جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

اندراحوال مقاومت و بازخوانی 15 بندی بیانات امام خامنه ای در حرم امام خمینی(ره)

امام خامنه ای در ۱۴ خردادماه جاری در در مراسم بزرگداشت سی امین سالروز رحلت امام روح الله، طی سخنان مهمی ضمن اشاره به مفهوم مقاومت و اصول بنیادی امام…

امام خامنه ای در ۱۴ خردادماه جاری در در مراسم بزرگداشت سی امین سالروز رحلت امام روح الله، طی سخنان مهمی ضمن اشاره به مفهوم مقاومت و اصول بنیادی امام خمینی در این زمینه از افول موریانه ای آمریکایی ها سخن گفته و اظهار  داشتند: آنچه که در تعبیرات فرنگی‌ها وجود داشت و بعد از قضیه آزادسازی_خرمشهر این اصطلاح خیلی شایع شد، دکترین مقاومت امام خمینی است. در ادامه چند بند از مهمترین بخشهای سخنان رهبری معظم انقلاب را با هم بازخوانی می نماییم:

۱) معنای مقاومت چیست؟ مقاومت یعنی انسان یک راهی را انتخاب کند که آن راه را حق میداند. راه درست میداند و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتوانند او از حرکت در این راه متوقف کند. امام این گونه بود. راهی را انتخاب کرده بود و در این راه حرکت میکرد.

۲)  این راه چه بود که امام بر آن حرف ایستادگی میکرد؟ حرف امام حاکمیت دین خدا و مکتب الهی بر جامعه مسلمین و بر زندگی عموم مردم بود. بعد از آن که توفیق این را پیدا کرد که بر موانع غلبه پیدا کند و نظام جمهوری اسلام تشکیل بدهد. اعلام کرد که ما نه ظلم میکنیم و نه زیر بار ظلم میرویم.  این حرف امام از متن دین و قرآن گرفته شده است. بدیهی هست این حرف، دشمنان گردن‌کلفتی در دستگاههای استکباری در عالم دارد لذا دشمنی ها از روز اول شروع شد.

 

۳) امام مسیر مقاومت را انتخاب کرده است. پشتوانه‌ی انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ی منطقی و عقلانی است. پشتوانه‌ی علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض میکنم.

    الف) یک جز این است که مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. هر ملتی که برای شرف و هویت و انسانیت خود ارزش قائل است وقتی ببینید یکی چیزی را میخواهند به او تحمیل بکنند، مقاومت و امتناع و ایستادگی میکند. خود این یک دلیل مستقل و قانع کننده است.

     ب) دلیل دوم اینکه مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن میشود؛ برخلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور میگوید اگر شما یک قدم عقب برداشتید او جلو می‌آید بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید این است که بایستید. مقاومت و ایستادگی کردن در برابر زیاده خواهی و باج خواهی دشمن راه جلوگیری از پیش آمدن اوست. پس صرفه با مقاومت است. تجربه خود ما در جمهوری اسلامی هم همین را نشان مدهد. هر جا ما مقاومت و ایستادگی کردیم توانستیم پیش بریم. هر جا تسلیم شدیم طبق میل طرف مقابل حرکت کردیم ضربه خوردیم.

      ج) بخش سوم از منطق مقاومت آن چیزی است که من در همین جلسه گفتم این است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه‌ی تسلیم در برابر دشمن بیشتر است. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسیلم بود، هم نفت و باج میداد هم توسری میخورد. امروز دولت سعودی هم همینجوره. هم پول میدهد، هم دلار میدهد، هم بر طبق خواسته ی آمریکا عمل میکند و هم توهین میشوند.

۴) یک اصطلاحی کارشناس‌های آمریکایی دارند که این افول را می‌گویند افول موریانه‌ای. یک استادی را در آمریکا داریم به نام کریستفر_لین استاد دانشگاه تگزاس. متنی را همین امسال در یکی از مجلات علمی پژوهشی در آمریکا درباره همین بحث افول موریانه‌ای چاپ کرده بود. افول_موریانه_ای هم به این معنی است که یک وقتی یک شیء ظاهر خوبی دارد، یعنی به ظاهرش که نگاه می‌کنید، خیلی مشکل‌دار نیست؛ ولی موریانه، از درون دارد این میزی که مجلل است را می‌خورد و پوک می‌شود و در یک بازه‌ی زمانی کوتاهی از بین می‌رود. زمانی که می‌گویند «افول موریانه‌ای» است یعنی از داخل، آمریکا دارد پوک می‌شود.

۵)  در ادبیات سیاسی بین‌المللی عنوان مقاومت به شیوه امام خمینی یک عنوان است. آنچه که در تعبیرات فرنگی‌ها وجود داشت و بعد از قضیه آزادسازی_خرمشهر این اصطلاح خیلی شایع شد، دکترین مقاومت امام خمینی است.

 ۶) یکی از چهره های سیاسی معروف دنیا در این باره نوشته است که دوران نقش‌آفرینی منحصر به فرد توان نظامی و اقتصادی جهانی یک کشور در حال افول است. دنیا عوض شده است.  در آینده نه‌چندان دور شاهد قدرتهای فرامرزی‌ای خواهیم بود که از لحاظ ماشین‌آلات جنگی یا صنعتی چندان بالا نیستند اما با قدرت تاثیرگذاری بر میلیونها انسان سیطره نظامی و اقتصادی غرب را به چالش خواهند کشید.  این را یک سیاست‌مدار و صاحب‌نظر سیاسی آمریکایی می‌گوید. بعد هم اضافه می‌کند دکترین مقاومت خمینی با تمام توان شاهرگ‌های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است. راز ماندگاری جمهوری اسلامی این‌ها است. این خطی است که این بزرگوار این بنده صالح خدا در میان ما باقی گذاشت.

۷) امروز جبهه‌ی مقاومت در منسجم‌ترین وضعیّت در چهل_سال گذشته‌ است؛ در منطقه و در مراکزی حتّی فراتر از منطقه، این یک واقعیّت است. نقطه‌ی مقابل قدرت استکباری است، قدرت استکباری آمریکا، قدرت فتنه‌انگیزی و خباثت رژیم صهیونیستی، اینها از چهل سال پیش به این طرف بمراتّب تنزّل کردند و پایین رفتند؛ ما این را در محاسبات خودمان باید لحاظ کنیم.

۸) هدف مقاومت، عبارت است از رسیدن به نقطه‌ی بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی، باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد. یعنی بتواند طوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران، در همه ی زمینه‌ها، منصرف کند و دشمن ببیند فایده‌ای ندارد؛ با ملت ایران نمیتواند کاری بکند.

۹) ما امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به  بازدارندگی رسیدیم. این  که میبینید در مسئله‌ی موشک و اینها اصرار میکنند، به خاطر همین است.  میدانند که ما به بازدارندگی رسیدیم، به نقطه ی تثبیت رسیدیم، میخواهند کشور را از این محروم کنند و البته هرگز نخواهند توانست.

۱۰) یک شرط موفقیت ما این است که توجه کنیم به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه‌ی مقاومت. اندیشیه‌ی مقاومت قدرتمندترین سلاح یک ملت است. باید اندیشه‌ی مقاومت از ترفند دشمن مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود.

۱۱) ترفند دشمن انواع و اقسامی دارد. گاهی تهدید میکنند. گاهی تطمیع میکنند. مثل همین «مرد رندی» اخیر این رئیس جمهور محترم آمریکا. که اخیرا ایشان اظهار کرده که ایران با همین رهبران کنونی هم میتواند به پیشرفت های بزرگی برسد. این به معنی این است که رهبران کنونی ایران! ما نمیخواهیم شما را براندازی کنیم. این به اصطلاح یک زرنگ بازی سیاسی است.

۱۲) اگر رهبران کنونی ایران، آستین ها را بالا بزنند، شب و روز نداشته باشند، مجاهدت کنند، همدلی کنند، قطعا پیشرفت های بیشتری نصیب خواهد شد؛ اما شرطش این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند. هر جا آمریکاییها پا گذاشتند یا جنگ شد، یا برادرکشی شد، یا فتنه شد، یا استثمار شد، استعمار شد، تحقیر شد، قدم آمریکاییها قدم نامبارکی است، نزدیک نشوند، ما خودمان میدانیم چطور رفتار کنیم کار خودمان را بلدیم.

۱۳)  امروز مسئله‌ی اصلی کشور اقتصاد است. البته مسائل فرهنگی و مسائل امنیتی هم مهم است اما بین همه این مسائل آن که از همه نقدتر است مسائل اقتصاد است که به معیشت_مردم ارتباط پیدا میکند و در مسائل فرهنگی و امنیتی هم اثر میگذارد.

۱۴) در مسئله اقتصاد مسائلی اصلی‌ای وجود دارد که من چندتایش را میگویم: مسئله‌ی رونق_تولید، مسئله‌ی ارزش پول ملی ، مسئله‌ی بهبود فضای کسب و کار، مسئله‌ی جدا کردن اقتصاد کشور از فروش نفت خام، مسئله‌ی تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت دولت و نظارت دولت، بریدن دست مفسدان اقتصادی -یعنی اختلاسگر، دزد تروریست اقتصادی، قاچاقچی بی‌رحم-.

۱۵) ما در کشور مشکلاتی داریم. مشکلات_اقتصادی داریم. بارها هم گفتیم مسئولین هم به قدر توان خودشان دنبال حل این مشکلات هستند، مشکل داریم اما بن‌بست نداریم. مهم این است. ما در کشور بن‌بست نداریم؛ نه در مسائل اقتصادی نه در مسائل اجتماعی نه در مسائل سیاسی. مشکلاتی داریم که علل مختلفی دارد اما بن‌بست در کشور نداریم. به عکس پیشرفت داریم. در راس برجستگی‌های کشور ما همین ملت عزیز ایران هستند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین