یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 47 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

سهم لارستان از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی چقدر است؟!

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس در در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس گفت: از مجموع اعتبارات ۵۲۸ میلیارد تومانی اسناد خزانه اسلامی استان در سال ۹۸، ۲۱۶…

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس در در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس گفت: از مجموع اعتبارات ۵۲۸ میلیارد تومانی اسناد خزانه اسلامی استان در سال ۹۸، ۲۱۶ میلیارد تومان توسط دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های فارس جذب شده است. بابک دایی، اظهار داشت: از مجموع اعتبار ۵۲۸ میلیارد تومانی، ٣٢۴ میلیارد تومان متعلق به طرح‌های ملی و ۲۰۴ میلیارد تومان نیز به پروژه‌های استانی تعلق دارد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا وی ادامه داد: از مجموع اعتبار ۲۱۵ میلیارد تومانی اسناد خزانه اسلامی جذب شده در استان، ۱۷۲ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های ملی و ۴۳ میلیارد تومان نیز مربوط به پروژه‌های استانی است.

او بیان کرد: از مجموع ۱۶۲ دستگاه اجرایی و خدمات‌رسان استان، ۳۷ دستگاه بخشی از اعتبارات اسناد خزانه تخصیصی را جذب کرده و ۱۲۵ دستگاه نیز رقمی را جذب نکرده‌اند.

توضیح اینکه: اسناد خزانه اسلامی نوعی از ابزارهای مالی اسلامی است و یک ابزار مالی مبتنی بر بدهی محسوب می شود.این اسناد اوراق بهادار با نامی است که دولت آن را به جای بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

رویه خرید و فروش اسناد خزانه در دنیا به این شکل است که به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود .اما به دلیل مسائل فقهی وارد بر این روش، دولت ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند. دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند.یعنی دوبت به جای بدهی خود به طلبکارانش این اسناد را به آنها می دهد و آنها می توانند اسنادخزانه اسلامی یا اخزا را در بازار به فروش رسانذه و به پول خود برسند.

بر اساس موارد فوق این احتمال دارد که اداره کل راه و شهرسازی لارستان در ردیف اداراتی قرار گیرد که پیمانکارانش بتوانند اسناد مذکور را جذب نمایند. طبق بررسی دقیق تر در لایحه اولیه بودجه سال ۹۹ (که البته  اخیرا مجلس آن را جهت ارائه مجدد به دولت بازگرداند) در خصوص ارگان هایی که دارای پروژه با عنوان  تملک دارایی سرمایه ای (همان پروژه های عمرانی ملی و استانی) هستند علاوه بر اداره کل راه و شهرسازی لارستان، مرکز آموزش عالی لار، دانشکده های علوم پزشکی لار(بیمارستان های تحت پوشش) و گراش نیز قرار دارند. این در حالی است که برخی دیگر از پروژه های ادارات شامل تعمیرات مراکز تاریخی فرهنگی منطقه(وزارت میراث فرهنگی و گردشگری)، کتابخانه ها (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و تاسیسات و مکان های ورزشی (وزارت ورزش و جوانان)  نیز چنین پروژه های عمرانی در منطقه لارستان خنج، گراش و اوز دارند.

حال سوال اینجاست که این ادارات هم می توانند پیمانکاران خود را به این مسیر سوق دهند که از اعتبار اسناد خزانه جهت تسویه حساب بهره ببرند؟ آیا نماینده و فرمانداری های چهار شهرستان در این خصوص گامی برداشته اند؟ اصلا اساساً چه میزانی از اسناد خزانه توسط منطقه لارستان جذب شده است؟

پاسخ این سوالات را از معاون فرمانداری ویژه لارستان جویا شده ایم.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین