شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 11 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

افتتاح چندین باره یک پروژه چه مفهومی خواهد داشت؟CT SCAN‌ بیمارستان لار رسماً چه زمانی قابل استفاده است؟

شهریور ۱۳۹۶ مدیرعامل بنیاد نیک اندشان هاشمی زاده لارستان طی سخنانی در آئین بهره برداری از از پروژه های بهداشتی درمانی ساختمان های بازسازی شده درمانگاه صاحب الزمان(عج) و ثارالله…

شهریور ۱۳۹۶ مدیرعامل بنیاد نیک اندشان هاشمی زاده لارستان طی سخنانی در آئین بهره برداری از از پروژه های بهداشتی درمانی ساختمان های بازسازی شده درمانگاه صاحب الزمان(عج) و ثارالله لارستان از انعقاد قرار داد خرید «سی تی اسکن ۶۴ اسلایس» خبر داده و اظهار داشت: این دستگاه در آینده نزدیک وارد لارستان خواهد شد. (لبنک خبر)

دو سال بعد و در اواخر مرداد ۱۳۹۸ روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان در خبری اظهار داشت: دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایس محصول شرکت هلندی فیلیپس طی قراردادی توسط دانشکده علوم پزشکی لارستان خریداری گردیده و پس از دوسال تلاش بی وقفه مسئولان و خیران و پس از طی مراحل خرید، بارگیری و ترخیص از گمرک وارد لارستان شده تا برای نصب و راه اندازی در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی هاشمی زاده مهیا شود. (لینک خبر)

در آن زمان اعلام شده بود: برای خرید این دستگاه نیز، با اقدام به موقع خیر برای خرید و تلاش دانشکده علوم پزشکی لارستان در راستای تهیه مابقی هزینه دستگاه، علاوه بر مشارکت قابل توجه بخش دولتی با خیر برای تهیه مابقی هزینه دستگاه، در مشارکتی تحسین برانگیز بین دانشکده علوم پزشکی و بنیاد نیک اندیشان هاشمی و همکاری نماینده مردم در مجلس، دستگاه با ارز دولتی خریداری شده است. بر همین اساس ارزش این دستگاه یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو بوده که با هزینه ها و تجهیزات جانبی قریب به ۸۰ میلیارد ریال با ارز دولتی برآورد میشده که از این بین ۱۵ میلیارد ریال توسط خیر و باقی آن توسط بخش دولتی و دانشکده تامین شده و از این حیث جای تقدیر از دست اندرکاران دارد.(در پوستر فوق میزان مشارکت بخش دولتی ذکر شده که ۶۵ میلیارد ریال بوده است)

طبق بررسی خبرنگار میلاد لارستان اگرچه قسمت های کوچک دستگاه در مردادما۹۸ در محل بیمارستان تخلیه شد اما قسمت اصلی آن به دلیل اینکه در زمان ساخت پیش بینی نشده بود که درهای ورودی برای چنین قسمتی مناسب هست یا خیر، به مکان دیگری جهت نگهداری خارج از مجموعه علوم پزشکی منتقل گشت؛ تا پس از آماده سازی فضای فیزیکی و به دلیل لزوم رعایت گارانتی دستگاه، توسط شرکت وارد کننده به اصطلاح پلمپ آن باز شده و وارد درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی هاشمی زاده شود.

با گذر حدود ۶ ماه زمان نهایتا دستگاه در اوایل بهمن۹۸ جهت راه اندازی به مکان اصلی منتقل شده و در لیست پروژه های قابل افتتاح دهه فجر۹۸ قرار گرفت و در سطح شهرنیز بنری در این خصوص نصب گردید. اما در جریان حضور استاندار فارس در لارستان به دلیل آماده نبودن، بازهم از افتتاح این دستگاه خبری منتشر نشده و روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز تنها بازدید استاندار از نحوه راه اندازی دستگاه سی تی اسکن را خبری نمود .(لینک ۱) (لینک۲)

 

لذا عملا این دستگاه در آن زمان نیز به بهره برداری نرسید تا اینکه حدود یک ماه و نیم پیش یعنی ۲۰ اردیبهشت۹۹ به همراه چند پروژه دیگر دانشکده علوم پزشکی لارستان این دستگاه بالاخره افتتاح گردید.  (لینک خبر)

بر اساس جستجوی خبرنگار میلادلارستان درباره قابلیت ها و  مشخصات دستگاه توضیحاتی در پایگاه های اینترنتی و نیز پایگاه اینترنتی شرکت فیلیپس(لینک سایت) آمده است که در  سیستم این دستگاه CT SCAN‌ قابل تامل می باشد. پیرامون توضیحات مذکور آمده است:‌ در دستگاه CT SCAN‌ با ۱۲۸ اسلایس با استفاده از پکیج فوق پیشرفته iDose، مدیریت دوز به خوبی انجام میگیرد و تصویربرداری با انرژی و دوز پایین با ایجاد حداقل نویز، صورت می‎پذیرد.

از سوی دیگر وجود یکی از پیشرفته ترین پلت فرم‏های به کار رفته در این دستگاه که کاربر را قادر می‏سازد تا بتوانید دستگاه خود را در آینده ارتقا (upgrade) کند و نیز برخی امکانات اختصاصی دیگر نیازمند استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه نیز می باشد که اگرچه گویا نیروهای متخصص در این زمینه در حال آموزش می باشند،‌ اما چه بهتر بود تا ابتدا آموزش های لازم به آنها ارائه شده و سپس اقدام به راه اندازی دستگاه صورت می گرفت تا مردم منطقه طعم استفاده از آن را جهت حل مشکلات درمانی به اصطلاح بهتر بچشند. به هر روی هنوز مردم نجیب لارستان نمیتوانند از خدمات این دستگاه استفاده نمایند.

در این میان چند نکته جای تامل داشته و از دانشکده علوم پزشکی لارستان درخواست می شود در این خصوص روشنگری نماید:

۱) در بحبوحه ای که در جای جای کشور و در مراکز و شهرستان های اطراف همگان مراحل پیشرفت از پیگیری گرفته تا اقدام و عمل را در حال انجام هستند اقدام به انجام  افتتاح های بی نتیجه بدون خروجی ملموس جهت حل مشکل مردم چه مفهومی خواهد داشت؟

۲)  با توجه به اینکه در سخنان اولیه مدیرعامل بنیاد نیک اندیشان هاشمی لارستان در سال ۹۶ به خرید دستگاه ۶۴ اسلایسی اشاره شده ولی دو سال بعد دانشکده علوم پزشکی لارستان قرارداد دستگاه ۱۲۸ اسلایسی را عنوان نموده است و از سوی دیگر با عنایت به اینکه پلتفرم تعبیه شده در دستگاه های CT SCAN‌ شرکت فیلیپس  کاربر را قادر می‏سازد تا بتوانید دستگاه خود را در آینده ارتقا دهند سوال مهم اینجاست که آیا این دستگاه خریداری شده در دانشکده علوم پزشکی لارستان ارتقا یافته یک دستگاه ۶۴ اسلایسی است و یا از ابتدا یک دستگاه ۱۲۸ اسلایس بوده که قابلیت ارتقا به ۲۵۶ اسلایسی یعنی یک رتبه بالاتر را دارد؟ 

۳) عدم پیش بینی فضای لازم برای قرارگیری بدنه اصلی دستگاه در ابتدا که منجر به تاخیر در افتتاح دستگاه شود،‌ آیا به دلیل تغییر دستگاه از ۶۴ به ۱۲۸ اسلایس بوده و یا اساسا دستگاه های مذکور تفاوت اندازه خاصی نداشته و دلایل دیگر در عدم پیش بینی فضا موثر بوده است؟

بی شک فعالیت های صورت گرفته از سوی کارکنان و کادر دانشکده علوم پزشکی لارستان،‌ نماینده سابق و خیرین محترم در این خصوص و تهیه دستگاه مذکور با ارز دولتی در شرایط مشکلات مالی سال گذشته بر کسی پوشیده نبوده و نیست. اما وظیفه مطالبه گری رسانه حکم می کند که سوالات خویش را به مسئولان ارائه و درخواست پاسخ نماید.

توضیح :‌ در خصوص فرآیند انجام CT SCAN‌ در دانشکده علوم پزشکی لارستان البته باید گفت: پیش از این در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) لار، دستگاه سی تی اسکن ۲ اسلایس، کار تصویر برداری را عهده دار بوده که با راه اندازی دستگاه جدید علاوه بر دقت بسیار بالاتر، این دستگاه قادر است اعمال سی تی آنژیو گرافی را نیز انجام داده تا نیاز به عمل آنژیو گرافی تشخیصی برای بیماران به حداقل برسد و بیمار به جای مراجعه به شهر های دیگر و نوبت های طولانی، و بدون نیاز به بستری شدن برای آنژیو، تنها در بیست دقیقه عمل سی تی آنژیو گرافی خود را در شهرستان و با دقت بالا انجام دهد. ضمنا دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایسی لارستان دومین دستگاه است که در استان فارس نصب می شود و طبق گزارش شرکت وارد کننده، تنها حدود پنج دستگاه از این مدل وارد کشور شده است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۳۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “افتتاح چندین باره یک پروژه چه مفهومی خواهد داشت؟CT SCAN‌ بیمارستان لار رسماً چه زمانی قابل استفاده است؟”

  1. امین صمصامی گفت:

    متاسفانه در لارستان بزرگ پس از افتتاح مجوز بهره برداری بهش نمی دهند یا مجوز صادره لغو میکنند. این هست که همیشه در لارستان بزرگ از صفر شروع میکنیم این مشکل یا از خود مسئولین شهرستان است یا از بالا دستی هاکه دلیل بر چند بار افتتاح شدن هر چیزی می باشد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین