شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۶ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

گفت‌وگو با نویسنده لارستانی کتاب «بعد از خط مقدم»

نسرین اسکندری یکی از نویسندگان لارستانی، کتابی با عنوان «بعد از خط» مقدم با موضوع خاطرات آزادگان خطه لارستان به رشته تحریر درآورده است که مورد استقبال خوب مردم قرارگرفته…

نسرین اسکندری یکی از نویسندگان لارستانی، کتابی با عنوان «بعد از خط» مقدم با موضوع خاطرات آزادگان خطه لارستان به رشته تحریر درآورده است که مورد استقبال خوب مردم قرارگرفته است.

به گزارش میلاد لارستان، روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.این روز در تقویم تاریخ کشورمان یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال ۱۳۶۹ و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

به همین مناسبت طی اقدامی پسندیده و ماندگار توسط نویسنده جوان و ارزشی لارستان، نسرین اسکندری کتابی با عنوان «بعد از خط» مقدم با موضوع خاطرات آزادگان خطه لارستان به رشته تحریر درآمد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت و توانست گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان ایرانی را در دوران اسارت به نمایش درآورد. به همین منظور برای آشنایی بیشتر با این نویسنده لارستانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم:

۱٫ لطفاً خود را معرفی کنید:

نسرین اسکندری، متولد سال ۱۳۶۷ در شهر لار و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی هستم.

۲٫ تاکنون چند کتاب نوشته‌اید؟

بعد از خط مقدم نخستین تجربه من درزمینهٔ نویسندگی بود.

۳٫ درباره کتاب بعد از خط مقدم توضیح دهید:

برای تدوین این کتاب با ۳۵ نفر از آزاده‌های منطقه لارستان مصاحبه شد و بعد از پرداخت خاطرات، کتاب در سال ۱۳۹۶ در ۲۵۲ صفحه به چاپ رسید.

۴٫ جرقه تحریر کتاب بعد از خط مقدم از کجا زده شد؟

ایده این کار را درواقع بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج امام حسین(ع) دادند که با همکاری دوستان در بسیج دانشجویی شهید شیخیِ دانشگاه پیام نور لارستان توانستیم این کار را پیش ببریم.

۵٫ درباره چگونگی علاقه‌مندی‌تان به نویسندگی در حوزه  دفاع مقدس صحبت کنید.

من از دوره نوجوانی به نوشتن علاقه‌مند بودم و تجربه‌های خیلی کوچکی هم داشتم. علاقه من به نوشتن در حوزه دفاع مقدس هم مربوط به همان سال‌های نوجوانی است. زمانی که با خانواده شهید ماشاالله شیخی آشنا شدم، به‌شدت مشتاق شدم خاطرات آن شهید را بنویسم که متأسفانه توفیق نداشتم تا اینکه پایگاه بسیج امام حسین (ع) پیشنهاد نوشتن این کتاب را مطرح کردند.

۶٫ خاطره‌ای از زمان نوشتن کتاب بعد از خط مقدم برای خوانندگان ما تعریف کنید.

همه آن روزهایی که مشغول تدوین این کار بودیم پر از خاطره است. هم روزهای خوب و شیرین داشتیم وقتی کار به نتایج خوبی می‌رسید و هم روزهایی که واقعاً سخت بود و کار پیش نمی‌رفت.

اما برای شخص من مهم‌ترین چیزی که ماندگار شد ارتباط ویژه‌ای بود که با خاطرات آزاده‌ها برقرار می‌کردم.

چون باید آن صحنه‌ها را تصور و تجسم می‌کردم گاهی چنان تحت تأثیر خاطرات قرار می‌گرفتم که انگار خودم در کنار آزاده‌های عزیز دارم شکنجه می‌شوم. به یاد دارم خاطرات آقای طاهری‌فرد به حدی من را متأثر کرد که تا چندین روز حال مساعدی نداشتم.

۷٫ استقبال مردم و به‌ویژه جوانان از کتاب شما چگونه بود؟

مردم ما را مورد لطف قراردادند و بازخوردها نشان می‌دهد که خدا را شکر مردم استقبال خوبی از کار داشتند.

۸٫ اگر بخواهیم به آثار فاخر یا نویسندگان شاخص ادبیات دفاع مقدس اشاره‌کنیم، از چه کسانی نام می‌برید؟

خوشبختانه در حال حاضر خیلی از نویسنده‌های جوان وارد این حوزه شدند و موفق هم بودند.

از طرفی خیلی از رزمنده‌ها خودشان دست‌به‌قلم شدن و آثاری را نگارش کردند که مورد استقبال هم قرارگرفته است مثل «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد یا «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی پور .

اما اگر از شخص خاصی به‌عنوان نویسنده شاخص بخواهم نام ببرم، حمید حسام آثار ارزشمندی را در این زمینه نوشته است.

این اواخر کتابی چاپ‌شده به نام «مربع‌های قرمز» که خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا است. این کتاب به قلم زینب عرفانیان که فوق‌العاده زیبا و دل‌نشین نوشته‌شده است و من خواندنش را حتماً توصیه می‌کنم.

۹٫ انتظار شما از دستگاه‌های فرهنگی، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

خیلی از جوان‌های ما علاقه‌مند هستند که برای ترویج این فرهنگ کار بکنند و شاهد هستید که به‌طور خودجوش فعالیت‌هایی را هم انجام می‌دهند چه درزمینهٔ ادبیات، ادبیات نمایشی و تئاتر، چه یادواره‌ها و جشنواره‌ها و هر کار فرهنگی دیگر. اما بدون تعارف این قبیل کارها نیاز به هزینه دارد و مهم‌ترین دغدغه کسانی که تو این حوزه فعالیت می‌کنند تأمین نیازهای مالی است که متأسفانه خیلی از دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه کم‌لطفی می‌کنند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین