سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸ق.ظ
::آخرین مطلب 10 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

عملیات رمضان و 11 شهید لارستانی

در عملیات موسوم به عملیات رمضان، ۱۱ جوان لاری در راه دفاع از ارزش‌های نظام مقدس اسلامی به شهادت رسیدند. به گزارش میلاد لارستان، صدام پس از اشغال خرمشهر و…

در عملیات موسوم به عملیات رمضان، ۱۱ جوان لاری در راه دفاع از ارزش‌های نظام مقدس اسلامی به شهادت رسیدند.

به گزارش میلاد لارستان، صدام پس از اشغال خرمشهر و به بهانه حمله سراسری اسرایی به جنوب لبنان، قصد داشت جنگ را خاتمه داده و امتیاز خرمشهر را برای خود نگهدارد. از سوی دیگر فرماندهان ایرانی با اطلاع از این قصد بر آن شدند تا با فتح منطقه‌ای از خاک عراق و گرفتن امتیاز اراضی، پایان عادلانه‌ای به جنگ بدهند. به این ترتیب عملیات «رمضان» در چهار محور و پنج مرحله از سوی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی گردید، تا با عبور از خط مرز بین المللی، یک زمین مثلث شکل به وسعت ۱۶۰۰ کیلومتر مربع تصرف شود.

این منطقه از شمال به «کوشک» و «طلاییه» و پاسگاههای مرزی در جنوب هویزه و حاشیه جنوبی «هورالهویزه» و از غرب به رودخانه اروند ـ در نقطه تلاقی دجله و فرات به نام القرنه ـ تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزی شمالی ـ جنوبی و از کوشک تا شلمچه منتهی می‌شد. مهندسی عراق درمنطقه شمال غربی «بصره» و «تنومه» خطوط پدافندی عراق را با ساخت یک کانال به طول ۳۰ و عرض ۱ کیلومترـ که مختص پرورش ماهی بود ـ با پمپاژ آب و احداث موانع و کمین و سنگرهای تیربار به عنوان مانعی اساسی و بازدارنده از حملات احتمالی نیروهای ایرانی به سوی بصره تدارک دیده بودند.همچنین در قسمت جنوبی منطقه ـ روبروی شلمچه ـ آب رها شده بود تا از هرگونه تردد نیروهای زرهی و پیاده، عملا ممانعت به عمل آید.

سرانجام عملیات رمضان در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت امام علی (ع) در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شامگاه ۲۳ تیر ۱۳۶۱ با رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره آغاز شد. در این حمله ۱۰ تیپ از سپاه و دو لشکر از نیروی زمینی ارتش حضور داشتند که تحت امر ۴ قرارگاه عملیاتی کار می‌کردند. در این عملیات که تا اوایل مهرماه به طول انجامید رزمندگان کشورمان ۴۰ کیلومتر مربع در مرزهای دشمن بعثی پیشروی کردند.

بنابراین آمار کل تلفات و خسارات وارده به ارتش عراق در عملیات رمضان عبارت بود از: ۱۰۹۷ دستگاه تانک و نفربر منهدم شده، ۵۰ تانک و نفربر به غنیمت نیروهای اسلام در آمد و ۸۷۱۵ تن از نیروهای بعثی عراقی نیز کشته و زخمی و اسیر شدند. جمهوری اسلامی ایران با اجرای این عملیات سیاسی ـ نظامی نشان داد که در نفوذ به خاک عراق و ادامه نبرد، تنها به دنبال خواسته‌های به حق مردم خود است، هر چند که محدوده پاسگاه زید عراق به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع تصرف و لشکر ۹ زرهی عراق به طور کامل منهدم شد و هدف اصلی تأمین نگشت، اما این عملیات یک اقدام مثبت تلقی گردید.

 در این عملیات ۱۱ تن از جوانان لاری به درجه رفیع شهادت نایل شدند. اسامی شهدا به شرح زیر است:
۱- احمد توکلی پور
۲- عبدالله دانشیار
۳- ناصر راهپیما
۴- سعید سوری
۵- اسماعیل شاکرپور
۶- منوچهر صادق نژاد
۷- محمد جعفر صدیق
۸- حبیب ا… قنادی
۹- مسعود محسن زاده
۱۰- علی مختار
۱۱- رحمت ا… نجیب زاده

روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین