شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

انتقاد روزنامه «وطن امروز» از ضعف مدیریتی استاندار فارس در آشوب‌هاي اخير

در اغتشاشات اخیر در شهرهای ۸ استان آشوب و درگیری رخ داد. این در حالی بود که قبل از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، استانداران با ابلاغیه معاون امنیتی وزیر…

در اغتشاشات اخیر در شهرهای ۸ استان آشوب و درگیری رخ داد. این در حالی بود که قبل از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، استانداران با ابلاغیه معاون امنیتی وزیر کشور در جریان موضوع قرار گرفته و از آنان خواسته شده بود تدابیر لازم برای حفظ امنیت با برگزاری جلسات شورای تأمین در نظر گرفته شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از وطن امروز ریاست شورای تأمین با استاندار است و مسؤولان ۶ نهاد نظامی و امنیتی دیگر (اطلاعات، ناجا، سپاه، ارتش، دادستانی و رییس‌کل دادگستری) نیز اعضای آن را تشکیل می‌دهند. برقراری امنیت و حفظ نظم عمومی از وظایف استاندار است و نیروهای انتظامی که تابع وزارت کشور هستند، مکلفند دستورات شورای تأمین را اجرا کنند.

در جریان آشوب‌های اخیر، برخی استانداران مانند استاندار خراسان شمالی و اردبیل بعد از اطلاع از زمان سهمیه‌بندی بنزین به‌صورت جهادی مقدمات لازم را برای حفظ امنیت استان با همکاری نهادهای امنیتی و نظامی در نظر گرفتند.

اما در برخی استان‌ها مانند فارس و اصفهان گزارش ها حاکی از حجم گسترده تخریب‌ها پس از آن اطلاع از زمان سهمیه بندی بنزین خبر می دادند  که مقدمات لازم امنیتی از سوی شورای تأمین استان به‌درستی لحاظ نشده بود. در این بین اماکن عمومی و خصوصی شهر شیراز به‌صورت جدی مورد آسیب قرار گرفته و حتی اشرار به‌صورت مسلحانه با نیروهای انتظامی و نظامی در این شهر درگیر شدند.

بخشی از راه‌های مقابله با آشوب به پیش از زمان آغاز آشوب بازمی‌گردد. استانداران فارس و اصفهان چرا از تخمین حجم گسترده آشوب‌ها به‌درستی مطلع نبودند یا اگر مطلع بوده‌اند چرا نتوانستند تدارک لازم امنیتی را لحاظ کنند؟

یکی از معیارهای مهم انتخاب استاندار، توانایی در مدیریت بحران است. وزارت کشور و شخص وزیر باید عملکرد استانداران و فرمانداران را بر مبنای گزارشاتی که از وضعیت آشوب‌ها به‌دست می‌آورد مورد بازبینی قرار داده و وضعیت استاندارانی را که در آزمون تأمین امنیت مردود شده‌اند تعیین تکلیف کند.

با توجه به بروز ناامنی در برخی شهرهای کشور که می‌توان آن را آزمونی برای استانداران به حساب آورد، تدابیر مناسب امنیتی باید برای انتخابات پیش رو اتخاذ شود. غفلت و عدم آمادگی برای تأمین امنیت انتخابات ضربه دیگری به حیثیت امنیتی کشور خواهد بود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین