شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

اقتصاد مقاومتي؛ سودكلان بانكي و واردات 18میلیاردی 6 کالای غیرضرور

در چند مطلب گذشته از مسأله مرغوبيت كالاهاي ايراني و ممانعت از ورود كالاهاي قاچاق و آمار كمرشكن آن نكاتي را تقديم خوانندگان نموديم و گفتيم ضمن گسترش مرغوبيت كالاهاي…

در چند مطلب گذشته از مسأله مرغوبيت كالاهاي ايراني و ممانعت از ورود كالاهاي قاچاق و آمار كمرشكن آن نكاتي را تقديم خوانندگان نموديم و گفتيم ضمن گسترش مرغوبيت كالاهاي ايراني بايد فرهنگ مصرف كالاهاي داخلي را نهادينه نمود و جامعه را به مرحله‌اي رساند كه مردم از خريد كالاهاي غير ايراني به جز در موارد لازم خودداري نمايند.

مسأله‌اي كه توجه به آن ضرورت دارد وضعيت ناهماهنگ تسهيلات براي افزايش مرغوبيت كالاست. راستي آيا با سود ۱۷ يا ۱۸ درصد كه در عمل به ۲۰ تا ۲۲ درصد مي‌رسد مي‌توان كالايي توليد كرد كه از نظر قيمت ارزان‌تر از كالاهاي خارجي و از نظر مرغوبيت قابل رقابت با آن باشد؟

در كشورهاي پيشرفته رقم سود وامها بسيار پايين‌تر از ارقام بالاست و توليد انبوه و صادرات گسترده باعث ارزاني قيمت مي‌شود. دولت براي تحقيق اين مهم چه تمهيداتي انديشيده است؟

شايد براي فعاليت در اقتصاد مقاومتي ضرورت داشته باشد از توليد فرآورده‌هاي نفتي، فرآورده‌هاي غذايي متنوع كه در مناطق مختلف ايران اسلامي وجود دارد اعم از فرآورده‌هاي لبني، پروتئيني، مركبات، خرما و… كه كمتر بحث رقابت در آن مطرح است آغاز نمود.

طبعاً توليد علم، توليد تسليحات مدرن و پيشرفته و توليد نانوتكنولوژي‌ها و داروهاي مورد لزوم در كشورهاي خاورميانه و صدور آن عاملي براي رشد و توسعه اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر بايد جلو ورود كالاهاي مصرفي كه در داخل توان توليد داريم به شدت گرفته شود.

ورود كالاهايي مانند بيسكويت، آدامس، آجيل، شكلات، ميوه‌هاي تفنني، ابزار آرايشي بي‌حساب و كتاب، لباس‌هاي متنوع، ماشين‌هاي مدرن و… به اقتصاد جامعه لطمه‌ي جبران ناپذير مي‌زند.

به عنوان نمونه در ۴ ماه نخست امسال كه سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نامگذاري شده ۵۳۶۷ تن اجناس مصرفي غير ضروري نظير آدامس، شكلات، بيسكويت، پفيلا و… وارد شده كه قيمت اين اجناس وارداتي براساس آمار گمرك به شرح زير است:

آدامس ۲۵۳۳۷۸۶۱۷۱۰ ريال – شكلات ۵۰۴۵۱۷۱۷۷۱۹ ريال – شيريني ۲۹۷۳۴۸۲۱۰۵۳ ريال – پفيلا ۲۴۷۹۰۱۲۵۸۶۶ ريال‌ – ويفر ۱۳۰۵۴۰۹۱۴۰۲ ريال‌ – مربا و ژله ۴۰۶۲۸۰۲۴۱۵۳ ريال

اين آمار نشان مي‌دهد كه ۷۸۱ تن آدامس از مقصد امارات، ۸۹۰ تن انواع شيريني از اسپانيا، امارات،‌ اكراين، ايتاليا، آلمان، بلژيك، تركيه، لهستان و سوئيس بقيه كالاها هم از ساير كشورهاي مختلف دنيا وارد شده‌اند.

راستي كشورمان نمي‌تواند اقلام بالا را توليد كند يا برخي براي به تعطيلي كشاندن كالاهاي داخلي و ضرر و زيان جبران‌ناپذير به توليدات، به ورود اين كالاها اقدام مي‌نمايند و در ضديت با اقتصاد مقاومتي چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند زيرا مبالغ بالا برابر ۱۸۳۹۹۶۶۴۱۹۰۳ ريال به عبارت جمع شده هيجده ميليارد و چهارصد ميليون تومان فقط ۶ قلم كالاهاي غير ضروري وارد شده است كه نمونه‌هاي داخلي آن با مرغوبيت بالا وجود دارد.

بگذريم و به آخرين نكته در اقتصاد مقاومتي بپردازيم.

به نظر مي‌رسد اقتصاد مقاومتي بايد به سه ساختار محلي – منطقه‌اي و ملي تقسيم نمود بعضي كالاها در سطح كلان و در كل كشور توليد مي‌شود و بعضي دولت‌ها در آن نظارت مستقيم دارند و بعضي فقط تحت سلطه دولت‌هاست كه اين گونه كالاها بايد دولت براي صادرات يا توسعه آن برنامه‌ريزي نمايد اما كالاهاي محلي و منطقه‌اي كه ويژه محلي خاص يا مناطقي معين مثل جنوب، شمال شرق يا غرب است اينگونه كالاها ضرورت دارد مسئولين محلي و منطقه‌اي در رشد و توسعه آن اقدامات لازم انجام دهند

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین