پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

برپایی نمایشگاه پوستر فیلم های ایرانی در لار+تصاوير

دومین نمایشگاه ”پوستر فیلم های سینمای ایران“ در فرهنگسرای شهروند دایر است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی شهرداری لار، آئین افتتاحیه دومین نمایشگاه پوستر فیلم(ویژه سینمای…

دومین نمایشگاه ”پوستر فیلم های سینمای ایران“ در فرهنگسرای شهروند دایر است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی شهرداری لار، آئین افتتاحیه دومین نمایشگاه پوستر فیلم(ویژه سینمای ایران)؛ جمعه ۱۲ مردادماه در محل هنرسرای شهروند واقع در بوستان ندای بهار برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید توسط قاری نوجوان ایلیا روزگاری و سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرایی از ابوذر دینی آغاز شد.

 

مجری، این مراسم را برنامه ای از حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار دانست و برای توضیحات بیشتر از محسن زارع معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار دعوت نمود که به جایگاه بیاید.

 

زارع ضمن تشکر از کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند گفت: این نمایشگاه در امتداد فعالیت های هنری جشنواره فرهنگ شهروندی است که در حوزه دیگری طراحی شده است. به جهت ساماندهی نیروها و استعدادهای نوجوان و جوان جشنواره، حوزه های دیگری را در دستور کار قرار دادیم تا این توانمندی ها، شکل و ساختار پیدا کنند. این کار با نمایشگاه ها، ویژه برنامه ها، کارگاه ها و جلسات نقد و بررسی بازتعریف شده است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه پوسترهای فیلم، خود به تنهایی هدف نهایی نبوده است. این نمایشگاه بستری است که در درون آن کارگاه های آموزشی و جلسات هنری مربوط به زمینه های مختلف سینما برگزار شود تا نهایتاً برایند آن در جشنواره فیلم فرهنگ شهروندی نمود پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار افزود: پوسترهای نمایش داده شده هم، هیچکدام آماده و در دسترس نبوده اند. بلکه صددرصد آنها بازسازی شده و چاپ شده اند. به جهت اینکه غالب دانش آموزان فعال در دبیرخانه جشنواره فرهنگ شهروندی، محصل در رشته گرافیک بوده اند، در مدت زمان دو ماه، تعداد ۸۶ پوستر از فیلم های مطرح سینمای ایران را که محصول سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ بوده از منابع مختلف گردآوری و بر روی آن ها کار کرده اند و در فضایی سینمایی به نمایش گذاشته اند.

محسن زارع خاطر نشان کرد: امروز، کار فرهنگی مانند گذشته نیست و بسیار تخصصی شده است. طراحی و اجرای کارهای فرهنگی با حداقل استانداردها، کاری پیچیده، انرژی بر و سخت است. علی الخصوص اگر جنس این کار فرهنگی خارج از سالن ها و شرایط استاندارد هنری و در بوستان ها و میانه زندگی روزمره مردم باشد.

وی درباره فعالیت دانش اموزان گفت: دانش آموزان فعال در این برنامه فرهنگی هنری از جان و دل مایه گذاشتند و حتی از تفریحات تابستانه و اوقات فراغت خود نیز گذشتند.

مدیر فرهنگسرای مرتضوی لار اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵ اولین نمایشگاه پوسترهای سینمایی ویژه سینمای ایران و جهان در گالری خانه سبز و در سه طبقه که با فضا سازی خاص این منظور طراحی شده بود برگزار شد. پوسترهای سینمای ایران که در آن نمایشگاه بازسازی و عرضه شده بود متشکل از نخستین فیلم های نمایش داده شده در ایران تا فیلم های مطرح ساخته شده تا سال ۱۳۸۵ بود. نوجوانان و جوانانی که آن نمایشگاه را برپا کرده بودند غالبا از نسل دهه شصتی ها بودند. ادامه این راه را که در واقع پوسترهای سینمای ایران از سال ۱۳۸۵ تا امروز است توسط نسل نوجوان و جوان متولد سال های هشتاد به بعد که به تازگی وارد فعالیت های اجتماعی شده اند، صورت گرفته است. این توالی؛ کشف و شهودی است که نسل های مختلف را با هنر سینما آشنا و همراه خواهد کرد.

زارع در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم برایند این نمایشگاه را به جشنواره فیلم فرهنگ شهروندی ختم کنیم. در بهمن ماه سال گذشته در بخش فیلم جشنواره دانش آموزی فرهنگ شهروندی ۳۵ فیلم کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن به بخش رقابت ها راه یافت که در نهایت به فیلم های برتر جوایزی اهدا شد. دبیرخانه جشنواره بر این باور است که به دلیل تلاقی بخش های مختلف جشنواره با هم در آن روزها، فیلمها آن گونه که باید دیده نشد و اکران عمومی نداشت. بنابراین مقرر شد که ۳۵ فیلم ساز پس از طراحی و اجرای پوستر و آنونس فیلم هایشان، وارد فستیوالی شوند که فیلم هایشان از مخاطبان و عموم مردم رای بگیرد و نهایتا در بخش های مختلف اعلام ارا شود. البته طی این مدت برخی از این دانش اموزان فیلمساز در کارگاه های آموزشی شرکت کردند و ایرادات فنی فیلمهایشان را مرتفع نمودند که نهایتا بتوانند آن را در جشنواره عرضه و اکران کنند.

پس از سخنان زارع، مجری برنامه ضمن تشکر از معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سینماگران در سال ۹۲ را قرائت کرد.

در بخش بعدی سه قطعه موسیقیایی توسط گروه “نوای گیتار” لارستان اجرا شد. فرشید زمانی، معصومه عسکری زاده و انیس خندان نوازنده و علی اشرفی خواننده آثار اجرا شده بودند.

در ادامه ، وله ای تصویری از پشت صحنه ی آماده سازی نمایشگاه پخش شد و پس از آن کیمیا فتحی دانش آموز هنرستان فاطمه الزهرا (س) لار به نمایندگی از عوامل دانش اموزی برگزاری این برنامه به جایگاه آمد.

فتحی در آغاز گفت: پس از جشنواره فرهنگ شهروندی که حاصل شش ماه کار هنری و تیمی تعدادی از دانش آموزان فعال در دبیرخانه بود، تصمیم گرفتیم روند ورود به فعالیت های هنری و اجتماعی فراتر از مدرسه را با بستری مانند سینما ادامه دهیم. از این رو با حمایت حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار و زیر نظر آقای زارع، برنامه ای فرهنگی و هنری در حوزه هنر سینما طراحی و آماده اجرا نمودیم. به این خاطر که رشته اغلب اعضای دبیرخانه گرافیک بود بخشی از هنر سینما را که معروف به آنونس و مواد تبلیغی است انتخاب کردیم که شاخص ترین آن پوستر بود. بیش از دو ماه برای بازسازی کل پوسترها وقت گذاشتیم تا نتیجه دلخواه و قابل قبول به دست آید.

فتحی افزود:پیش از ما نیز در سال ۸۵ و در زمانی که ما در سنین کودکی به سر میبردیم اولین دوره این نمایشگاه برگزار شده و امسال ما دومین دوره آن را برگزار کردیم.

 مدیر دومین نمایشگاه پوستر فیلم در مورد روند اماده سازی نمایشگاه گفت: سعی کردیم پوستر مطرح ترین فیلم ها به لحاظ هنری و همچنین پر مخاطب ترین آنها را انتخاب نمائیم. اغلب پوسترها از منابع مختلف تهیه و به جهت کیفیت پایین تصاویر، صد درصد پوستر ها باید بازسازی می شد. پس از چندین مرحله اصلاح و چاپ مجدد، نهایتاً نسخه های قابل قبول برای عرضه به دست آمد. بعد از اتمام این مراحل پوستر ها را بر اساس تاریخ تولید فیلم ها دسته بندی، قابگیری و نهایتاً نصب کردیم و برای اشنایی بیشتر مخاطبان و بازدید کنندگان خلاصه داستان فیلم ها را به ان ضمیمه نمودیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه بهانه ای برای آشنایی هرچه بیشتر نسل من با سینماست. از این رو در حاشیه نمایشگاه قرار است ویژه برنامه ها، کارگاه های آموزشی و جلسات نقد و بررسی آثار سینمایی را برگزار کنیم.     

فتحی ضمن اشاره به امیدها و آرزوهای نسل خود گفت: امیدوارم نسل من که در این شهر زندگی می کند از سوی مسئولین امر حمایت شوند و به آنها احترام گذاشته شود. نه تنها در حرف و شعار. بلکه با احترامی به معنای دیده شدن، احترامی به معنای ورود به مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری.

او در پایان، صحبت های خود را با این جمله به اتمام رساند: امیدمان همه این هاست که همه را نیز گفتم. تا چه شود…

 

در ادامه آنونسی از فیلم های برتر سینمای ایران پخش شد: از لیسانسه ی « نارنجی پوش» تا آرسن لوپن فیلم « من» ، از سمیه نروی « ابد و یک روز» تا شیرین «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، از رفاقت و صمیمیت « سارا و آیدا » تا «جدایی نادر از سیمین» و بالاخره از عشق پاک و معصومانه «چند متر مکعب عشق» تا داستان عشق نافرجام « سلام بمبئی» .

 

جمعیت بر صندلی های چیده شده روی سقف و روبروی هنرسرای شهروند نشسته اند. همه حضور دارند؛ شهردار و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر لار( رحیم بیژنی، سید عبدالمهدی میرپور و حاج اشکان عسکری)، محمد حسن طیبی رئیس اداره ورزش و جوانان، محسن حجتی مدیر روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان، حاج محمد زارع رئیس بنیاد بازشناسی لارستان کهن، هنرمندان رشته های مختلف هنری و فعالان مطبوعاتی،  فیلمسازان جشنواره فرهنگ شهروندی و خانواده هایشان و عموم مردم …

 

برنامه بعدی اجرای موسیقی کودکان است. کودکان هنرمند،  در کنار دیگر آهنگ ها، قطعاتی از موسیقی متن چند فیلم مطرح جهان را با ساز فلوت اجرا می کنند. اغلب آنها هنرجوی کلاس های موسیقی کودکان فرهنگسرای مرتضوی به مربیگری مریم عسکرپور هستند.

پس از نواختن قطعات موسیقی توسط کودکان نوبت به برش کیک افتتاحیه نمایشگاه می شود. این کیک که توسط اعضای دانش اموزی دست اندرکار نمایشگاه فراهم آمده؛ توسط مسئولین، یک هنرمند و نماینده تیم دانش اموزی برگزار کننده، برش داده می شود.

ابوذر دینی از شهردار لار، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر لار؛  معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار، یکی از هنرمندان حاضر در جمع و نماینده دانش اموزان دست اندرکار برگزاری نمایشگاه دعوت می کند تا برای اجرای این مراسم نمادین به صحنه بیایند. محمد رضا قنبرنژاد، سید عبدالمهدی میرپور، محسن زارع، مرتضی وثوقی و کیمیا فتحی به صحنه می آیند.

 

پس از پایان ویژه برنامه افتتاحیه، نمایشگاه با حضور کلیه حاضرین افتتاح می شود.

پوسترهای فیلم با همنوایی موسیقی فیلم های ایرانی در معرض دید عموم قرار داده شده است.

در انتها، مسئولین و هنرمندان، پوستر یادبود نمایشگاه را امضا می کنند و جمله ای را از خود به یادگار می گذارند. پذیرایی مراسم نیز منحصر به فضای برنامه است. عرقیات سنتی مختلف، کیک مراسم را همراهی می کند. عطر بیدمشک و نسترن در هم امیزی با موسیقی فیلم های ایرانی و پوستر آنها شبی شیرین را برای حاضران رقم می زند.

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “برپایی نمایشگاه پوستر فیلم های ایرانی در لار+تصاوير”

  1. Fatemeh گفت:

    نمایشگاهی خاص و جدید بود باز هم در مورد سینما کار های هنری و فرهنگی انجام شود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین