سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

ریل گذاری قطار در لار نیازمند ریال است/ خط ریلی شیراز ـ لارستان ـ بندرعباس در ایستگاه توقف

ریل‌گذاری قطار پس از سال‌ها در جنوب استان فارس به دلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام مسئولان همچنان با کمترین پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است. به گزارش میلاد لارستان، از…

ریل‌گذاری قطار پس از سال‌ها در جنوب استان فارس به دلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام مسئولان همچنان با کمترین پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.

به گزارش میلاد لارستان، از روزی که کلنگ احداث خط ریلی شیراز-جهرم-لارستان-بندرعباس به زمین زده شد، سال‌ها گذشته است. مردم جنوب استان فارس که تصور می‌کردند قطار به‌سرعت سرزمین آن‌ها را آباد می‌کند و می‌تواند اوضاع حمل‌ونقل این استان را بهبود بخشد، این روزها آرزوهای خود را از دست‌رفته می‌دانند.

خط ریلی شیراز–لارستان- بندرعباس در دولت دهم به تصویب رسید، در نیمه تیرماه سال ۹۰ کلنگ خورد و قرار شد طبق وعده آن دولت ظرف مدت ۳۶ ماه به پایان برسد. این در حالی است که این خط ریلی در مسیر ساخت خود با بحران‌های مختلفی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن مشکلات مالی و پول‌شویی مجری این پروژه بود.

استان پهناور فارس هیچ خط ریلی به سمت استان‌های جنوبی ندارد و ساخت راه‌آهن بندرعباس-لارستان-شیراز به‌عنوان نخستین خط ریلی که می‌تواند دسترسی فارس را به آب‌های خلیج‌فارس امکان‌پذیر سازد و این امر به‌ویژه در صادرات و واردات کالا از طریق مرزهای آبی کشور بسیار تأثیرگذار است.

در حال حاضر تنها کاری که در خط ریلی استان فارس انجام می‌شود جابه‌جایی مسافر است که در بعد اقتصادی هیچ‌گونه صرفه‌ای برای توسعه استان فارس ندارد و برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید راه‌آهن به بنادر و مراکز تجاری وصل باشد که صرفه اقتصادی برای این استان داشته باشد.

در مردادماه سال ۹۷ طی آئینی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آبنمای ۳۰۰ متری «درزوسایبان» افتتاح تا در پی آن علاوه بر کاهش چشمگیر فاصله لارستان تا کرمان، یزد و مشهد امکان اتصال لارستان به ایستگاه راه‌آهن زاهدمحمود فراهم شود.

در حاشیه افتتاح این پروژه مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در جمع خبرنگاران گفته است: محور لار به درز و سایبان و حاجی‌آباد هرمزگان و کرمان به لحاظ کاهش بیش از ۱۰۰ کیلومتری مسیر لارستان به استان کرمان و مشهد مقدس از اهمیت زیادی برخوردار بود که با پیگیری‌های نماینده لارستان در مجلس و تلاش پرسنل این اداره کل عملیات آسفالت آبنمای درز و سایبان به پایان رسید و لارستان به شرق استان هرمزگان و استان کرمان متصل شد.

محمدرضا باقری فرد بابیان اینکه با بهره‌برداری از این آبنما دسترسی مردم لارستان به ایستگاه راه‌آهن سراسر کشور از طریق زاهد محمود میسر شد، گفته است: مردم جنوب فارس و غرب هرمزگان با تردد از این محور در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند با قطار یا ماشین به استان کرمان و مشهد مقدس برسند طوری که فاصله لار تا ایستگاه راه‌آهن زاهد محمود ۱۷۰ کیلومتر – لار تا حاجی‌آباد هرمزگان ۲۰۰ کیلومتر – لار تا سیرجان ۳۳۰ کیلومتر – لار تا کرمان ۴۵۰ کیلومتر می‌شود.

اما همان‌گونه که در متن خبری بالاآمده است؛ ایستگاه خط آهن زاهدمحمود ۱۷۰ کیلومتر با شهر لار فاصله دارد و در صورت احداث خط ریلی بندرعباس- لارستان-جهرم و شیراز، می‌تواند استان فارس را از بن‌بست ریلی خارج کرد.

در آبان ماه سال ۹۷ عنایت‌اله رحیمی استاندار کنونی فارس که در آن زمان مسئولیت معاون عمرانی استانداری را بر عهده داشت، در جلسه شورای اداری لارستان به  احداث و توسعه راه‌آهن در استان فارس تأکید کرده و گفته بود: اجرای این طرح‌ها را به خاطر صرفه‌جویی در وقت و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و هم درواقع مباحث زیست‌محیطی، مباحث امنیتی و هم جلوگیری از تلفات جاده‌ای که یکی از معضلات است در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان اینکه راه‌آهن شیراز جهرم – لارستان- بندرعباس یا درواقع سروستان- جهرم – لارستان- بندرعباس سال گذشته(سال ۹۶) کددار شد و البته از قبل هم مصوب بوده است، افزود: این کد دار شدن، خود یک گام ما را به جلو هدایت می‌کند که به این مهم هم باید توجه کنیم، اعتبارات و منابع محدود است و بایستی از این اعتبارات محدود بهترین استفاده کنیم.

همچنین در شهریورماه سال گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با علمای اهل تسنن و تشیع شهرستان لارستان در بخشی از صحبت‌های خود با تأکید براینکه پروژه دوبانده کردن جاده جهرم- لار به بندرعباس یک پروژه استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته‌شده است، گفته بود: نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا بندر خشک در منطقه سامان پیدا کند که می‌تواند این موضوع موجب تحول منطقه شود.

در این میان، نمایندگان مردم لارستان و جهرم نیز به‌طور مستمر از مبادی مختلف به‌ویژه در دیدار با وزیر راه و شهرسازی موضوع مهم راه‌آهن شیراز-جهرم-لار-بندرعباس را پیگیری کرده و قول‌های مساعدی را دریافت کرده‌اند که تاکنون نتایج آن به شکل ملموسی درنیامده است.

در آخرین موضع‌گیری نماینده مردم لارستان در مجلس در خصوص پروژه راه‌آهن در فروردین‌ماه ۹۸ با بیان اینکه در حوزه راه‌آهن، گرچه تلاش‌های خوبی در سال ۹۷ صورت گرفته و مشارکت دولت در راه‌آهن لار- بندرعباس از مشارکت ۱۵ به ۵۰درصد افزایش‌یافته بود، اما به‌صورت جداگانه و بدون حذف این ماده‌قانونی  بودجه‌ای، موضوع استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصد دولت را مدنظر قرار داده است، گفته بود: با تلاش‌های فراوان ردیفی جدید در بودجه قراردادیم که راه‌آهن لار-زادمحمود با تأمین کامل از طریق دولت در بودجه قرار گیرد.

وی افزوده است: این بدان معنی است که هم می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت ۵۰ درصد دولت بهره گرفت (توافق سال ۹۷) و هم اگر وضع مالی دولت مناسب شد به استناد این ردیف بودجه‌ای می‌توان متقاضی انجام کلیه فعالیت توسط دولت بود.

به گزارش میلاد لارستان خط آهن بندرعباس- لارستان – شیراز از پروژه‌های شاخص استان فارس و کشور است چراکه خطوط ریلی در کاهش ترافیک جاده‌ای، افزایش امنیت در مسافرت‌ها، جابجایی کالا و صرفه‌جویی مصرف سوخت با توجه به گنجایش هر واگن حمل کالا در خطوط ریلی به‌اندازه چندین تریلر و ماشین‌های سنگین بسیار تأثیرگذار است و با یک محاسبه ساده می‌توان به نقش خطوط ریلی پی برد و این مهم را سرلوحه کار مسئولان کلان و متوسط کشور قرارداد.

خبرنگار: حسن فراست

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “ریل گذاری قطار در لار نیازمند ریال است/ خط ریلی شیراز ـ لارستان ـ بندرعباس در ایستگاه توقف”

  1. ناشناس گفت:

    چندي پيش نماينده جهرم اعلام نمود طرح راه اهن شيراز جهرم لار بندر بزودي با تمام قوا اجرا ميشود ،همه ي ما ذوق زده شديم ،اما بعد از ان اعلام گرديد قطعه يک طرح راه اهن مذکور از شيراز بسمت جهرم عملياتي ميشود ،الان متوجه شديم با سياستي کامل راه اهن شيراز به جهرم و بعد به راه اهن در حال ساخت ني ريز ،استهبان،داراب ،سيرجان و بندر وصل خواهد شد،پس ميتوان گفت راه اهن لار بندر حرفي بيش نمي باشد .

  2. حسینی گفت:

    سلام.
    درصورت همکاری مسوولین استان فارس. بعنوان شهروند منطقه اوز فارس.آمادگی جذب سرمایه گذارخارجی طرح ریلی راه آهن شیراز.لار.بندرعباس دارم. .پیشرفت منطقه لارستان وآسایش همشهریان آرزوی ماست. ارادتمند حسینی

  3. امین صمصامی گفت:

    با توجه به اینکه جاده جهرم به شیراز دوبانده شده ولی جهرم لار خیر احتمالا راه آهن هم همین طور میشه بهتر نیست دست از شیراز بکشیم و از بندر عباس شروع کنیم چقدر بریم از شهرستان دور بر لا اقل بندر عباسکه مون خودمونه ومردمانش با مرام ترن

نظر سنجی

به نظر شما مهمترین موضوع در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه گدام می باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین