شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۳ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

فرصتي كه بازهم لارستان استفاده نكرد؛ نمايشگاه خرما با حضور 7كشور خارجي در شيراز+تصوير محصولات

اواخر مهرماه بود كه دومین نمایشگاه بین‌المللی خرما و صنایع وابسته در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز كار خود را به پايان رساند، اما اين رويدار مهم اقتصادي هيچ بازتابي در…

اواخر مهرماه بود كه دومین نمایشگاه بین‌المللی خرما و صنایع وابسته در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز كار خود را به پايان رساند، اما اين رويدار مهم اقتصادي هيچ بازتابي در رسانه هاي لارستان نداشت.

در  این نمایشگاه كه به منظور  معرفی انواع محصولات خرما و توسعه فرآوری این محصول باهدف آشنایی با آخرین دستاوردهای صنعتی  در شیراز برگزار مي شد جمع کثیری از تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان همچنین شرکت‌های توانمند صنعتی داخلی و نيز برخي خريداران خارجي درزمینهٔ تولید انواع محصولات فرآوری شده از خرما حضور داشتند. اما گويا توليد كنندگان، باغداران، تعاوني هاي خريدار خرما از  لارستاني كه ساليانه بيش از ۱۵۰۰۰  تن خرما(لينك خبر) توليد مي كند،  اساسا در اين نمايشگاه هيچ حضوري  نداشته اند. تنها تعدادی از كارشناسان جهاد كشاورزي لارستان در اين نمايشگاه حضور داشته كه به همين منظور و كسب اطلاعات بيشتر و دلايل عدم حضور لارستاني ها در اين نمايشگاه مهم اقتصادي خبرنگار ميلاد لارستان به سراغ یکی از آنها رفته و موضوع را فتح باب نموده است.

 کامکار كه مسئول باغبانی بخش بنارویه و کارشناس گلخانه ای مديريت جهاد كشاورزي لارستان مي باشد در خصوص اين نمايشگاه به خبرنگار ميلاد لارستان اظهار داشت: نمایشگاه خرما که در شیراز طي ۲۳ الی ۲۶ مهرماه برگزار گردید یکی از بهترین نمایشگاه های کشوری بود که در زمینه خرما برگزار شده بود. در این نمایشگاه اقسام مختلف خرما از رقم معروف مجول که رقمی جدید و منشا آن از مراکش است وجود داشت.(۱)

كامكار در ادامه در خصوص اقسام ديگر خرماي ارائه شده در اين نمايشگاه بيان داشت: انواع خرمای پیارم، زاهدی(قصب)، شاهانی، کبکاب، مضافتی در بسته بندی های موجود در نمایشگاه به صورت بسيار زيبا ارائه شده بود كه اين امر ارزش افزوده اي را به خرما  داده  و سود سرمایه گذار را نیز افزایش مي دهد.

 

به عنوان مثال با قرار دادن خرما در سبدهای دست ساز علاوه بر فروش خرما  صنایع دستی شهرستان توليد كننده خرما نيز معرفي مي شود.

كارشناس مديريت جهاد كشاورزي لارستان در خصوص حضور استان فارس و لارستان در اين نمايشگاه افزود: متاسفانه استان فارس در این نمایشگاه ضعیف عمل کرده بود و تنها  ۳ شرکت از فراشبند، ۱ شرکت از قیر و ۱ شرکت نیز از جهرم در نمایشگاه حضور داشتند و متاسفانه از لارستان هيچ شركتي در نمابشگاه حضور نداشت چرا كه مي توان گفت :اساسا شركت هاي بسته بندي خرما در لارستان تقريبا وجود ندارند. وي اظهار داشت: البته در کل استان فارس در زمینه فرآوری و بسته بندی خرما ضعیف عمل شده  است.

 

كامكار همچنين از غرفه هاي نمايش ماشين آلات فرآوري و بسته بندي خرما در نمايشگاه نيز سخن گفته و اظهار داشت: در این نمایشگاه علاوه بر خرما، سردخانه ها و ماشین آلات مختلف نیز عرضه می شد. اغلب شرکت های ماشین آلات از استان اصفهان و البرز در این نمایشگاه فعال بودند.

 

وي اظهار داشت: یکی از موارد موجود در نمایشگاه عرضه ساندویچ پنل ها برای نگهداری خرما بود که این ساندویچ پنل ها به دلیل عایق های موجود در آن زمان آنش سوزی موجب خاموش شدن آتش و عدم آسیب جدی به محصول می شد. وي افزود: همچنين دستگاه خشک کن میوه با قيمت حدود ۱۲۰ ميليون تومان نيز در اين نمايشگاه عرضه شده بود كه با استفاده از آن مي توان چيپس ميوه توليد نموده و با ارزش افزوده بيشتر به فروش رساند. همچنين دستگاه اسانس ساز نيز در اين نمايشگاه رونمايي شد.

 

كامكار در پاسخ به اين سوال خبرنگار ميلاد لارستان در خصوص محصولات ثانويه توليدي از خرما در اين نمايشگاه اظهار داشت: از جمله این محصولات خرما با روکش شکلات، قهوه خرما، کارامل خرما، شیره خرما، سرکه خرما، سس خرما و حلوای کشی خرمایی و… را مي توان اشاره کرد كه خوشبختانه بخش اعظم  این محصولات را در لارستان وجود داشته و تنها  با فرآوری اوليه مي توان محصولات ثانويه را توليد نموده و با  استفاده از صنايع تبديلي سود بالايي حاصل نمود؛ به عنوان مثال در لارستان ارده با کیفیت بالا، کنجد و خرما به مقدار کافی موجود است و به راحتی می توان محصولات مختلفی از خرما را تهیه کرد و  با وجود نزديكي به كشورهاي حاشيه خليج فارس و وجود فرودگاه بين المللي، آن محصولات را صادر نمود. 

 

 

وي در پايان اظهار داشت: واقعا فرآوری و بسته بندی خرما کار سختی نیست و به راحتی می توان مشتری را جذب کرد و سود خوبی به دست آورد. خوشبختانه در لارستان مقدار زیاد و متنوعی از خرما وجود دارد که با سرمايه گذاري نه چندان زياد مي توان از خام فروشي گذر و به فروش فرآورده با  سود بالا دست يافت.

 

 

یادآور مي شود در این دوره نمایشگاه، بیش از ۸۵ مشارکت‌کننده در ۶ هزار مترمربع فضا با ۲۲۰ غرفه نمایشگاهی حضور داشته و  هم‌زمان با این نمایشگاه هیات های تجاری از کشورهای پاکستان، هند، عمان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و تونس نيز در اين نمايشگاه شركت نمودند. بر همين اساس یکی از نکاتی که در نمایشگاه موجود بود حضور کشورهای حاشيه خلیج فارس جهت خرید محصولات خرما در نمایشگاه بود که مقدار زیادی خرما را از تولیدکنندگان خریداری کردند.

 

ميلادلارستان : جهت معرفي بسته هاي سرمايه گذاري در حوزه خرما و فرآوري آن، مصاحبه ديگري با قاسمي مدير جهاد كشاورزي لارستان نيز انجام گرفته كه طي روزهاي آينده منتشر خواهد شد.

 

(۱)خرمای مجول خرمایی تقریبا گران قیمت است که پاجوش (بچه)  خرمای آن با قیمت ۴۰۰ هزارتومان در نمایشگاه خرید و فروش می شد. این نوع خرما در شهرستان لارستان نیز به تازگی تولید می شود و می تواند سودآوری مناسبی برای باغدار داشته باشد. البته این نوع خرما جهت ثمردهی و بزرگ شدن پاجوش آن حدود ۱۰ سال طول می کشد

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۸:۴۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “فرصتي كه بازهم لارستان استفاده نكرد؛ نمايشگاه خرما با حضور 7كشور خارجي در شيراز+تصوير محصولات”

  1. ناشناس گفت:

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما سروران عزیز.
    بنده طرح هایی دارم که برای بسته بندی ثبت اختراع شدن به نام خودم و نمونه های دارم برای بسته بندی خرما پسته خشکبار و میوه و مواد غذایی و … که اگه تولید کنندهای محترم تمایل به همکاری دارن میتونم نمونه هارو معرفی کنم خدمتشون.
    این شماره تماس بنده س ۰۹۹۱۵۳۳۹۹۳۲ اگه سوالی بود یا موضوعی رو فراموش کرده بودم لطفا تماس بگیرید.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین