پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 28

از RQ4 فوق پیشرفته آمریکایی بیشتر بدانیم+ اولین فیلم انهدام RQ4 توسط هوافضای سپاه

پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد روز گذشته در سواحل کوه‌مبارک استان هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(سامانه هوایی سوم خرداد) سرنگون شد. سرنگونی این پهباد فوق پیشرفته…

پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد روز گذشته در سواحل کوه‌مبارک استان هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(سامانه هوایی سوم خرداد) سرنگون شد. سرنگونی این پهباد فوق پیشرفته را در یک کلام می توان به دلیل توان تحسین برانگیز و بازدارنده رزمندگان جان بر کف هوافضای سپاه و سایر نیروهای نظامی کشور عنوان نمود. شاید بد نباشد به منظور درک بهتر موضوع کمی بیشتر با پهباد سرنگون شده آشنا شویم:

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-۴ است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

 از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند.

 برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.

به گفته هشام جابر، کارشناس نظامی المیادین یکی از اهداف آمریکا از به پرواز در آوردن این پهپاد پیشرفته و گران قیمت  (RQ-4 Global Hawk)، به جز عملیات جاسوسی؛ تست سامانه پدافند ایران بود که با سرنگونی آن کلیه محاسبات کاخ سفید به هم ریخت؛ چون جنگنده های F22 و F35 از همین سامانه راداری و رادارگریزی بهره می برند. 

نکته دیگر اینکه این پهپاد غول پیکر جاسوسی (گلوبال هاوک)  ۲۲۲ میلیون دلاری برای آمریکایی ها هزینه در بر داشته حال آنکه هواپیمای F16 با هزینه ای حدود ۱۸ میلیون دلار ساخته شده و جالب تر اینکه بودجه سپاه قدس ایران تنها کمتر از یک سوم این رقم می باشد.

اسپوتنیک روسیه نیز در این باره نوشت: پهپاد گلوبال هوکو  به دلیل قابلیت پرواز در بالاتر از به ۶۵۰۰۰ پا و نیز سرعت بالا و همچنین به لحاظ ساخت و آلیاژهای به کار رفته در آن  نه قابل رديابيست نه قابل سرنگونی؛ اما ایرانی ها موشک فوق افسانه ای سری ای در اختیار دارند که افسانه های آمریکایی ها را می تواند به باد دهد.

 

لینک اولین فیلم از هدف قراردادن پهپاد متجاوز امریکا توسط سپاه

پهباد-RQ4

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین