جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 10 ساعت پیش | افراد آنلاین: 14

آخرین خبرها از طرح سرزمین جواهر در لارستان؛‌ احتمال راه اندازی فاز اول تا اواسط سال99

بحث سرمایه گذاری در موضوع فرآورده از سنگ های معدنی و جواهرات یکی از ساختارهای تولیدی است که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی در سطح جهانی است. متاسفانه در ایران…

بحث سرمایه گذاری در موضوع فرآورده از سنگ های معدنی و جواهرات یکی از ساختارهای تولیدی است که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی در سطح جهانی است. متاسفانه در ایران این مورد با جدیت صورت نمی گیرد و بیشتر به صورت خام فروشی سنگ ها به فروش می رسد. اگر این سنگ ها را بتوان فرآوری کرد و به کالای اصلی یعنی جواهر تبدیل کرد هم اشتغالزایی به به همراه داشته و هم  ارز آوری و درآمدزایی قابل توجهی خواهد داشت.  یکی از شرکت های ایرانی که در سطح جهانی  نیز در این مورد فعالیت دارد هلدینگ RGS‌ است که مدیرعامل آن حدود ۱ سال پیش در دیداری با فرماندار ویژه لارستان از سرمایه گذاری در منطقه لارستان خبر داده و افزود: طرح ایران سرزمین جواهر به مرکزیت لارستان در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار کار خود را در این منطقه اجرا خواهد کرد. (لینک خبر)

این موضوع و گذر زمان حدود ۱ سال ما را بر آن داشت تا با  صادق نژادان مدیر اسبق مخابرات لارستان و مدیر اجرایی پروژه ایران سرزمین جواهر در لارستان گفتگویی ترتیب دهیم. وی در این گفتگو می گوید:

هلدینگ RGS‌ منطقه لارستان را برای سرمایه گذاری مناسب تشخیص داد.

هلیدینگ RGS‌ در بحث سنگ های قیمیتی در دنیا  فعالیت می کند و چندی پیش در صدد سرمایه گذاری در سنگ های قیمتی و جواهرات در کشورمان بر آمد. مکان های مختلفی در کشور مورد بررسی قرار گرفت تا مکان مناسب در این خصوص مشخص شود. با رایزنی هایی که با این شرکت انجام دادیم و با بازدیدی که توسط تیم کارشناسی شرکت از لار صورت پذیرفت لارستان را برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی گردید.

پروژه سنگ های قیمتی لارستان ۳ فاز دارد،‌ از آموزش تا فروش..

در واقع این طرح ایجاد یک شهر کارگاهی برای انجام پروژه سنگ های قیمتی است. این کار در سه فاز صورت خواهد گرفت. در فاز اول بحث آموزش تکنسین خواهد بود. فاز دوم ایجاد کارگاه هایی برای انجام کار فرآوری خواهد بود. فاز سوم آن بحث فروشگاهی و نمایشگاه سنگ های قیمتی خواهد بود. این سه فاز در واقع سه فاز اصلی یک شهر سنگ های قیمتی خواهد بود که به دنبال آن هستیم تا صورت بگیرد. در بحث جانمایی و مکان نمایی دو فاز اول برای لارستان مناسب دیده شده است اما در بحث فاز سوم که نمایشگاهی و فروش خواهد بود نیز به زیرساخت هایی همچون ایجاد منطقه آزاد در لارستان نیاز است که لارستان دارای این امتیاز در حال حاضر نیست ولی اگر تسهیلات و امتیاز منطقه آزاد نیز برای منطقه زمانی اخذ شود می توان بحث نمایشگاهی و فروشگاهی را در منطقه ایجاد نمود.

امید است فاز اول در اواسط سال۹۹ اجرایی شود

در واقع استارت اولیه کار از شهریور ۱۳۹۸ زده شده است و در مرحله اخذ مجوزهای لازم هستیم. خوشبختانه مسئولین شهرستانی، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین استانی با ما تا الان همکاریهای لازم را داشته اند. الیته با توجه به شرایط و مسائل ملی که در حال حاضر با آن بدلیل بیماری کرونا روبرو هستیم موجب شده است که سرعت کار کمی کاهش پیدا کند اما امیدواریم که با مساعد شدن اوضاع فاز اول طرح که آموزش تکنسین است را اواسط سال ۹۹ به اجرا در آبد.

پس از آموزش به راحتی می توان کارگاه های کوچک راه اندازی نمود.

برای بحث آموزش با همکاری فنی و حرفه ای قرار است با سرمایه گذاری سرمایه گذار طرح آموزش تکنسین انجام گیرد. در ایتدا باید دستگاه های تراش، مواد اولیه و اساتید این کار وارد لارستان شوند که البته برای تمام موارد سرمایه گذار آمادگی خود را اعلام نموده است. در ادامه نیز پس از آموزش مراحل بعد ادامه خواهد یافت. معتقدیم که این اتفاق به نفع منطقه، استان و کشور خواهد بود. از طریق درگاه روزنامه میلاد لارستان و جراید محلی  اطلاع رسانی آموزش تکنسین به مردم منطقه ارائه خواهد شد  و این نوید را نیز می دهیم که حتی این کار با توجه به کوچک بودن دستگاه تراش سنگ می توان به عنوان شغل دوم و از طریق دورکاری نیز انجام داد.  طرح سنگ های قیمتی دارای هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی نیست و کمترین میزان زیر ساخت های لازم مانند آب و برق و گار را نیازمند است در نتیجه می توان با ایجاد کارگاه های کوچک و صنایع خانگی نیز فعال بود.

لارستان عملا یک منطقه سوق الجیشی از لحاظ راه و تجارت است که از گذشته نیز با توجه به نبود کشاورزی فعال در منطقه مردم به سمت تجارت رفته اند. یکی از ویژگی های مردم منطقه لارستان شریف و پاک بودن آن هاست که اعتماد مردم در حوزه خلیج فارس را نیز در جهت تجارت کسب کرده بودند.

همه افراد می توانند در این حرفه درآمدزا وارد شوند

نحوه تامین سنگ ها این گونه است که شرکت سرمایه گذار سنگ های بزرگ را بصورت داخلی یا خارجی به منطقه وارد خواهد کرد تا فرآوری لازم بر روی آن صورت گیرد. سنگ های مد نظر سنگ های قیمتی مانند زمرد، یاقوت، فیروزه و دیگر سنگ های قیمتی خواهد بود. در واقع این کار یک نوع هنر است که علاوه بر آموزش های فنی از لحاظ هنری نیز باید افراد مستعد باشند. این شغل جنسیت و کوچکی و بزرگی ندارد و هر کس را می توان در آن فعال نمود. ارزش افزوده این کار بسیار بالاست زیرا ارزش سنگ های قیمتی در دنیا بسیار زیاد است. در یکی از ایالات هندوستان بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در این شغل مشغول به کار هستند که بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری برای این کشور دارد. ما به دنبال ایجاد رفاه برای مردم هستیم که با توزیع درآمد بین آنها صورت خواهد گرفت.

سنگ های قیمتی پس از فرآوری هر قیراط ۸۰۰ هزارتومان به فروش می رسند

این طرح در واقع می تواند یک صنعت کوچک به گستردگی تمام خانه ها باشد زیرا دستگاه آن کوچک و هزینه کمی دارد که فقط نیاز به هنر و آموزش افراد می باشد. الان هر کیلو از سنگ های خام قیمتی ۸۰ هزرا تومان به خارج صادر می شود اما با تبدیل آن به سنگهای قیمتی با ارزش افزوده ای که پیدا می کند هر قیراط این سنگ ها پس از تراشکاری بیش از ۸۰۰ هزارتومان خرید و فروش می گردد. این صنعت در دنیا هنوز بصورت گسترده صورت نگرفته است اما در برخی کشورها در حال انجام است.

هدف سرمایه گذار طرح ایجاد شهری یکپارچه در منطقه است

هدف سرمایه گذار طرح ایجاد شهری یکپارچه دارای امکانات و کارگاه های متعدد در یک منطقه است که هدف اصلی ما این اتفاق مهم است. ما به دنبال صادر نمودن این سنگ های قیمتی هستیم. کشور ما دارای ذخایر معدنی بسیار خوبی است که متاسفانه بصورت خام این سنگ ها صادر می شود. اگر فرآوری بر روی آن صورت بپذیرد ارزش این سنگ ها چند صد برابر خواهد بود که ما به دنبال این هستیم با فرآوری سنگ ها آنها را با ارزش بالا صادر نماییم و از خام فروشی جلوگیری نماییم. حتی این کار می تواند با توجه به پاک بودن و عدم آلایندگی جایگزین مناسبی برای تکیه بر نفت و پتروشیمی باشد. ضایعات این کار خاک و سنگ است که دوباره به طبیعت باز خواهد گشت. خداوند منابع لازم را در این کشور قرار داده و نیروی انسانی هنرمند نیز در این کشور زیاد است.

با این اتفاقات به دنبال آینده ای روشن در جهت رفاه، درآمدزایی و اشتغال مردم خواهیم بود. ما در دایره ای قرار گرفته ایم که معادن سنگ های قیمتی در آن بسیار است. کشور همسایه ما افغانستان یکی از این کشورهاست که دارای معادن سرشاری است. جالب است بدانید برخی کشرهای جهان که در این صنعت فعال هستند خودشان دارای معادن بزرگی نیستند و سنگ ها را وارد می کنند.

 

 

میلاد لارستان آخرین وضعیت این پروژه را طی روزهای آینده مجددا در شرایزط فعلی کرونایی جویا خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۰۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “آخرین خبرها از طرح سرزمین جواهر در لارستان؛‌ احتمال راه اندازی فاز اول تا اواسط سال99”

  1. ناشناس گفت:

    با عرض سلام خدمت شما وهمکاران محترمتان لطفا خبرهای جدید وبه روز راجع به پروژه سنگ های قیمتی در لارستان به جیمیلم ارسال کنید.با تشکر

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین