شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

با پذیرش دستورات FATF سرنوشت کره شمالی در انتظار ایران است

«مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند»، «کابوس بن‌بست FATF»، «اف‌ای‌تی‌اف در برزخ»، «تحریم نظام بانکی از داخل»، «FATF روی مخ»، «درخواست ورود رهبری به مسئله FATF» و… از جمله تیترهای روزنامه‌های…

«مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند»، «کابوس بن‌بست FATF»، «اف‌ای‌تی‌اف در برزخ»، «تحریم نظام بانکی از داخل»، «FATF روی مخ»، «درخواست ورود رهبری به مسئله FATF» و… از جمله تیترهای روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای اخیر است. در هفته‌های اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای در حجمی ‌گسترده به بزک FATF پرداخته و منتقدان را آماج تهمت، توهین و فحاشی قرار دادند.

این فضاسازی رسانه‌ای پس از آن آغاز شد که برخی منابع اعلام کردند «شنبه ۲۳ آذر در جلسه‌ای خصوصی به برخی مدیران رسانه‌های نزدیک به دولت تأکید شد که فرصت برای تصویب FATF کم است. لازم است با فضاسازی و فشار رسانه‌ای به نحوی عمل شود که طی دو هفته آینده به تصویب برسد».

آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کردند «شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نتیجه همان جلسه ۲۳ آذرماه می‌باشد. شایعه‌ای که با هدف تأثیرگذاری بر دلار طراحی شده بود و باعث رشد دلار در حدود ۵۰۰ تومان شد؛ در حالی که قیمت در حال کاهش بود».

علی‌رغم پذیرش پالرمو و CFT یکی از ادعاهای پرتکرار حامیان FATF این است که تمام کشورهای جهان به غیر از ایران و کره شمالی عضو کارگروه اقدام مالی هستند. بزک‌کنندگان FATF در ادامه این ادعا، این‌گونه وانمود می‌کنند که مخالفان FATF در پی این هستند تا ایران را به کره شمالی تبدیل کنند.

اما واقعیت‌ها خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. علیرضا فقیهی راد، کارشناس مسائل سیاسی درباره این ادعا نوشت:«حامیان تصویب لوایح استعماری FATF که از منظر کارشناسی دستشان خالی است، روی به اظهارنظر‌های سیاسی چون اگر ایران به کنوانسیون‌های پالرمو وCFT نپیوندد مانند کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد آورده‌اند. حال آنکه بررسی تجربه کره شمالی نشان می‌دهد که اتفاقا جریان غرب‌گرا با فشار و تحمیل لوایح استعماری FATF قصد دارند ایران را در مسیر غلط  کره شمالی بیندازد. چرا که یک بررسی ساده نشان می‌دهد با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است».

فقیهی راد در ادامه نوشت: «کره شمالی در ۲۵ جولای ۲۰۱۳ عضو کنوانسیون CFT شده و از ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ نیز رسما عضو کنوانسیون پالرمو شده است، اما امروز کماکان در لیست سیاه FATF قرار دارد و تغییری در وضعیت این کشور ایجاد نشده است».

این  کارشناس مسائل سیاسی در سخنانی با طرح سوالی اظهار داشت: چرا کره شمالی با وجود پیوستن به هر دو کنوانسیون پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF خارج نشده است. بیانیه‌های رسمی‌FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مسئله پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است».
فقیهی‌راد تصریح کرد: «لذا کاملاً روشن است که سرنوشت کره شمالی منتظر ایران است، چرا که با پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، گروه ویژه اقدام مالی هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نمی‌دهد و از گام‌های بعدی سخن می‌گوید. از طرفی نیز به دلیل اینکه برنامه اقدام ایران در حوزه‌های پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم است، گام بعدی ایران اجرای یک برنامه اقدام جدید این‌بار در حوزه تامین مالی موشک‌های ایران است. حال باید بپرسیم افراد مدافع الحاق به کنوانسیون‌های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا اصرار دارند ایران را تبدیل به کره شمالی دیگری کنند؟».

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین