پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

گفت وگو با معلم نخبه پرور در روستای بریز

در جریان مصاحبه با نخبه های دیار بریز چند تن از این افراد ضمن قدردانی از آموزگار مشترک مقطع دبستان خود غلامرضا بیغرض تاثیرات بسزای شیوه رفتار و تدریس این…

در جریان مصاحبه با نخبه های دیار بریز چند تن از این افراد ضمن قدردانی از آموزگار مشترک مقطع دبستان خود غلامرضا بیغرض تاثیرات بسزای شیوه رفتار و تدریس این آموزگار در سمت و سو گرفتن افکار و ایجاد انگیزه خویش در راه علم و پیشرفت را برشمرده و از این‌رو گفتگو با ایشان را ارزشمند و شیوه تدریس ایشان را برای آموزگاران امروزی الگو دانستند.

آقای غلامرضا بیغرض متولد ۱۳۴۲ فرزند عبدالله، در گفتگو با میلاد لارستان می‌گوید:
پدرم نظامی بود و در قزوین خدمت می‌کرد، پس از آن بازنشسته شد و به لارستان برگشتیم. بعد از انقلاب فرهنگی اولین نهادی که ثبت‌نام می‌کردند تربیت معلم بود، در آن زمان من نیز ثبت نام کرده و وارد شغل شریف آموزگاری شدم.

* چند سال در بریز آموزگار بودید و از خاطرات آن زمان بگویید:
دو سال در مدرسه شهید طاهری بریز آموزگار بودم خاطرات بسیار جالب و متفاوتی از آن زمان دارم. نه تنها آموزگار بچه های آن روستا بودم بلکه روابط بسیار صمیمی و نزدیک با اهالی این روستا داشتم.‌برای مثال بیشتر اوقات بعداز ظهرها در مدرسه ورزش والیبال راه اندازی کرده بودیم که علاوه بر دانش آموزان اهالی این روستا نیز شرکت می‌کردند. عصرها در کنار ورزش کلاسهای فوق برنامه نیز برای تقویت دانش آموزان داشتیم. درباره خصوصیات بچه های بریزی باید عرض کنم که بچه ها از نظر عاطفی بسیار حساس بودند و کوچکترین کادو برای آنها بسیار ارزشمند بود. حتی برای خانواده هایشان، به طوری که با خرید کتاب داستان راستان برای والدین، توانستم نظر خانواده ها را هم به جلسات انجمن و اولیا و مربیان جلب نمایم. البته بنده نیز هدیه های گرانبهایی از بچه ها دریافت نمودنم که هنوز آنها را به یادگار دارم.

* با توجه به تجربه و سابقه ای که در امر آموزش دارید، چه پیشنهادی برای بهتر شدن سیستم آموزش و پرورش در مدارس دارید؟
کلمه آموزگار از اسمش مشخص است که تربیت کننده افراد جدید جامعه است. آموزگار ساعتهای طولانی از روز را با بچه ها سپری می‌کند، در کنار امر آموزش خواه یا ناخواه اخلاقیات، عادات و رفتار آموزگار به دانش آموزان منتقل می شود. به نظر اینجانب ایجاد ارتباط دوستانه و اخلاق‌مدار با بچه ها با این رویکرد که (معلم تنها عامل انتقال مفهوم از کتاب به ذهن دانش آموز نیست بلکه در لابه لای صحبتها و رفتار خویش راه و روش زندگی و خط مشی هایی پایدار به ذهن دانش آموز منتقل می کند که می تواند در تربیت و سمت و سو بخشیدن به خط فکری اقشار جدید جامعه تاثیری ماندگار داشته باشد.)
از آنجایی که‌ اولین نهادی که به صورت رسمی وظیفه تعلیم و تعلم را برای کودکان جامعه بر عهده دارد مقطع ابتدایی است،‌ از این رو تاثیر پذیری و الگو برداری دانش آموزان از این مقطع عمیق تر و پایدار تر بوده و در سالهای آتی خود را نشان خواهد داد‌.

* در حال حاضر مشغول چه کار و فعالیتی هستید ؟
بعد از ۱۳سال خدمت در روستاهای اطراف لار، ۱۵سال نیز در دبیرستان نمونه شهید نصیری خدمت کردم. اکنون بازنشسته هستم و به کار خاصی مشغول نیستم ،خداوند را شاکرم عزیزانی دارم که بعد از این همه سال هنوز بنده را فراموش نکرده اند.

* چه صحبتی با نوجوانان و دانش آموزان امروزی دارید؟
احترام متقابل مابین دانش آموز و آموزگار بسیار مهم و تایین کننده ی کیفیت فضای آموزشی است. من از نوجوانان عزیز خواهشمندم علاوه بر اینکه هدفمند و با امید و اراده در راه کسب علم گام برمی دارند، به مقاطع تحصیلی خود اهمیت دهند و ارزش این ایام را درک کنند . چه بسا که در برداشت مفهوم ارزشها و تکاملی که از این ایام‌می گیرند، احوالات آینده و شرایط آتی آنان رقم خواهد خورد.

صحبت پایانی؛
دست تک تک دانش آموزان و اهالی بریز، و همه عزیزانی که در این راستا در خدمتشان بودم را می بوسم وبرایشان آرزوی بهروزی و سربلندی می کنم. به همه دانش آموزانم افتخار می کنم زیرا نه تنها همه آنها موفق هستند بلکه پس از این همه سال قدرشناسی این عزیزان مرا غافلگیر وخوشحال می کند.

خبرنگار: سحرطاهری

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین