادت نداده باشد، خويشتن را در عبادت و اطاعت الهي مشتاق ننموده باشد در رسيدگي به محرومان و مستضعفان خود را مهيا نشناخته باشد جريان معادت و پاسخگويي به دستورات الهي را در خود رسوخ نداده باشد و… با اخلاق اسلام و انقلاب اسلامي آشنايي ندارد و با كوچكترين ناملايمات از صحنه بيرون مي‌رود يا مسيري غير از مسير حق را انتخاب مي‌نمايد .

 

ادامه در یادداشت های بعدی

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “به كجا مي‌رويم؟(2)”

  1. رضا گفت:

    سلام.
    دوست عزیز ای کاش در آغاز قلم فرسایی در راستای وضعیتی که از آن با عنوان “به کجا می رویم” نام بردید؛ برخی واژه گان و اصطلاحات را تعریف می کردید. واژگانی مانند انقلاب و ملزومات آن (اخلاق انقلابی، حرکت انقلابی، اصول انقلابی و ..).
    توضیح این نکته ضروریست که با وقوع هر انقلاب سیاسی ، تغییرات بنیادی در ساختار حکومت ها ایجاد می شود بگونه ای که حکومتی از میان رفته و حکومت جدید جایگزین آن می شود. در همین راستا، قانون اساسی جدید نوشته می شود که فلسفه، نگرش، اصول و کارکردهای حکومت جدید را در عرصه اداره سیاسی کشور و در راستای منافع ملی شهروندان به اجرا می گذارد. لاجرم هر آن چه شما از آن به عنوان اخلاق انقلابی، اصول انقلابی ، حرکت انقلابی و .. نام بردید در اجرای قانون اساسی معنا می یابد و لاغیر. ضمنا شما تعریف نارسایی را اخلاق ارائه دادید چرا که اخلاق شاکله و تبلور عینی اندیشیدن و تدبر در رفتارهای شخصی و اجتماعی است. شاید منظور شما نهادینه شدن رفتارهای نیک در انسان بوده باشد. اگر غیر از این باشد تعریف شما تا سطح “شرطی شدن و عادت شدن یکسری رفتارها(چه خوب چه بد)” نزول می کند.
    آنچه در حال و روز غم انگیز ایران امروز مشاهده می شود و شما به برخی از آنها اشاره کردید ناشی از عدم تبعیت به قانون است. شاید یکی از علمی ترین تعاریف دموکراسی این باشد که : “دموکراسی یعنی حاکمیت مطلق قانون”.
    این دقیقا چیزی است که ما در حال حاضر از آن محرومیم. در جوامعی که قانون حاکمیت ندارد؛ هر روزه باید منتظر انواع گوناگونی از فسادها و بی اخلاقی ها بود.

  2. […] گونه که در یادداشت های قبلی مرور شد، هر انقلاب يك حركت ارتجاعي به دنبال دارد كه اين […]

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین