شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

پتانسیل ایجاد اشتغال‌زایی بالا در حوزه تولید کفش فارس

استان فارس دارای تولیدکننده‌های کفش بسیاری است که به دلیل مشکلات این صنعت در فارس، تولیدی خود را به سایر استان‌ها منتقل می‌کنند.

فارس استانی پهناور با نیروی انسانی آماده‌ی به کار مناسب است. نرخ بیکاری در فارس حال‌وروز مناسبی ندارد. این نرخ در آخرین آمار اعلامی در تابستان سال جاری ۱۰٫۴ درصد بوده است. این استان بیش از هر چیزی به شناسایی فضاهای تولید و مدیریت مناسب نیاز دارد. مدیریتی انقلابی که بتواند پتانسیل‌های موجود را تبدیل به فرصتی برای ایجاد کار بومی در استان کند.

یکی از پتانسیل‌های مناسب استان در بخش کفش است. فارس دارای تولیدکننده‌های کفش بسیاری است که به دلیل مشکلات این صنعت در فارس، تولیدی خود را به اصفهان، تهران یا سایر استان‌ها منتقل می‌کنند.

انتقال این تولیدی‌ها باعث بیکاری عده‌ای یا مهاجرت آن‌ها به شهرهای دیگر می‌شود، درصورتی‌که با فراهم شدن بستر تولید در این استان، به‌واسطه‌ی کارخانه‌های تولیدی اجزای اولیه و تولیدی کفش‌ها می‌توان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال قابل‌توجهی ایجاد کرد.

از دلایل اصلی این تولیدکننده‌ها برای مهاجرت، نبود نیروی ماهر و مواد اولیه در فارس است. اجزای اولیه کفش معمولاً در تهران تولید و به دیگر استان‌ها صادر می‌شود. همچنین تعدادی از اجزای آن نیز به دلیل نبود دانش فرآیند تبدیلی یا سودجویی عده‌ای از کشور چین وارد می‌گردد.

نبود نیروی ماهر را می‌توان با برگزاری دوره‌های کاربردی تولید کفش برطرف کرد که در این بخش نیاز به همت جدی اتاق اصناف و اتحادیه‌های کفش دارد که با محوریت خدمت به کشور هرچه سریع‌تر به این بخش نظمی بدهند. البته قرار به برگزاری کلاس‌های تربیت نیرو است اما چه زمان و به چه صورت مشخص نیست.

اما بخش تولید اجزای اولیه که بسیار مهم و کارآفرین است، کار آسانی نخواهد بود. مشکل اصلی در بخش تولید اجزای اولیه، فراگیر نبودن نیرویی بادانش فرآیند تبدیل مواد خام به اجزای کفش است. مواد خام اولیه‌ی اجزای کفش در کشور موجود است اما به دلیل نبود زنجیره‌ای برای تبدیل این مواد خام به اجزای کفش معمولاً صادرشده و به‌صورت اجزای اولیه کفش وارد می‌شود.

وجود کارگاه‌های کوچک در حال تولید اجزای اولیه‌ی کفش در سطح کشور، نشان‌دهنده‌ی وجود نیروی متخصص تبدیل مواد خام به اجزای کفش در کشور است که مسئولین فارس با کمک بخش خصوصی باید به دنبال تربیت این نوع متخصصین باشند.

مشکل دیگر تولید اجزای اولیه کفش، دستگاه‌های پیشرفته‌ی این حوزه است که بعضی از آن‌ها در ایران ساخته و مابقی وارد می‌شوند. با جلوگیری از واردات اجزای اولیه‌ی کفش در کشور می‌توان در بخش واردکردن فنّاوری به کشور سرمایه‌گذاری کرد.

با ایجاد کارگاه و کارخانه‌های تولیدی اجزای کفش با همکاری و هم‌فکری سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی به‌ویژه اتاق اصناف و نمایندگان دولت در استان می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان بومی، جان تازه‌ای به تولیدی‌های کفش داد که در صورت رونق تولیدی‌های کفش در استان، علاوه بر کاهش هزینه‌ی تمام‌شده کفش، باعث سود بیشتر فروشندگان کفش نیز می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس – سوزان رضایی

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۴:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین