شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۹ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

با مطالبه گری روستا و شهر خود را بسازیم

باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی فاصله بگیریم. میلاد لارستان: واژه مطالبه گری هر…

باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی فاصله بگیریم.

میلاد لارستان: واژه مطالبه گری هر چند در لغت معنایی هم وزن درخواست و بازخواست دارد اما به نظارت همگانی بر امور حکومتی و مسئولان و پیگیری حقوق شهروندی و شیوه دستیابی به آن نیز بستگی دارد.

هر چند در قوانین و بخشنامه های سیاسی و اداری کشور مانند حقوق شهروندی برای مطالبه گری شهروندان جایگاه ویژه ای قایل شده، اما ضعف و فقر شناخت مطالبه گری و شیوه های اجرا، این مقوله را به یکی از معضل های اصلی جامعه ایرانی تبدیل کرده است.

نبود مطالبه گری و آگاهی نداشتن از روش پیگیری آن، ضمن به وجود آوردن آسیب ها، انحراف ها و کاهش نشاط و مشارکت در جامعه، گاهی باعث می شود شیوه های غلط ابراز مطالبات و خواسته های بحق به بیراهه رود و عواقب جبران ناپدیری داشته باشد.

امروزه رسانه ها بخش زیادی از مطالبه گری را به دوش می کشند زیراکه در سالهای اخیر با تحولات فناورانه در دنیای ارتباطات روبرو بودیم و این به طور حتم بر سبک زندگی ما از جمله مطالبه گری تاثیر گذاشته است.

رسانه های جدید به دلیل تعاملی بودن به افراد و کاربرانشان این توانایی را می دهند که مثل یک رسانه محتوا تولید و انتشار بدهند و هرچند حساسیت و حرفه ای گری رسانه ها را ندارند.

جامعه و افراد جدید از رسانه های کاربر محور استفاده می کنند و صاحب قدرت شده اند و می توانند مطالبات و خواسته ها را مطرح و باعث ایجاد یک موج بشوند.
هر چند گاهی این مطالبات از خواسته ها و مسیر صحیح منعکس نمی شود و با شبه خبر، اخبار جعلی و دروغین و یا غلو شده مواجه می شویم که آسیب هایی در سطح جامعه پدید می آورد.

در کنار نظام آموزشی باید نهاد رسانه تغییراتی در خود ایجاد کنند و رسانه های رسمی، تغییرات فناورانه و قدرت بخشی مخاطبان را بپذیرد و با گشودگی بیشتری با جامعه رفتار کند تا همه افکار و دیدگاه های را نمایندگی کند.

باید تمامی صداها و مطالبات در چارچوب قانون شنیده شود و سیاست های سلبی جواب نمی دهد.

باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی فاصله بگیریم.

باید بخشی از نظارت ها به مردم و جامعه محلی واگذار شود و می توان با استفاده از پیشرفت تکنولوژیک و شفافیت لازم ،مردم را آگاه و مطالبه گری را پاسخ داد چرا که برخی اوقات حتی شهروندان از حقوق شهروندی خود اطلاع ندارند و از مطالبه گری بی اطلاع هستند.

خلاء فضای مطالبه گری موجب تحمیل هزینه های زیادی به جامعه می گردد و باید پیگیری مطالبات در جامعه از کانال های درست و منطقی انجام و دنبال شود .

رسانه ها فرصت بسیار خوبی برای بیان و انتقال صحیح و بموقع مطالبات هستند و احزاب، جمعیت ها، گروه ها و نهادهای مدنی نیز هم به نوبه خود کمک بسیار موثری برای ابراز مطالبات در جامعه بشمار می روند.

مطبوعات به تنهایی نمی توانند کاری در زمینه مطالبه گری انجام دهند و باید در همه ابعاد جامعه مانند نهادهای سیاسی، آموزشی، فرهنگی در زمینه مطالبه گری همکاری وجود داشته باشد تا تلاش مطبوعات به ثمر برسد.

مطالبه گری در جامعه برغم اهمیت بسیار زیاد آن در تعالی و پیشرفت و آبادانی همچنان مغفول مانده و خلاء وجودی آن احساس می شود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین