جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

موقعیت مناسب لارستان برای کاشت گیاه «کینوا»

کینوا به مدت یک سال است که در استان فارس کشت می‌شود و ویژگی های این گیاه از جمله نیاز آبی کم، مناسب برای رسیدن به کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب…

کینوا به مدت یک سال است که در استان فارس کشت می‌شود و ویژگی های این گیاه از جمله نیاز آبی کم، مناسب برای رسیدن به کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب و تولید صنعتی است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کینوا به مدت یک سال است که در استان فارس کشت می شود ، نیاز آبی کم ،تحمل شوری ،خشکی و یخ زدگی این گیاه ،مناسب برای رسیدن به کشاورزی پایدار ، تغذیه مناسب و تولید صنعتی است .

کینوا گیاهی سنتی از کهن‌ترین خوراکی‌های جهان است که قدمتی ۵ هزار ساله دارد و بخاطر دانه‌های خوراکی اش کاشته می‌شود، این گیاه جزو غلات نیست، ولی خواص مشابه و حتی بیشتری دارد که به دلیل دانه‌های خوراکی اش معروف است.

این گیاه منبع بسیار غنی از پروتئین است، کشور شیلی و پرو را به عنوان مبدا کشت این محصول معرفی کرده اند که به تازگی طرفداران خود را در سراسر جهان پیدا کرده است.

این ماده خوراکی و غذایی جزو گروه سبزی‌ها طبقه بندی شده است.

فیبر فراوان موجود در کینوا موجب ایجاد حس سیری زودرس و طولانی‌تر در بدن می‌شود و به این ترتیب به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن در فرد مصرف کننده کمک می‌کند.

روش پخت کینوا مانند برنج است.

افراد گیاه خوار می‌توانند از آب سبزی و افراد غیر گیاه خوار از آب مرغ یا گوشت برای پختن این گیاه استفاده کنند، همچنین بهتر است برای طعم بهتر و مطلوب‌تر آن را با آب تنها نپزید. به عنوان یک سوپر غذا در منابع علمی یاد می‌شود و در مقایسه با گندم و برنج دارای خاصیت سیر کنندگی بیشتری است.

کینوا بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج است که به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور شده است.

احمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه کینوا را می‌توان در اقصی و نقاط ایران و استان فارس متناسب با فصول مختلف کشت کرد گفت: با توجه به اینکه تولید جهانی این محصول یک تن در هکتار، اما پتانسیل تولید گیاه کینوا در ایران حداقل ۲ تن است.

احمد دهقان بیان کرد: در صورت تولید و کشت با کیفیت و داشتن استاندارد‌های لازم، این محصول می‌تواند اقتصادی باشد، تمامی هزینه‌های جاری کاشت گیاه کینوا بدون احتساب زمین و سود سرمایه گذاری حدودا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید این گیاه کم است افزود: قیمت خرید هریک کیلو کینوا برای مشتریان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است و پیش بینی می‌گردد در آینده‌ای نزدیک با افزایش تولید این محصول قیمت برای مصرف کنندگان به ۱۲ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان برسد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه این گیاه به مدت یک سال است در استان کشت می‌شود اضافه کرد: نداشتن شناخت کافی کشاورزان از نحوه‌ی کشت کینوا، نبود کارگاه‌های فرآوری و نگرانی تولید کنند گان در بازار فروش از مشکلات موجود است.

دهقان تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی و سایر نهاد‌های مرتبط با غذا برنامه‌های مشخصی برای تولید و مصرف اعلام کرده اند، اما حمایت خاصی نشده است، ولی برنامه زمانبدی ترویج برای توسعه کشت، آموزش و فرآوری محصول به وسیله مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بذر گیاه کینوا ریز است، ادامه داد: نحوه کشت این محصول مانند سایر سبزیجات دانه ریز است، کاشت این گیاه به دو صورت انجام می‌گیرد، کشت مکانیزه با دستگاه‌های کشت دانه ریز یا کشت این محصول با دست و به صورت سنتی است.

احمد دهقان مدیر زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به روی آوردن کشاورزان به کشت این گیاه گفت: آسان بودن کشت و کار، نیاز آبی کم نسبت به سایر گیاهان، مقاوم به شوری، سازگاری با مناطق مختلف آب و هوایی، خواص بسیار زیاد، قیمت خوب در بازار جهانی و کوتاه بودن دوره‌ی رشد باعث شده که کشاورزان به کشت این گیاه روی آورند.

دهقان بیان کرد:گیاه کینوا جایگزین گیاه دیگری نیست و شرایط خاص خود را از نظر مصرف و کشت دارد، اما کشاورزانی که دارای آب با کیفیت کمتر هستند می‌توانند با داشتن زمین‌هایی که خاک مناسب تری دارند به کشت کینوا بپردازند و این گیاه را تولید کنند.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت این محصول در تابستان ۹۶ به مساخت ۲۰۰۰ متر مربع بوده و در پائیز به ۱۰۰ هکتار رسیده است افزود: خرامه، مرودشت، سروستان، شیراز، زرین دشت، داراب، جهرم، لارستان، لامرد، فیروزآباد و ممسنی از شهرستان‌هایی است که قابلیت کشت دارند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: تا سال ۹۶ به میزان ۱۰۰ تن در یک سال کشت وبرداشت کردیم، با کاشت این محصول در ایران واردات کم و در آینده‌ای نزدیک دیگر نیازی به واردات این گیاه نیست.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۵:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین