جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۲ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

تصاویر/” هنر دست انسان بر سنگ بي جان “

در کوچه پس کوچه های شهر به مردی ميان سال برخوردم كه از سنگ بي جان خلق هنر میکند. سنگي که به سادگی هر روز از كنار آن گذر می…

در کوچه پس کوچه های شهر به مردی ميان سال برخوردم كه از سنگ بي جان خلق هنر میکند. سنگي که به سادگی هر روز از كنار آن گذر می کنیم. با وي كه همراه شدم و از اين هنر پرسش نمودم به سختي كار پي بردم… مي گويد هر هفته به دل کوه زده و از انجا سنگ می آورم. به گفته وي سنگ های این منطقه سه نوع هستند سیاه قرمز و سفید که بهترین سنگ برای کار او سنگ سفید است.

با وي قراري گذاشته و يك روز كاري همراهش شدم. مسير کوه كه مسیر نسبتا سختی بود را طي نموديم اما برای وي كه حرفه اش شده بود اين مسير راحت بود. پس از رسیدن به مكاني كه حاصل کند و کاو چند ساله اش بود مقداری سنگ مورد نیاز کارش را جمع آوري نموده و راهي منزل شد.

در انجا سنگ ها را با ابزار های مخصوص شکل داد و بعد خط کشی های لازم را انجام داد تا نرم کن یا به زبان خودمان چاغن دسته اماده شود. چندين محصول ديگر را نيز با همين سنگ ها با هنرمندي تمام ايجاد نمود. با وي كه بيشتر هم صحبت شدم مي گفت: این کار را برای سرگرمی خود انجام میدهد. اما من بعید میدانم.

این کار میراث و شناسنامه لارستان و یا حتی فراتر از لارستان است. شايسته است مسئولین و خصوصا اداره ميراث فرهنگي به این مرد و هنر وي ارزش بيشتري قائل شده و حتي مكاني براي عرضه محصولات توليدي وي ايجاد نمايند

گزارش هنري تصويري ” هنر دست انسان بر سنگ بي جان ” را در ادامه از دوربين محمد پاسيار مي بينيم:

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۲ق.ظ
نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین