جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 36 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

11نکته مهم در سخنان رهبری خطاب به مسئولان وزارت خارجه

رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه طی سخنان مهمی  تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح دانسته و مسئولان…

رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه طی سخنان مهمی  تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح دانسته و مسئولان وزارت خارجه را به  فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده کشور فراخواندند. برخی از مهمترین بخشهای سخنان امام خامنه ای در دیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرای کشورمان را در ادامه مرور می کنیم:

۱) امام خامنه ای تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا را خطایی واضح خواندند و افزودند: آمریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، ضمن اینکه کشورهای فراوانی در افریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند که با آمریکا رابطه دارند اما همچنان با مشکلات فراوان دست به گریبانند.

۲) حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین دشمنی عمیق آمریکا با جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت به موقعیت و جایگاه خود در ایران قبل از انقلاب هستند و به کمتر از این هم راضی نخواهند شد.

۳) ایشان مخالفت آمریکا با «توان هسته‌ای و قدرت غنی‌سازی بالا و نیز حضور ایران در منطقه» را ناشی از خصومت عمیق آنها با عناصر اقتدار نظام اسلامی برشمردند و افزودند: حضور منطقه‌ای جزو عناصر قدرت و امنیت ایران است و عقبه راهبردی کشور محسوب می‌شود، به همین علت دشمنان با آن مخالفند.

۴) رهبر انقلاب با اشاره به بیان مکرر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از زبان مسئولان کشور افزودند: بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

۵)‌ رهبر انقلاب  فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

۶) رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دو جانبه و توجه خاص به تشکلهای منطقه‌ای را ضروری خواندند و افزودند: سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملت و کشور کاملاً واقف باشند.

۷)‌ایشان ارتباط با دانشمندان، رجال سیاسی غیر دولتی و فعالان اقتصادی دیگر کشورها را جزو روشهای رایج دیپلماسی در جهان برشمردند و افزودند: با این روشها می‌توان گستره‌ی فعالیت‌های دستگاه سیاست خارجی را گسترش داد.

۸) امام خامنه ای همچنین قدرت میدانی را پشتوانه دیپلماسی خواندند و افزودند: مهم این است که هر گونه عنصر اقتدار به نوعی دستاورد سیاسی و اقتصادی تبدیل شود.

۹) رهبر انقلاب، افزودند: شرط لازم برای نمایندگان دیپلماسی، برخورداری از روحیه قوی و مستحکم، امید به آینده و بهره مندی از احساس حقانیت است. هدف اصلی و واقعی دیپلماسی، حفظ منافع ملی است و تعامل یا تقابل، تنها روشهایی برای تأمین منافع ملی هستند. منافع ملی برگرفته از سیاست‌های اصلی و ارزشهای نظام است و دستگاه دیپلماسی باید منافع ملی را حفظ و تأمین کند.

۱۰)‌ ایشان بیان داشتند: این سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است. وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است.

۱۱) مقام عظمای ولایت اقزودند: برخی به غلط، سخن از لزوم جدایی دیپلماسی از ایدئولوژی به میان می‌آوردند، در حالی‌که دیپلماسی ایدئولوژیک هیچ اشکالی ندارد و القاء تقابل میان ایدئولوژی و منافع ملی، صحیح و منطقی نیست. هدف از تشکیل جمهوری اسلامی حفظ منافع ملی، استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی، قدرت و امنیت ملی است و ایدئولوژی به دنبال تأمین و حفظ منافع ملی است و هویت ملت محسوب است.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین