شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

به كجا مي‌رويم؟ (3)+یک راهکار

همان گونه که در یادداشت های قبلی مرور شد، هر انقلاب يك حركت ارتجاعي به دنبال دارد كه اين حركت يا از ناحيه ضدانقلاب داخلي يا خارجي يا بوسيله كساني…

همان گونه که در یادداشت های قبلی مرور شد، هر انقلاب يك حركت ارتجاعي به دنبال دارد كه اين حركت يا از ناحيه ضدانقلاب داخلي يا خارجي يا بوسيله كساني كه انقلاب در درون آنها تحول ايجاد نكرده و تغيير ظاهري پذيرفته‌اند و يا توسط كساني كه انقلاب، منافع آنها را به خطر انداخته است يا به وسيله نيروهاي نفوذي به طور اعم صورت مي‌گيرد.

يكي از مسائل مهم فساد حكومت‌ها، بي‌توجهي به فساد اقتصادي جامعه است. اجتماعي كه به فساد اقتصادي آلوده شد يك سري فسادها را به همراه خود مي‌آورد و مشكل جامعه را مضاعف مي‌نمايد بخصوص اگر اين مفاسد اقتصادي توسط برخي از كساني كه در حكومت نقش دارند صورت پذيرد.

در جامعه اسلامي پس از عهد پيامبر(ص) برخي چنان به مسائل اقتصادي و جمع‌آوري اموال روي آوردند كه ايمان خود را به دنياي دون فروختند … امروزه نیز برخي با داشتن شركت‌هاي متعدد، كارخانه‌هاي متنوع، پول‌هاي كلان، اخذ وام‌هاي آنچناني كه بعضي‌هاشان بدون سپردن وثيقه‌هاي لازم انجام شده و بعضاً مي‌شود و متأسفانه در بازپرداخت آن هم كاري شايسته انجام نمي‌گردد و… به مفاسد اقتصادي دامن مي‌زنند. جمعي هم با با رفتن به سوي قاچاق همه چيز از پوشاك گرفته تا لوازم آرايشي و ميوه‌هاي تفنني و غذاي حيوانات و… بزرگترين ضربه را به اقتصاد داخلي وارد مي‌كنند .

اين مطلب يك حقيقت است كه دشمن به دنبال نابودي اقتصاد اسلامي و از بين بردن اشتغال و تداوم ركود و تعطيلي واحدهاي توليدي و مصرف بي‌رويه كالاهاي خارجي و محو اقتصاد مقاومتي و تضعيف كامل اقتصاد در نظام اسلامي و استيلاي بر آن است و اين جريان با شعار و جلسه و همايش و نشستن و گفتن و برخاستن حل شدني نيست.

در این میان يكي از معضلات اقتصادي جامعه ركود چند ساله و تعطيلي كارگاههاي كوچك و بعضاً بزرگ در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها و كارگاههاي بزرگ در سطح كشور است. دولت براي راه‌اندازي كارگاهها چه تمهيداتي انديشيده است؟ اينگونه كارگاهها با تسهيلات بانك‌ها به حركت در نمي‌آيند زيرا تسهيلات ۱۷ – ۱۸ درصدي كه عملاً بيش از ۲۰% مي‌شود به تضييقات بيشتر شباهت دارد تا تسهيلات!

شما فرض كنيد يك كارگاه توليد لباس كه قدرت توليدش از روزي دو شيفت به يك شيفت تقليل يافته بخواهيم با تسهيلات به حالت اوليه برگردانيم امكان رقابت با لباس‌هاي خارجي موجود در بازار نخواهد داشت زيرا لباس‌هاي خارجي هم تنوعش بيشتر و هم كيفيتش بهتر است هم به خاطر ورود بي‌رويه لباس‌ها به صورت قاچاق قيمت آن بسيار ارزان‌تر است تصور نكنيم اگر راههاي ورود كالاي قاچاق كاملاً‌ بسته شود قيمت طوري گران مي‌شود كه مردم كالاي خارجي را نمي‌خرند زيرا سبك توليد در كشورهايي مثل چين طوري است كه آنها محاسبه ورود كالاها به صورت قانوني با سود بازرگاني متعادل نموده‌اند كه طوري باشد كه هم از نظر كيفيت و هم از نظر قيمت جاذبه‌آفرين باشد. بعلاوه وامهايي كه بانك‌هاي خارجي به كارگاهها و كارخانه‌ها مي‌دهند درصد بسيار كمي را مي‌گيرند.

يكي از راهها، تأمين بيمه كارگران توسط بانكهايي كه مشاركت مي‌نمايند براي كارگاههاي كوچك است اين بيمه‌ها تا زماني كه كارگاهها طبق ضوابط به بانك‌ها بدهكارند ادامه مي‌يابد و پس از تسويه حساب بانك‌ها كه به معني بدهكار نبودن كارفرماست، شخص كارفرما بيمه آنان را عهده‌دار شود كه كارفرمايان دغدغه بيمه كارگرانشان نداشته باشند طبعاً اين مسأله منجر به كنترل كارگاهها بوسيله بانك‌ها هم مي‌شود و احتمال شيطنت در آن تقليل مي‌يابد در كنار اين كار بايد بازارهاي توليد داخل و خارج را نيز فعال و با بازاريابي دقيق به فعاليت صحيح اقتصادي مبادرت نمود.

مسئولين و مردم واقف باشند همه در برابر خون شهدا، يتيم شدن كودكان، مجروح شدن جوانان، ترور شدن متخصصان و… مسئوليم و بايد پاسخگو باشيم. مولي‌الموحدين اميرالمومنين علي (ع) مي‌فرمايد «خَيرُالمُلوكِ مَنْ أَماتَ الجور و احيي العدل»(۱) بهترين حكمرانان، آنهايي هستند كه ستم را نابود سازند و عدل را زنده نمايند.

ادامه دارد

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین