پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

نبود پارکینگ شهری در لار و رکود اقتصاد شهر و روستا؛‌ آیا “کارت پارک” جواب میدهد؟!!

اگر امروز برای حل گره های ترافیکی شهر اقدام نکنیم فردا دیر است. شاید این جمله یک شعار نباشد و بلکه واقعیتی است که باید مردم و مسئولین بیشتربدان توجه…

اگر امروز برای حل گره های ترافیکی شهر اقدام نکنیم فردا دیر است. شاید این جمله یک شعار نباشد و بلکه واقعیتی است که باید مردم و مسئولین بیشتربدان توجه نمایند….

وجود آثار ارزشمندی چون کاروانسراها ، آب انبارها ، مساجد ، حمام عمومی و… در مرکز شهر قدیم لار بیانگر این موضوع است که گذشتگان ما حداقل امکانات را برای مسافران و تجاری که از سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه می آمده اند فراهم نموده و تجار با خیال راحت کالای خود را به فروش رسانده و مایحتاج خود را نیز از این بازار تهیه نموده و با خود می بردند؛‌ اما امروز شهر لار آن رونق گذشته را ندارد و عقب ماندگی هایی دارد که باید با یک برنامه ریزی درست، مسافران و تجار و سرمایه گذاران را برای ورود به این منطقه ترغیب نمود.

لار در مرکز شاهراه ارتباطی شمال به جنوب کشور قرار دارد؛‌ نزدیکی به دریا، وجود فرودگاه بین المللی، نیروی انسانی ماهر در رشته های مختلف و.. از مواردی است که موقعیت بی نظیر شهر لار را نشان می دهد و باید بدون فوت وقت وارد عمل شد و حداقل امکانات اولیه چون سرویس بهداشتی عمومی، حمام، اقامتگاههای مناسب، تفرج گاهها و… را فراهم کرد.  فقط کافی است نگاهی به تحرکات برخی شهرهای دور و نزدیک اطراف خود بیندازیم که چگونه در حال فراهم کردن زیر ساخت های لازم در این زمینه هستند.

ریاست محترم شورای اسلامی شهر لار در تازه ترین مصاحبه خود از وضعیت بد شهر قدیم لار و ورودی آن انتقاد نموده و اضافه کرده اند که مسوولان گذشته باید پاسخگو باشند که چرا در زمینه عمران و آبادی شهر کوتاهی شده است و از شهر قدیم به عنوان یک ده بزرگ یاد نموده اند (هرچند نگارنده معتقد است هر یک از مسوولان در گذشته خدماتی انجام داده اند که نمی توان نادیده گرفت، در شهر آنقدر مشکلات و کمبودها وجود دارد که هر مسوولی در دوره مدیریتی خود فقط توان رفع چند مشکل و اجرای چند پروژه محدود را دارد شهرداران و شوراهای شهر گذشته نیز از این قاعده مستثنی نیستند و خدمات آنها نیزقابل تقدیر است ) بنا به گفته مشار الیه ،در حالی که ورودی برخی روستاها نمای قابل قبولی دارند اما ورودی لار از سمت جهرم شایسته این شهر نیست و… . بیان این واقعیت از سوی رئیس شورا، امیدواری ها برای بهبود چهره شهرمان را دو چندان می نماید چرا که خود در همین مصاحبه قول داده اند در سال ۹۷ برنامه های عمرانی این شورا آغاز خواهد شد و ما شهروندان نیز موظف هستیم هر آنچه از دست مان بر می آید برای کمک به شورا و شهرداری انجام دهیم.

 

به عنوان یک شهروند به یکی از نیازمندی های شهر لار(ایجاد پارکینگ عمومی ) که یقینا در دستور کار شورای محترم شهر لار می باشد اشاره می کنم تا از هم اکنون برنامه ریزی های لازم انجام شود . بافت خیابان های اصلی شهر قدیم به گونه ای است که ظرفیت پذیرش تعداد محدودی خودرو را دارد؛‌ کافی است در بعضی از ساعات روز که خودروها در سطح خیابان های اصلی شهر تردد می کنند نگاهی انداخته و همزمان به کوچه های اطراف نیز بنگرید که چه تعداد خودرو پارک شده و راه عبور و مرور را برای شهروندان و ساکنین محلات مشکل نموده اند که این پارک کردن ها نیز مشکلاتی چون سرقت وسایل داخل خودرو ، آسیب به خودروهای پارک شده، نزاع بین رانندگان و… نیز به همراه دارد . هر چند در حال حاضر موقتا از بعضی فضاهای موجود و میدان میوه و تره بار قدیم برای پارک خودرو استفاده می شود اما وقتی عملیات اجرایی احداث طرح مورد نظر شهرداری آغاز شود مشکلات بیشتری برای مردم فراهم می شود.

البته این مشکل فقط برای شهر قدیم نیست . در شهر جدید حد فاصل بین دو میدان اصلی شهر تا بازار امام و خیابان های اطراف آن (بلوار هلال احمر ، ۲۰ متری شرکت نفت ، و…) حال و روز بهتری ندارند اطراف دو میدان تابلو های توقف ممنوع نصب شده اما خودروها ناگزیر از تخلف هستند زیرا در خیابان های نزدیک و اطراف میدان هم خودروها در دو سمت خیابان پارک شده که حتی عبور یک ماشین نیز خصوصا در هنگام شب بسیار مشکل است به گونه ای که اگر یک خودرو از یک سمت خیابان وارد شد و همزمان از سمت مقابل خودرو دیگری وارد شود امکان عبور برای هیچکدام میسر نیست و حتما یکی از خودروها باید با دنده عقب برگردد تا از وضعیت پیش آمده عبور کنند.

چند سال پیش طرحی در سطح خیابان های شهر قدیم اجرا شد (کارت پارک) که تا حدودی راهگشا بود هر چند نارضایتی هایی برای کسبه و نیز مسافرانی که همه روزه از روستاها برای خرید های روزانه خود به لار می آمدند ایجاد کرده بود اما می توانست با رفع معایب آن زمینه مشارکت بهتر و بیشتر شهروندان در همکاری با شهرداری به دنبال داشته باشد. هر ساعت تعداد قابل توجهی خودرو وارد شبکه های حمل و نقل و جاده ها وخیابان های شهر در سطح کشور می شود و در منطقه لارستان این تعداد نیز زیاد می باشد( نگارنده آماری در اختیار ندارد ) اما اگر هر روز صبح به درِ نمایندگی های خودرو در سطح شهر مراجعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد. کمتر روزی است که تریلی های ویژه حمل خودرو جلو نمایندگی ها نباشد وقتی این خودروها وارد خیابان ها شوند مشکلات به گونه ای پیش می رود که در خیابان های اصلی شهر راه بندان ایجاد می شود. نکته ای که در شهر لار نیز مانند بسیاری دیگر از شهر ها در حال زیاد شدن است همانا تردد خودروها ی تک سرنشین بوده که این البته دلایل خاص خود را دارد و موضوع این نوشته نیست.

 

اما نکته مهم دیگر : به گفته برخی از کسبه سطح شهر، به دلایلی از جمله نبود اقامت گاههای مناسب و ارزان قیمت ، پارکینگ مناسب ، سخت گیری های پلیس شهری ، نبود یا کمبود بعضی خدمات ضروری برای مسافرینی که هر روزه برای خرید به لار می آیند آمار قابل توجهی از کسبه روستاها و شهرهای اطراف را از آمدن به لار دلسرد کرده و بناچار به شهرهای دیگر چون جهرم و بندرلنگه ترغیب نموده است که این زنگ خطری است که اگر امروز بر طرف نشود به لحاظ اقتصادی برای آینده این شهر که روزی مرکز تجارت جنوب بوده زیان ده خواهد بود و کسبه را از در آمد های منطقه ای محروم خواهد کرد .

 

به باور نگارنده باید با استفاده از نظرات کارشناسان و کسبه و تجار محترم شهر حداقل های مورد نیاز مسافران را در این شهر فراهم نماییم و با تبلیغات مناسب در مساجد و تریبون های نماز جمعه، مردم را به همکاری بیشتر تشویق نماییم اما چند پیشنهاد را ارائه می نمایم وقطعا پیشنهادهای سازنده دیگری نیز به ذهن شهروندان محترم می رسد که باید در اختیار شورای شهر و شهرداری بگذارند تا سرعت عمل مسوولان در رفع مشکلات و کمبودهای شهر به حداقل ممکن برسد.

۱-ضرورت ایجاد پارکینگ عمومی از سوی شهرداری به جد در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته تا با اختصاص اعتبارات سالیانه در نقاط مورد نظر (شهرقدیم و شهر جدید ) در کوتاه ترین زمان اجرا شود، در این زمینه نکته مهم این است که ارائه سرویس با در نظر گرفتن ارائه خدمت بیشتر برای ترغیب روستاییانی باشد که برای امرار معاش به لار می آیند و فقط صرفه اقتصادی مد نظر نباشد .

۲- بستر سازی مناسب جهت مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پارکینگ عمومی یکی از راهکارهایی است که نیاز به همکاری سایر دستگاه های متولی شهر دارد تا شهروندان ترغیب شوند که ورود به ایجاد پارکینگ هم صرفه اقتصادی دارد و هم زمینه ساز اشتغال چند نیروی بومی است .

۳- مکان یابی برای ایجاد پارکینگ از اولویت ها می باشد، بدیهی است انتخاب مکان ایجاد پارکینگ با توجه به نقشه تفصیلی شهر لار و با آینده نگری جامع مد نظر باشد

۴- شناسایی و تبدیل موقت بعضی از اماکن مسکونی به پارکینگ عمومی خودرو ، کاری که در اغلب شهر ها هم اجرا می شود و علاوه بر روان سازی ترافیک شهری ، درآمدزایی برای شهروندان هم به دنبال دارد .

۵- سرعت بخشیدن به احداث خیابان سرداران و تغییر مسیر رفت وبرگشت خودروها در سطح خیابان های شهر قدیم ، نیز در روان سازی عبور ومرور خودروها موثر خواهد بود . الان یکی از مشکلات در شهر قدیم این است که مسیر رفت و برگشت محدود است و این موضوع بر حجم ترافیک شهر می افزاید .

 

نگارنده: غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “نبود پارکینگ شهری در لار و رکود اقتصاد شهر و روستا؛‌ آیا “کارت پارک” جواب میدهد؟!!”

  1. یک دهه شصتی بیکار گفت:

    لار شهری ۱۰۰ هزار نفری که روزانه به مردم بخش ها و روستاهای اطراف نیز خدمات رسانی دارد . آیا برای شما عجیب نیست در چنین شهری چرا ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مینی بوس خط واحد ) وجود ندارد ؟ روزانه چند هزار لیتر در این شهر میسوزد ؟ در هر منزل چند خودرو و موتورسیکلت وجود دارد ؟ چرا ؟ چون هیچ وسیله رفت و امدی وجود ندارد و تاکسی ها هم در برخی مناطق دیده میشوند و عملا فقط ۱_۲مسیر خطی وجود دارد .

  2. ََa گفت:

    در شهرستانهای فارس مرودشت، کازرون و جهرم خط واحد دارند که جمعیت بیشتری نسبت به لار دارند. در شهر لار واقعا باید به این مقوله فکر بشه.ولی این را باید در نظر هم گرفت که برای تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی فقط مسیر شهر قدیم به شهر جدید مسافر هست. سایر مسیرها مسافر کمتر به چشم می خوره. حتی اگر خط واحد هم باشه عملا یک یا ۲ خط هست. مثلا در کازرون روزانه از شهرهای اطراف برای خرید اونجا میان. مثلا فراشبند، خشت کنارتخته، ممسنی برای خرید به کازرون می آیند و روزها بخصوص صبحا شهر خیلی شلوغ هست.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین