جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 18 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

اجاره بهای بالای مغازه در شهر لار «استخوان لای زخم» بیکاری

اجاره بهای بالای مغازه در شهر لار سبب شده که عده‌ای آن را ناشی از ارزش ملک، برخی‌ رونق بازار و عده‌ای زیاده خواهی مالکان بدانند. به گزارش میلاد لارستان،…

اجاره بهای بالای مغازه در شهر لار سبب شده که عده‌ای آن را ناشی از ارزش ملک، برخی‌ رونق بازار و عده‌ای زیاده خواهی مالکان بدانند.

به گزارش میلاد لارستان، با توجه به روی آوردن جوانان به بازار کار آزاد و افزایش تقاضا برای اجاره املاک تجاری در سطح شهرها، اجاره بهای مغازه‌ها رشد روز افزونی داشته که هر چند برای صاحبان سرمایه و املاک سود خوبی به همراه دارد اما ادامه این روند باعث شکست زود هنگام جوانان جویای کار یا سود ناچیز آن شده است.

یکی از این جوانان تازه‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه اواسط سال ۹۳ با اجاره مغازه‌ای در بازار بزرگ امام خمینی(ره) شهر لار با هزار امید و آروز مغازه عرضه وسایل ورزشی دایر کردم، اظهار داشت: پس از گذشت یکی دو سال و رونق نسبی در کسب و کار، صاحب مغازه هرساله مقدار قابل توجهی اجاره را افزایش داد که پس از ۳ سال در مردادماه امسال مجبور به تخلیه مغازه شدم.

جوان دیگری که چندی پیش به دلیل نرخ بالای اجاره بها در بازار قیصریه شهر لار مجبور به تعطیلی مغازه کیف و کفش فروشیاش شده است در گفت‌وگو با میلاد لارستان، می‌گوید: متأسفانه افزایش چشمگیر اجاره بها به ویژه در مراکز مهم تجاری سبب تعطیلی تعداد زیادی از مغازه‌ها در اصناف مختلف که اکثر آنان جوان هستند، شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود بازار کار مناسب عده زیادی از جوانان با مدارک بالای تحصیلی و با سرمایه اندک وارد شغل‌های آزاد شده‌اند، افزود: انتظار می‌رود مسئولان مرتبط با تنظیم رویه‌ای از افزایش بدون محدودیت اجاره بها جلوگیری کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در قانون تعزیراتی هیچ‌گونه ماده قانونی خاصی برای مقابله و برخورد با افرادی که اقدام به افزایش نامتعارف اجاره بهاء مغازه‌ها می‌کنند، وجود ندارد گفت: به جهت آنکه مالکیت در اختیار اشخاص قرار دارد، نمی‌توان از طریق نهادهای دولتی افراد را ملزم به رعایت نرخ خاصی کرد.

علی محمد ابراهیم‌زاده می‌گوید: مصوب کردن یک ماده قانونی مثل اخذ مالیات به نسبت میزان اجاره بهاء می‌تواند تا حدی از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری کند. به گفته وی یکی از دلایل افزایش اجاره بها واحدهای تجاری، بیکاری جوانان و ایجاد نگرش کاذب آنها به سمت مشاغل آزاد، با تصور اشتغال پایدار است.

وی بیان کرد: همین مسئله سبب بالا رفتن تقاضا برای اجاره مغازه‌ها می‌شود که در پی آن قیمت اجاره بها توسط مالکان این مکان‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و نتیجه آن بدون هیچ اشتغال پایداری این مالکان واحدها هستند که بیشترین سود را می‌برند.

اما در این میان، صادق پذیرفته یکی از بنگاه‌داران قدیمی املاک در شهر لار در گفت‌وگو با میلاد لارستان از دلائل اصلی بالا بودن نرخ اجاره بها در لارستان را قیمت بالای املاک می‌داند و معتقد است: اجاره‌هایی که برای مغازه‌های سطح شهر لار درنظر گرفته می‌شود، نسبت به ارزش آن ملک ناچیز است.

وی با بیان اینکه ارزش مغازه‌های موجود در بازار قیصریه شهر لار از ۴۰۰ میلیون تومان به بالاست، افزود: متناسب با محل قرارگیری مغازه‌ها و در پی آن امکان فروش زیاد کالا و کسب درآمد مناسب، قیمت‌گذاری حجره‌ها مناسب است.

پذیرفته با اشاره به اینکه اجاره بهای تعیین شده برای برخی مغازه‌ها کمتر از ۲ درصد ارزش واقعی ملک است، تصریح کرد: اجاره بهای مغازه‌ها با توجه به محل استقرار آن از ۳۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان متغیر است که این میزان نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی بالاتر بودن میزان نرخ اجاره مغازه در شهر لار نسبت به سایر شهرها را تأیید می‌کند و می‌گوید: دلیل آن بالاتر بودن میزان درآمد و فروش اجناس در شهر لار است.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین