شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

درک شب قدر از قرائت سوره قدر و عنکبوت

همان گونه که در اعمال شب قدر و خصوصا شب ۲۳ رمضان آمده است، خواندن سوره قدر، روم، عنکبوت و دخان در این شب سفارش شده است. با بررسی بیشتر…

همان گونه که در اعمال شب قدر و خصوصا شب ۲۳ رمضان آمده است، خواندن سوره قدر، روم، عنکبوت و دخان در این شب سفارش شده است. با بررسی بیشتر تدبرانه در آیات این سوره ها به خوبی متوجه اهمیت قرائت آنها در شب قدر می شویم. نکاتی کوتاه در این زمینه را با هم در ادامه مرور می نماییم

۱)  لیله القدر خیر من الف شهر یک امر تکوینی است مثل جعل الارض مهادا خداوند شبی را خلق کرده که ارزشش از هزار ماه یا یک عمر انسان بیشتر است.

۲) چرا ما این همه سال از شبهای قدر عبور می کنیم ولی هیچ تغییری در ما ایجاد نمی شود امکان ندارد یک تغییر ۸۰ ساله در ما ایجاد بشود، خودمان یا اطرافیان مان متوجه نشویم پس احتمال بدهیم که شب قدر را درک نکرده ایم .

۳) در شب قدر انواع امر و مقدرات را ملائکه به اذن خداوند از آسمان نازل می کنند و انسان ها به نسبتی که ظرف وجودی خود را مهیا کرده باشند از آن بهره می برند پس ظرف خود را توسعه بدهیم .

۴)هر کسی به میزانی از حقایق شب قدر بهره می‌برد که عقل او هوشیار بوده و به حقایق آگاه باشد این عقل هم با ممارست در قرآن کامل می‌شود و به یعقلون می‌رسد و اگر فرد از عقل بی‌بهره باشد هوی در او غالب است.

۵) طبق آیات ۲ و ۳ سوره عنکبوت ایمان با آزمایش و فتنه همراه است و طبق آیه ۶ نیاز به جهاد و کوشش و تلاش شبانه‌روزی دارد و این تلاش برای شخص خودمان است چون خدا از آن بی نیاز است.

۶) طبق آیه ۷ سوره عنکبوت معیار ایمان و عمل صالح این است که خداوند سیئات ما را بپوشاند و به بهترین کارهایمان جزا دهد اگر حس میکنیم هنوز خداوند سیاتمان را نپوشانده، در خود تجدید نظر کنیم .

۷) معیار دوم ایمان و عمل صالح طبق آیه ۹ سوره عنکبوت ورود در جمع صالحین است

۸) معیار سوم طبق آیه ۱۰ مقاومت در برابر سختی ها و شدائد و ناچیز دانستن آنها در مقابل عذاب خدا می باشد.

۹) طبق آیه ۱۶ سوره عنکبوت وظیفه تک تک ما همانند حضرت ابراهیم حاکم کردن خدا در روی زمین است اگر کسی شب قدر بر او بگذرد و میل به حکومت دینی و ساقط کردن کفر در همه ابعاد در او حاکم نشود شب قدر را به طور وسیع و گسترده درک نکرده‌ است

۱۰)ذشب قدر شب وصل شدن به امام و ولی امر است.

۱۱)  در شب قدر باید وظیفه خود را برای حاکمیت خدا و حکومت خدا تشخیص داده و ظرف وجودی خود را برای پذیرش این امر هر چه بیشتر توسعه دهیم .

۱۲) اگر کسی شب قدر را درک کرد و برای مبارزه با منکرات و برقراری حکومت دینی معادل یک عمر (هزار ماه) جوان تر شد تعجب نکنید.

۱۳) دای ناکرده طبق آیه ۱۷ سوره عنکبوت دنبال وثن و افک نباشیم و چشممان دنبال علوم غربی و… نباشد.

برگرفته از سخنان استاد اخوت-تدبر در قرآن

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “درک شب قدر از قرائت سوره قدر و عنکبوت”

  1. جاوید گفت:

    التماس دعا

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین