شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۶ب.ظ
::آخرین مطلب 10 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

اجرای بزرگترین سرمایه گذاری در اراضی وقفی فارس در لارستان

رئيس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان ازاجرای بزرگترین پروژه سرمایه گذاری استان فارس در اراضی وقفی در شهرستان لارستان با عنوان «بازار بزرگ لارستان» خبر داد. رئیس اداره اوقاف…

رئيس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان ازاجرای بزرگترین پروژه سرمایه گذاری استان فارس در اراضی وقفی در شهرستان لارستان با عنوان «بازار بزرگ لارستان» خبر داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان با اشاره به همزمان با سوگواری بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم الحرام در قالب عزاداری و سوگواره حضرت سیدالشهدا(ع)  هزار نفر از عزاداران حسینی از حل موقوفات لارستان اطعام شدند، اظهار داشت: در ایام دهه اول محرم مراسم عزاداری و روضه خوانی امام حسین(ع) در تمامی بقاع متبرکه لارستان به نحو احسن اجرا گردید که البته محوریت با امامزاده واجب العظیم حضرت میرعلی بن الحسین(ع) بوده که در برگیرنده کلیه مراسمات مذهبی متناسب با ایام از جمله برنامه های لبیک یاحسین(ع)، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و غیره بوده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در دهه اول محرم اقدام به اطعام عزاداران حسینی در حسینه آقا کاظمی شهر لار شد، افزود: هرکدام از هیأت های عزاداری که به اداره اوقاف و امور خیریه لارستان مراجعه نمود از سفره پرنعمت موقوفات لارستان بهره مند شد.

  

قاسم پور با اذعان به اینکه در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و شناساندن موقوفات و واقفین خیراندیش به آحاد مردم اقدام به نصب بنر در تمامی هیأتهای عزاداری که از محل وقوفات لارستان اطعام شدند، اقدام شد، ادامه داد: این کار با هدف فرهنگ سازی مردم و عزادارن حسینی با موقوفات و واقفین خیراندیش شهر و دیار خود آشنایی پیدا نمایند.

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه به بافت مذهبی منطقه تعداد روحانی اعزامی از قم در ایام محرم و صفر از محل نیات واقفین به سطح نقاط مختلف لارستان اعزام تا با استفاده از مبلغین آگاه و بصیر بیش از پیش فرهنگ حسینی و عزاداری سرور و سالار شهیدان ترویج یابد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با بیان اینکه با استفاده از تمامی ظرفیت های موقوفات و با رعایت نیات واقفین و قیود زمان و مکان آن، همواره به عنوان نهادی فرهنگی و مذهبی در خط مقدم برنامه های فرهنگی لارستان حضور داشته و در برگزاری مراسم ها و برنامه های فرهنگی و مذهبی به سهم خود مشارکت می کند، تصریح کرد: سروسامان دادن به هیأت امنای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مساجد پس از ابلاغ دستورالعمل جذب هیأت امنا به کلیه اماکن مذهبی این اداره آمادگی کامل را دارد تا افراد واجد شرایط نام نویسی کند تا پس از طرح در کمیسیون تأیید صلاحیت نسبت به صدور احکام اقدام نماید.

وی با بیان اینکه انجام این اقدام باعث رونق و پیشرفت اماکن مذهبی خواهد شد، عنوان کرد: دارا بودن هیأت امنای فعال و با صلاحیت می تواد با فکر و ایده های نو و به روز باعث جذب جوانان و تبدیل شدن مساجد و پایگاههای فرهنگی و همچنین بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کمک نماید.

قاسم پور ضمن ارج نهادن به زحمات و تلاش های خالصانه خدام بقاع متبرکه در لارستان، گفت: تلاش خواهیم کرد تا وضعیت معیشتی این عزیزان سروسامان یابد و در این امر جدیت خواهیم داشت.

این مسئول با اذعان به اینکه یکی از دغدغه های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه بیمه نمودن بقاع متبرکه در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی و مسئولیت مدنی است که خوشبختانه این مهم با عقد قرارداد با شرکت بیمه انجام و با ابلاغ به کلیه امکان مذهبی اعم از بقاع متبرکه، مساجد و غیره صورت گرفته است، افزود: متوليان بقاع متبركه واریز یک میلیون ریال برای مدت یک سال از خدمات بیمه آتش سوزی و مسئولیت مدنی استفاده نمایند که این اقدام از جمله امور مهم و ضروری که در سه ماهه اخیر صورت گرفته است.

وی در خصوص رفع مشکلات مستأجرین اراضی وقفی که از سنوات گذشته با آن دست و پنجه نرم می کنند نشست های متعددی با شهرداری لار برگزار شده است، گفت: با حسن نیت شهردار و همکارانشان در این مجموعه برای حل مشکلات پیش رو، این نوید را به همشهریان می دهیم که در اولین فرصت و در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات اقدام خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان در خصوص رفع یکی از دغدغه های مردم لارستان مبنی بر موقوفه خواری، خاطر نشان کرد: بنده و سایر همکاران در برخورد با این پدیده و دست اندازان به موقوفات عزم جدی داشته و در این امر به هیچ عنوان از وظائف ذاتی و قانونی خود کوتاه نخواهیم آمد.

این مسئول با هشدار به متصرفین و غاصبین اراضی وقفی، تأکید کرد: با عنایت ویژه ریاست دادگستری و همچنین دادستان لارستان و تشکیل کارگروه حفاظت از اراضی دولتی و برخورد با متصرفین وغاصبین اراضی وقفی با جدیت بیشتری عمل خواهد شد.

قاسم پور با اشاره به اینکه موقوفات و ظرفیت های آن همسو با سیاسیت های کلان سازمان اوقاف و امور خیریه به سوی سرمایه گذاری بر روی موقوفات و رقبات مستعد قدم برداشته، گفت: در همین راستا در خصوص پروژه بازار بزرگ لارستان، اداره اوقاف و امور خیریه لارستان به محض اطلاع از موضوع به قضیه ورود و در جهت صلاح و صرفه موقوفه با انعکاس موضوع به مرکز استان، تمهیدات لازم را به عمل اورد که پس از ارئه نظرات کارشناسان و اخذ مجوزهای لازم از سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اقدام به عقد قرارداد دو جانبه با سرمایه گذار نموده است.

وی با بیان اینکه این پروژه از بزرگترین طرح های سرمایه گذاری استان فارس در اراضی وقفی بوده و از پیشرفت و سرعت قابل توجهی برخوردار است، تصریح کرد: در قرارداد تنظیمی کلیه حقوق وقف و موقوفه و شاخصه های فنی و عملیاتی به نحو احسن و تحت نظارت مهندسین مشاور اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس لحاظ شده و کلیه عوائد خاصل از این پروژه براساس نیت خیراندیش در سطح لارستان و با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه لارستان هزینه خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اذعان به اینکه ایجاد چنین پروژه ای در اراضی وقفی می تواند عمران و آبادانی را در پی داشته باشد، یادآور شد: در کلیه پروژه های سرمایه گذاری بر روی اراضی وقفی مادام العمر در ید استیجاری باقی مانده و صرفا اعیان احداثی قابلیت فروش و تملک را دارد.

قاسم پور با اشاره به اینکه در بازدیدی که معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقع متبرکه کشور حجت الاسلام حاتمی در مهرماه سال جاری از این پروژه داشتند ضمن ابراز رضایت از پیشرفت پروژه خواستار پیشرفت سریعتر این طرح شد، عنوان کردک انتظار می رود این پروژه در اسرع وقت به بهره برداری برسد و مردم لارستان از عوائد آن منتفع شوند.

وی با بیان اینکه با نظر مساعد و دستور معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان و گروهی از دلسوزان شهر کار گروهی در قالب هیأت امنا برای حفظ و مرمت و نگهداری آب انبارهای منطقه به دبیری اداره اوقاف و امور خیریه لارستان تشکیل تا با آسیب شناسی و نیازسنجی و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود اعم از منابع موقوفات و خیرین بتوان به مرمت و بهسازی این میراث گرانبها که نشان از تاریخ این مرزوبوم منطقه دارد، اهتمام ورزید، تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا از معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و  بقاع متبرکه کشور دعوت به عمل آید تا در جلسه ستاد بازآفرینی شهری (بافت فرسوده) لارستان شرکت تا بتوان در این خصوص رایزنی و از حضور ایشان در راستای این مهم کمال استفاده را برد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان  بیان داشت لارستان به عنوان پایلوت در سطح استان فارس در سازمان اوقاف و امور خیریه در امر بازآفرینی شهری انتخاب و از این پس یکی از اهداف اصلی و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و به تبع آن اداره کل اوقاف فارس و لارستان خواهد بود.

وی درباره برنامه های دهه وقف سال ۹۷ در سطح لارستان، یادآور شد: امسال نیز همچون سنوات گذشته برنامه های خوبی پیش بینی شده که از جمله ان می توان به برپایی خیمه های معرفت و مشاوره وقف، تقدیر از مستأجرین خوش حساب، سرکشی از بقاع متبرکه و خادمین گرامی و غیره، برگزاری مراسمات مذهبی مناسبتی ایام ماه صفر اشاره کرد.

قاسم پور در بخش پایانی صحبت های خود اضافه کرد: اینجانب به مردم بزرگوار شهرستان لارستان اطمینان می دهم ذره ای از حفظ و حراست از موقوفات این میراث گرانبها عقب نشینی نخواهم کرد و از همشهریان عزیز تقاضا می شود هرجا که تعرض و دست اندازی به موقوفات را مشاهده کردند، موضوع را به اداره اوقاف و امور خیریه لارستان گزارش کنند.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۷:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین