پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

عدالت توسعه در راهسازی؛ اداره کل راه لارستان مسیر دو قطب جنوب فارس را از بن بست خارج کند

با بررسی سطحی بر روی نقشه های جغرافیایی و نگرشی بر گذشته و حال حوزه لارستان بزرگ به برخی مناطق بر می خوریم که با جمعیتی قابل توجه از سرانه…

با بررسی سطحی بر روی نقشه های جغرافیایی و نگرشی بر گذشته و حال حوزه لارستان بزرگ به برخی مناطق بر می خوریم که با جمعیتی قابل توجه از سرانه لازم و سهم خود از خدمات اداره کل راه و شهرسازی لارستان در احداث راه بی بهره بوده اند. اگر مطالعه ای درست و منصفانه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این مناطق آنچه را که داشته اند نیز از دست داده اند. یاد داریم که مسیر دو قطب جنوب فارس یعنی لار به لامرد تا اواخر دهه ۶۰ از دوراهی ارد – فداغ-بیرم=اشکنان-لامرد – مهر تا گله دار ادامه می یافت ….

عباس رستمی فعال رسانه ای در یادداشتی ارسالی به میلاد لارستان ضمن برشمردن ۱۶ مزیت در خصوص به لزوم توجه بیش از پیش مسئولان اداره کل راه و شهرسازی لارستان به راه  صحرای باغ تا بیرم  خواستار پیگیری این موضوع شده است. 

میلاد لارستان ضمن اینکه تاکید دارد این موضوع کاملا از لحاظ کارشناسی بایستی مورد واکاوی کارشناسان حوزه راه و شهرسازی(بدون دغدغه های سیاسی و با رویکرد توسعه منطقه)  قرار گیرد، آماده ارائه و انتشار توضیحات اداره کل راه و شهرسازی لارستان در این خصوص نیز می باشد.

این یادداشت  را با هم در ادامه می خوانیم.

همان طور که همه می دانیم انقلاب اسلامی ایران دارای اهداف بلند مادی و معنوی بوده که منجر‌ به تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی گردید. این امر باعث شد که نهادهای انقلابی به فرمان امام راحل(ره) به طور جهادی برای توسعه همه نقاط کشور تشکیل و فعالیت نمایند و مستمرا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده و هست.

بر اساس همین اهداف بلند و مطالبات عدالتخواهانه، مردم مناطق محروم حایل بین دو قطب حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان و با توجه به اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی در تاسیس اداره کل راه و شهرسازی لارستان انتظار دارند همانند دیگر نقاط تحت پوشش از خدمات این اداره کل  بهره مند گردند.

با نگاهی اجمالی ، مقایسه ای و سطحی بر نقشه جغرافیایی و مقایسه ای بین گذشته و حال به این نکته پی خواهیم برد که این مناطق با جمعیتی قابل توجه از سرانه لازم و سهم خود از  اداره کل راه و شهرسازی لارستان در احداث راه بی بهره بوده اند. اگر مطالعه ای درست و منصفانه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این مناطق آنچه را که داشته اند نیز از دست داده اند. یاد داریم که مسیر دو قطب جنوب فارس یعنی لار به لامرد تا اواخر دهه ۶۰ از دوراهی ارد – فداغ-بیرم-اشکنان-لامرد – مهر تا گله دار ادامه می یافت.

با استقرار اداره کل راه و شهرسازی لارستان در این مدت شاهد احداث مسیرهای جدید بوده ایم که به برکت این خدمات ، مناطق زیادی از بن بست در آمده و راه توسعه را به سرعت پیموده اند که مایه ی افتخار برای این اداره کل و قدر شناسی از نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود. اما از نظر نگارنده آنچه باعث شده است این اقدامات کم رنگ شود نگاه های تبعیض آمیزی است که در بعضی مناطق احساس می شود که به طور پر رنگ در مناطق حایل(صحرای باغ-فداغ- بیرم – چاهورز- خیرگو تا علامرودشت) بین این دو قطب قرار گرفته و همان طور که اشاره شد حتی داشته های گذشته را نیز از دست داده و در بن بست راه و توسعه واقع شده اند و  احتمالا به دلیل نداشتن وکیل و وزیر باشد.

 طرح های توجیهی موجود نیز خود اثبات می کنند که این منطقه مورد بی توجهی بوده و با اقدامات و طرح های ارائه شده از سوی افراد دارای قدرت سیاسی از دهه ۶۰ بیشتر در بن بست افتاده است که نشان دهنده مظلومیت مضاعف مردم این منطقه است.  این خواسته ی بحق مردم این مناطق است که بایستی در طرح های توجیهی منطقه ای با حساسیت بیشتر و با نگاهی فراگیر و جامع تر به مناطق فوق الذکر توجه می شد اما…

جای تعجب دارد که به این خواسته صرفا در حد ارتباط دو بخش بیرم و صحرای باغ نگریسته شده است و  این در حالی است که این خواسته و هدف در مجموعه ای از اهداف بزرگ تر قرار می گیرد. اهدافی که از بسیاری دیگر از دلایل و توجیهات اداره کل راه و شهرسازی لارستان در جاهای دیگر برای اقدامات صورت گرفته قابل دفاع تر خواهد بود. ذیلا به منظر پرهیز از اطاله کلام و به طور اجمال به برخی از دلایل لزوم توجه به مناطق فوق  اشاره می شود:

١.نزدیک شدن شهرستان های شرق فارس به غرب هرمزگان تا بوشهر و خوزستان

۲.کاهش مسیر شهرستان های لارستان ،گراش به غرب هرمزگان،پالايشگاه پارسيان ،منطقه ویژه اقتصادی لامرد و عسلویه و استان بوشهر

۳. صرفه جویی در مصرف سوخت

۴. رونق مناطق حایل بین دو قطب جنوب فارس(صحرای باغ.بیرم.چاهورز.فداغ. خیرگو و علامرودشت)

۵. تبادل خدمات بین این مناطق با جمعیت حدود یکصد هزار نفر

۶.خروج از بن بست مناطق صحرای  باغ.بیرم .چاهورز تا علامرودشت

۷.کاهش بار ترافیک از مسیرهای دیگر متصل به جنوب با توجه به ایجاد صنایع بزرگ در جنوب استان، صنایع انرژی بر، کارخانه سیمان لامرد و شهرک های صنعتی دیگر که در این مناطق در حال احداث است.

۸.با توجه به افتتاح تونل خلیج فارس(بالنگستان) در آینده نزدیک شاهد بار ترافیک سنگین و بارهای ترافیک خواهیم بود که مسیر مورد نظر می تواند موجب کاهش ترافیک و خطرهای مالی و جانی احتمالی ناشی از آن باشد.

 ۹. ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال این مناطق محروم

۱۰.کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از محرومیت این مناطق

۱۱.کاهش مهاجرت این مناطق که یکی از معضلات این مناطق است

۱۲.کاهش فرار سرمایه از منطقه و ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال

۱۳. احقاق حق مردم این منطقه که طی چندین دهه نتوانسته اند از خدمات اداره کل راه و شهرسازی لارستان استفاده نمایند و پایان دادن این محرومیت

۱۴.ایجاد روحیه امید و رضایتمندی مردم این مناطق که یقینا سهمی از این خدمات دارند.

۱۵.نزدیک شدن حدود ۵۰ کیلومتری مسیر دو بخش بیرم و چاهورز با بخش صحرای باغ

۱۶.نزدیک تر شدن مسیر مناطق علامرودشت. خیرگو.بیرم و حتی شهرستان لامرد به مسیر لار بندر عباس

 

لذا مردم و مسوولان این منطقه با عنایت به قول های مساعد آن اداره کل و و توجه نماینده سابق دکتر جعفرپور و تلاش در گنجاندن این طرح در بودجه سال ۹۹ و تاکید نماینده فعلی مهندس حسین زاده در پیگیری این مطالبه و به منظور توسعه عدالت در عملکرد اداره کل راه و شهرسازی لارستان و احقاق حق معوق خود انتظار دارند مسوولین  اداره کل و شهرستان لارستان نسبت به این خواسته  توجه و در تحقق آن اقدام نموده تا شاهد عدالت توسعه در اقدامات این اداره کل در همه مناطق باشیم.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “عدالت توسعه در راهسازی؛ اداره کل راه لارستان مسیر دو قطب جنوب فارس را از بن بست خارج کند”

  1. دلسوز گفت:

    الان بیرم از سمت فداغ به صحرای باغ راه دارد چرا دنبال جادع موازی هستید؟ جاده فعلی به اندازه کافی خلوت و کم تردد هست چه توجیهی دارد جاده جدید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین