پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۸ق.ظ
::آخرین مطلب 20 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

غذاهای قدیمی لارستان با اسامی عجیب…

در هر منطقه از کشور غذاهایی تهیه می‌شد که مواد اولیه طبخ آن از طبیعت بومی آن منطقه گرفته می‌شد اما با پیشرفت جامعه و ورود غذاهای غیربومی بسیاری از…

در هر منطقه از کشور غذاهایی تهیه می‌شد که مواد اولیه طبخ آن از طبیعت بومی آن منطقه گرفته می‌شد اما با پیشرفت جامعه و ورود غذاهای غیربومی بسیاری از این غذاها به فراموشی سپرده شد.در این گزارش تعدادی از غذاهای سالم و طبیعی شهرستان لارستان که امروزه به فراموشی سپرده شده‌اند معرفی شده است.

“امهانی نامی” ۸۰ ساله از شهر “اوز” یکی از غذاهای قدیمی لارستان را نان هسته خرما نام برد و گفت: در گذشته قحطی و خشکسالی در لارستان اتفاق افتاد و چون درختان خرما در لارستان فراوان است مردم هسته خرما را به آرد تبدیل کرده و با افزودن مقدار کمی آرد گندم به آن نان هسته خرما می‌پختند.

وی تلیت اّخور را از دیگر غذاهای فراموش شده لارستان دانست و افزود: در قدیم  پوست اّخور یا اّلوک را جدا کرده مغز آن را در هاون می کوبیدند، سپس آن را جوشانده مقداری کشک و پیاز به آن افزوده پس از آماده شدن با نان می‌خوردند.

منصور غفاری ۷۰ ساله از لار شش تِرِنگِه یا “آب پیاز” را یکی از غذاهای ساده در لارستان عنوان کرد و درباره روش پخت این غذا می‌گوید: پیاز را خرد و در تابه سرخ میکردند سپس مقداری آب روی آن میریخته‌اند تا بپزد در آخر نیز به آن ادویه زده و تخم مرغ اضافه می‌کردند.

زهرا معتقد ۶۸ ساله از لار باقله و بادمجون را از جمله غذاهایی دانست که از ۵۰ سال پیش در لارستان پخته می‌شد. وی می‌افزاید: باقله و بادمجان را پس از خرد کردن سرخ کرده، سپس پیازداغ به آن افزوده و در آخر نمک و کمی سرکه به مواد زده و با نان می‌خوردند.

فرشته سلمانپور ۵۵ ساله از “اوز” نیز می‌گوید: آش کّپّه (گندم خردشده) از مواد سادهای چون گندم خردشده، برنج و پیازداغ تشکیل می‌شده و برای تهیه آن همه مواد را با هم تفت داده سپس به آن آب افزوده تا پخته شود.

فاطمه قاسمی ۵۰ ساله از “اوز” نیز می‌افزاید: چُنگال بّرویز (برویز نوعی دانه سیاه‌رنگ از گیاهی خودرو است) نوعی شیرینی محلی بود و با بودادن برویز و مخلوط کردن آن با خرما تهیه می‌شد.

سه چِن نیز غذای قدیمی  از برنج، ماش و کپه، گندم خردشده، تهیه می‌شد. ماش را آب‌پز کرده و برنج را در آب جوش ریخته هنگامی‌که برنج کاملاً پخته میشد، ماش و کّپّه را به آن میافزودند تا کمی دیگر بجوشد. سپس مواد را در صافی ریخته و دم می‌کردند.

چّش کُده نام یک غذای قدیمی و فراموش شده دیگر است که  گندم خردشده را در آب جوش ریخته  وقتی مغزپخت میشد، آن را از صافی رد کرده بعد با پیازداغ، اّرده و روغن کنجد دم میکردهاند.

نان هِسک یکی دیگر از غذاهای فراموش شده این منطقه است. “هِسک” نوعی سبزی خودرو است که در فصل بهار می‌روید و با خشک کردن و پودر کردن  آرد آن را تهیه  و با آن نان می‌پختند.

میلاد لارستان آماده است تصاویر غذاهای فوق را در صورت وجود منتشر نماید. تصاویرتان را با نام غذای فوق برای ما ارسال نمایید.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۷:۳۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین