سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

منشی:در لارستان «خبرنگار» خیلی کم در عوض تا دلتان بخواهد «اَدمین» داریم/در دوران فعالیتم با تمام مسئولان بی تعارف سخن گفته ام

شاید یکی از معدود رسانه های منطقه که با نگاهی جالب و البته خاص به فرهنگ و هنر و مهم تر از آن مسائل خاص توسعه منطقه ای می پردازد…

شاید یکی از معدود رسانه های منطقه که با نگاهی جالب و البته خاص به فرهنگ و هنر و مهم تر از آن مسائل خاص توسعه منطقه ای می پردازد بی شک«آفتاب لارستان» باشد. رسانه ای که طی چند سال اخیر محل تضارب آرای متفاوت مخاطبانش بوده و صدالبته در این میان انتقادهایی نیز به آن وارد بوده و شده است. مهندس حمید منشی، مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در حوزه  مهندسی نفت اخذ نموده و  مدیریت این رسانه فعال منطقه را به عهده دارد. روز خبرنگار بهانه ای شد تا با این خبرنگار  به عنوان یکی از قدیمی های این عرصه  مصاحبه ای کوتاه انجام دهیم.

۱) به عنوان اولین سوال،‌ بفرمایید آیا اولین دفعه ای که یک مطلب به طور رسمی از شما منتشر شد را به خاطر دارید‌؟ توضیحی کوتاه بفرمایید.

بله یک یادداشت کوتاه که برای بار اول در نشریه «وحدت لارستان» با مدیریت مرحوم نخبه الفقهایی نماینده اسبق لارستان در مجلس منتشر شد. آن زمان تاجایی که به یاد دارم دانش آموز مقطع راهنمایی بودم.

۲) اگر خبرنگار نبودید به چه حرفه دیگری مشغول می شدید؟

خُب الان هم خبرنگاری کار اصلی بند نیست اما اگر منظور علاقه مندی جایگزین است احتمالا در دیگر حوزه های فرهنگی هنری مثل ادبیات و سینما فعال تر بودم.

۳) از نگاه شما خبرنگاری حرفه ای به چه معناست؟

اطلاع رسانی دقیق و صحیح یک محتوا، رویداد و پدیده با رعایت اصول و استانداردهای جهانی. در مورد انتخاب موضوع و محتوا هم «ارزش های خبری» باید مورد توجه باشد.

۴) تا به حال در چه رسانه های شهرستانی، ‌استانی و کشوری کار و حرفه خبرنگاری را دنبال نموده اید؟

در بیش از دو دهه فعالیت خبرنگاری غالبا در نشریات و سایت های خبری منطقه و استان فعال بوده ام که می توانم به نشریاتی مثل خبر لارستان، صحبت نو، بشارت نو، ایراهستان و در چند سال اخیر بطور متمرکز در سایت «آفتاب لارستان» اشاره کنم.

در رسانه های کشوری نیز تاکنون چند یادداشت ادبی هنری از بنده در نشریات تخصصی این حوزه منتشر شده است.

۵) تلخ ترین و شیرین ترین خاطره دوران فعالیت تان را برای ما بیان نمایید.

تلخ و شیرین ها در این مدت زیاد بوده اما از تلخی ها می توانم به پوشش گسترده خبری رحلت آیت الله آیت اللهی اشاره کنم همچنین انتشار روزانه آمار فوتی های مبتلا به کرونا در همین ماه های اخیر و از شیرینی های این مدت می توانم از پوشش اخبار انتخاباتی بگویم که معمولا برای هرخبرنگاری شیرین و سرگرم کننده و البته همراه با احساس قدرت است!

۶) با گسترش فضای مجازی چه تغییراتی در حرفه خبرنگاری طی سالهای اخیر رخ داده است؟

رسانه ها بی شک برای اینکه از مخاطبان خود عقب نیفتند ناگزیر به تغییر روش ها یا تغییر در قالب های اطلاع رسانی خود هستند و در زمانه غلبه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان مجبور به بکارگیری آنها هستند وگرنه باید به مخاطبان سنتی خود اکتفا کنند که به مرور کمتر خواهند شد.

بی شک تغییر قالب و شیوه های مختص شبکه های اجتماعی قابل نقد است و همچنان تعدادی از خبرنگاران باسابقه و صاحب سبک به این شیوه ها تن نداده اند اما به نظر می رسد این یک پروسه اجتناب ناپذیر است و دیر و زود همگی رسانه ها، غالبِ تمرکز خود را بر این بستر تعریف خواهند کرد.

۷) تا چه حد وظیفه خبرنگار را پیگیری مطالبات مردم از مسئولین و به اصطلاح مطالبه گری می دانید؟

بله این بخش برای یک خبرنگار مستقل باید بسیار مهم باشد. نقش مهمی که خبرنگاران در جامعه مدنی می توانند به عنوان واسطه مردم و حاکمیت داشته باشند.

۸) به نظر شما مهمترين نياز فعلي كشور درحال حاضر چيست؟

تقویت اعتمادِ «ملت حاکمیت» که متاسفانه بطور روزافزونی درحال تنزل است!

۹)‌ تا کنون آیا در حرفه خود برخورد نامناسب از مسئولین لارستان و یا استان و.. دیده اید؟ در صورت امکان چند مورد برای ما ذکر نمایید

بله بعضی از مدیران و مسئولان همچنان رسالت انتقادی رسانه های مردمی را درک نکرده و نگاهشان به آنها همچون روابط عمومی اداره و نهاد خودشان است متاسفانه!

برای نمونه می توانم به برخورد رئیس سابق دانشکده علوم پزشکی لارستان با سایت آفتاب لارستان اشاره کنم.

۱۰) حرفه خبرنگاری را در لارستان چگونه می بینید؟

همچون هرجای دیگر دنیا سخت.

۱۱) تعریف شما از رسانه های معاند، منتقد و موافق چیست؟

واضح است؛ این رسانه ها فارغ از قالب های ارائه محتوا و خبر در استراتژي و سیاستگذاری در تقابل، انتقاد و یا همسویی با جریان، نهادها یا حکومت ها قرار دارند و به نوعی موجودیت این رسانه ها به این اهداف گره خورده است و چه بسا پس از تحقق اهداف، تعطیل شوند یا تغییر کاربری دهند! درصورتی که رسانه های مستقل و مردمی فارغ از نوع حاکمیت و ایدئولوژی حاکم فعالیت مدنی خود را ادامه می دهند.

۱۲) شما تا چه حد اعتقاد به انتشار یک خبر و یا گزارش مجموعا در شهرستان ها بدون توجه به تبعات آن دارید؟

خب این موضوع مصداق «عقلانیت» است در یک تعریف، عقلانیت یعنی تناسب وسیله و هدف. اگر هدف واقعا متعالی و بزرگ باشد یک خبرنگار می تواند تمامی تبعات و اثرات آن را بپذیرد.

۱۳) به نظر با توجه به رشد روز افزون رسانه ها در منطقه لارستان، آیا خبرنگاران به همان میزان تولید محتوا داشته اند؟ ‌آیا اصلا به همان میزان افزایش رسانه،‌ خبرنگار در شهرستان وجود دارد؟

قطعا خیر! کلا معتقدم در لارستان «خبرنگار» خیلی کم در عوض تا دلتان بخواهد «اَدمین» داریم!

۱۴) مهمترین تفاوت کار در خبرگزاری های استانی و کشوری با کار در پایگاه های خبری محلی در چه می دانید؟

در اساس نباید تفاوت معناداری داشته باشند اما خب متاسفانه استانداردهای تولید خبر و محتوای خبری در شهرستان ها پایین تر است. شاید دلیل اصلی آن هم این است که در شهرستان ها به ندرت خبرنگاری را می توان یافت که صرفا خبرنگاری کند یا صاحب رسانه ای که حرفه اصلی اش همین باشد.

۱۵) از نظر شما به عنوان یک خبرنگار مهمترین علت عدم توسعه اقتصادی لارستان چیست؟

نداشتن استراتژی اقتصادی و تبعیت نصف و نیمه از الگوی پیشرفت مناطق غیرمشابه و درکل برداشت هایی سنتی از مقولاتی مدرن مثل «توسعه».

۱۶) مهمترین انتظار شما از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و مسئولین ارشاد استانی چیست؟

بنا به ایجاد فضای نامناسب رسانه ای و فعالیت های خبری برخی افراد بدون تجربه و تخصص در فضای مجازی که معمولا با انگیزه های صرفا انتفاعی وارد می شوند، مدتی است «طرح ساماندهی رسانه های لارستان» را ما مدیران مسئول و صاحبان رسانه های دارای مجوز مطرح کرده ایم به این امید که هر عزیزی که قصد فعالیت در این عرصه را دارد با آموزش ها و مجوزهای لازم و تاکید بر اصل مسئولیت پذیری اقدام نماید.

۱۷) آیا تاکنون اتفاق افتاده که به خاطر مطلب و محتوای تولیدی در لارستان تهدید شوید؟

بله در یکی دو مورد با انتشار مطالبی فرهنگی مثل «عزاداری»، «شادی» و «حجاب» و…

۱۸) نظرتان در خصوص رسانه میلاد لارستان را بیان نمایید.

باسابقه ترین رسانه لارستان و جنوب فارس؛ دارای رویکرد و رویه ای مشخص و تعریف شده و بی شک قابل احترام؛ هرچند می تواند آسیب ها و انتقادهایی هم به آن وارد دانست.

۱۹) بدون تعارف ترین سخن شما با کدام مسئول شهرستان است؟بفرمایید

بنده در تمام مدت فعالیت خبری خود با تمام مدیران و مسئولان بی تعارف سخن گفته ام یا حداقل سعی من اینطور بوده است.

۲۰) سخن آخر

کلا با این پرسش کلیشه ای «سخن آخر» در موخره مصاحبه ها مشکل دارم!

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین