پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

مسئولان مرکز رشد و شهرک صنعتی پاسخ دهند؛‌ جایگاه لارستان و خنج در خوشه خرمای جنوب فارس چگونه است؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: استان فارس ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند که تاکنون بیش از ۱۰۰ رقم خرما در این استان شناسایی‌شده است. احد فتوحی…

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: استان فارس ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند که تاکنون بیش از ۱۰۰ رقم خرما در این استان شناسایی‌شده است. احد فتوحی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۳ هزار هکتار نخلستان استان فارس تولید می‌شود که ۳۰ درصد محصولات نخلستان‌های این استان به‌صورت رطب به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های جهرم، کازرون، خنج، قیروکارزین، مهر، لامرد، فراشبند، فیروزآباد، داراب، زرین‌دشت و لارستان تولیدکنندگان خرما در استان فارس هستند، خاطرنشان کرد: خوشه خرمای جنوب برنامه‌های مختلف در حوزه‌های ارتقای سطح فرآوری و بسته‌بندی و نیز برنامه‌های حمایتی در بخش‌های توسعه بازار را اجرا می‌کند.

این مسوول بیان داشت: حدود ۱۰ درصد خرمای فارس به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند و پاکستان صادر می‌شود ودراین راستا افزایش میزان صادرات و ارتقای فعالیت‌ها در این حوزه از مهم‌ترین برنامه‌های این خوشه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: صدور پروانه بهره‌برداری برای ۳۸ واحد فرآوری خرما با اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ونیز تأمین شدن بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه این واحدها از فاصله‌ای در شعاع ۱۰۰ کیلومتری از دیگر رویکرد شرکت شهرک‌های صنعتی است.

وی افزود: پس از خوشه‌های گلاب و عرقیات گیاهی میمند فارس، سنگ شمال، رب گوجه و شوری‌جات و فرش دستباف فارس، این پنجمین خوشه کسب‌وکار دراستان فارس است که توسط این شرکت اجرایی می‌شود.

فتوحی ادامه داد: طرح امکان‌سنجی خوشه خرمای جنوب فارس پس از انجام مراحل کارشناسی به تائید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران رسید و این سازمان مجوز ایجاد خوشه خرما را صادر کرد‌ه است.

وی اظهار داشت: برخورداری استان فارس از ظرفیت‌های مناسب درزمینهٔ تولید و فرآوری خرما و مطرح بودن این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول سبب شد ایجاد خوشه خرما در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گیرد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: خوشه خرمای جنوب، برنامه‌های مختلفی درزمینهٔ ارتقای سطح فرآوری و بسته‌بندی و نیز برنامه‌های حمایتی در بخش‌های توسعه بازار را اجرایی کرده است.

فتوحی اظهار داشت: وجود ظرفیت‌های استان درزمینهٔ تولید و فرآوری خرما و مطرح بودن فارس به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم در این محصول سبب شده است ایجاد خوشه خرمای جنوب به‌عنوان پنجمین خوشه کسب‌وکار استان فارس در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با انتخاب عامل توسعه فعالیت این خوشه از تابستان سال گذشته وارد مرحله اجرایی شده است.

 

میلاد لارستان: شایسته است مسئولان محترم مرکز رشد واحد فناور لارستان،‌ شرکت شهرک های صنعتی لارستان و نیز مدیریت جهاد کشاورزی لارستان در این زمینه برای مردم روشن نمایند که جایگاه لارستان و خنج در طرح خوشه خرمای جنوب فارس چیست؟‌ همان گونه که آمارهای جهاد کشاورزی منطقه اعلام نموده اند،‌ حدود ۱۷هزار تن خرما از نخیلات خنج و ۱۵هزار تن خرما از نخیلات لارستان سالانه برداشت می شود و به عبارتی حدود ۲۰% از خرمای تولیدی فارس از دو منطقه لارستان و خنج تامین می گردد. لذا توجه به این مناطق در خوشه خرمای جنوب فارس اهمیت دارد.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین