سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

کسب مقام اول مسابقات بین المللی کن ست ایران توسط دانشجویان لاری

هفتمین دوره ی مسابقات ملی و اولین دوره مسابقات بین المللی کن ست ایران با معرفی برگزیدگان در پژوهشگاه هوافضا به کار خود پایان داد. به گزارش ميلاد لارستان؛ این…

هفتمین دوره ی مسابقات ملی و اولین دوره مسابقات بین المللی کن ست ایران با معرفی برگزیدگان در پژوهشگاه هوافضا به کار خود پایان داد.

به گزارش ميلاد لارستان؛ این مسابقات زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت پژوهشگاه هوافضا با هدف ایجاد شور، اشتیاق و انگیزه‌ی علمی و عملی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه‌های مرتبط با این مسابقات بوده است که به همت اين پژوهشگاه در شهريور ماه ۱۳۹۰، در سطح بین المللی برگزار گردید. در کنار این هدف، ایجاد و ارتقای روحیه‌ی کار تیمی در میان آینده‌سازان کشور و آشنایی آنها با فعالیت‌های تحقیقاتی و عملی به صورت تجربی از اهدافی بود که ایده‌ی برگزاری مسابقات را تقویت نمود. اهداف جانبی دیگری همچون تربیت نیروهای کارآزموده و دارای دید گسترده برای ورود به بخش‌های مختلف صنعت و حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده بود.

در هفتمین دوره ی مسابقات ملی و اولین دوره مسابقات بین المللی کن ست از لارستان  تیم Phantom1 به سرپرستی علیرضا کارکن و اعضا: علی کارگزارفرد ، علیرضا بازافکن، حامد باقری و امیرحسین جمشیدی در رقابت ها حضور داشتند.

اما کن ست چیست؟

کن‌ ست از دو کلمه‌ کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) مخفف کلمه (satellite) به معنای ماهواره، ساخته شدهاست.

کن‌ ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچکتر از هر نظر، طراحی و ساخته می شود.

کن ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌ مختلف رها کرد تا ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت مورد نظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام برساند. در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست ها باید در یکی از دو دسته کلاس(وزنی و ابعادی) که قید شده است طراحی و ساخته شوند.

همچنین یک کن‌ست اغلب شامل تمام قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام برسانند.

در این دوره در ثبت نام اولیه ۷۴ تیم در مسابقات شرکت کردند.  این۷۴ تیم ابتدا پی دی آر/PDR  (گزارش طراحی اولیه/ Preliminary design review)  را ارائه دادند و توسط  ۳۵ نفر از متخصصان داوری شد كه ۳۸ تیم به مرحله بعد راه یافتند.

در ادامه این گروه ها، سی دی آر/CDR  (گزارش طراحی دقیق و ساخت/critical design review) را ارائه داده، که بعد از داوری ۱۸ تیم به مرحله نهایی راه یافتند و از میان ۱۵ تیم کلاس سنجشی- ارتباطی، ۳ تیم در کلاس علمی اکتشافی بودند.

مرحله‌ی نهایی در روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه در فرودگاه بلند پرواز شهر ایوانکی برگزار شد. مسابقه با داوری پوسترها و ارزیابی اولیه کن ست ها آغاز شده و پس از آن نوبت به پرتاب کن ست ها از ارتفاع ۳۰۰ متری رسید. بدین صورت که پس از رها سازی و باز شدن چتر در حین پایین آمدن بایستی ماموریت‌های تعریف شده شامل : بررسی کامل اتمسفر، تصویربرداری و پردازش آن را انجام دهد.

پس از این مرحله داده‌های تمامی تیم ها جمع آوری و به دقت بررسی می‌شود و تیم برگزیده پس از جمع بندی تمامی آیتم ها اعلام می شود.

در اختتامیه این دوره که روز چهارشنبه ۴ اردیبشهت برگزار شد، تیم فانتوم۱ از لارستان توانست در اولین تجربه حضور خود، مقام اول این مسابقات را کسب کند. در این رقابت ها تیم هایی از دانشگاه شهر کرد و صنعتی شیراز به ترتیب مقام های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

نکته قابل تأمّل درباره‌ی این تیم، حضور دانشجویان از دانشگاه های مختلف و بدون حمایت مادی و معنوی هیچ دانشگاهی در این مسابقات بود.

 س – ۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین