شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

غبار پیری بر چهره شهرقدیم لار/بافت تاریخی؛ فرصت یا تهدید؟

بافت تاریخی شهرقدیم لار با توجه به فرسوده شدن آن ،روز به روز در حال سست شدن است و اگر نتوان از فرصت‌های اشتغالزای آن بهره بُرد به مرور زمان…

بافت تاریخی شهرقدیم لار با توجه به فرسوده شدن آن ،روز به روز در حال سست شدن است و اگر نتوان از فرصت‌های اشتغالزای آن بهره بُرد به مرور زمان می‌تواند سبب تهدید و ضررهای جبران‌ناپذیری شود.

به گزارش میلاد لارستان، بافت فرسوده شهری به قسمت‌هایی از محدوده قانونی شهر گفته می‌شود که به خاطر وجود مشکلاتی همچون کمبود امکانات خدمات و تاسیسات و آسیب‌پذیر بودن ارزش محیطی و اقتصادی این مکان‌هـا بسیــارکم است. هم اکنون در شهر لار ۱۲۹هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بخش زیادی از این بافت تاریخــی و با ارزش جاذبه‌های گردشگری است که میان بافت‌های فرسوده محصور شده است.

میزان جمعیت ساکن در بافت‌ فرسوده لار ۶۵ هزار و ۴۰۰ نفر می باشد.

مشکلات محدوده‌ نابه‌سامان شهری در این منطقه : فرسودگی و مقاوم نبودن واحدهای مسکونی موجود در برابر زلزله، کمبود خدمات و فضاهای شهری به لحاظ رفاه شهری و مدیریت مخاطرات طبیعی، نبود مدیریت یکپارچه برای برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد برنامه‌های نوسازی و بهسازی، تعدد نهادهای مسئول و پراکندگی تخصیص بودجه‌ها از جمله مشکلات است.

همچنین آلودگی محیط زیست در بسیاری از این محدوده‌ها، بضاعت کم مالی اغلب ساکنین، نبود مشوق‌های کافی و مناسب و نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری از دیگر مسائل و مشکلات پیش‌روی بافت‌ فرسوده لار است .

هرگونه دخالت عمرانی برای ارتقای شرایط و کیفیت زیست در این عرصه‌ها باید براساس برنامه‌های جامع، استاندارد و معیارهای شهرسازی نوین صورت پذیرد.

ظاهراَ طرح بهسازی شهر لار نیز در دست تهیه* *است که عملیات اجرایی سریعتری از طرف مسئولین می طلبد.

اقامتگاه بوم‌گردی راه نجات بافت تاریخی لار است که عده‌ای با تخریب این آثار تاریخی اقدام به احداث ساختمانی تازه تأسیس می‌کنند.

این اقدام سبب تخریب و نابودی نیمی از بافت تاریخی است.

تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای بهره‌گیری در زمینه گردشگری با پرداخت وام های ۴ درصد می تواند سبب بهسازی بافت تاریخی گردد.

آثار موجود در بافت تاریخی شهر لار شامل: حمام و باغ نشاط، بازار قیصریه، کاروانسراهای نو و گلشن، تیمچه مغولی، دهنشیر و مسجد چهار برکه، قلعه اژدهاپیکر، برج مادر نادر، خانه‌های مؤیدی، فرشادی، قنادی، محمودی،آب انبارها،پیرسرخ از جمله این آثار است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۹:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “غبار پیری بر چهره شهرقدیم لار/بافت تاریخی؛ فرصت یا تهدید؟”

  1. ناشناس گفت:

    متاسفانه مردم. مديرکل راه و شهرسازي لارستان را فقط بعنوان راهساز مي شناسند و اين در حاليست که در اداره کل راه و شهرسازي لارستان،اداره اي بنام بافت فرسوده که بافت هاي قديمي و تاريخي شهري را زير نظر دارد مستقر است .همچنين مديريت معماري و شهرسازي هم به همين موازات در چارت خود وظيفه ي رسيدگي به بافتهاي تاريخي و قديمي شهري را دارد.شما اگر اداره بافت هاي فرسوده راه و شهرسازي فارس را ببينيد پروژههاي بزرگي همچون اصلاح بافت هاي تاريخي اطراف شاهچراغ و بين الحرمين شيراز را در دستور کار دارد اما در لار اداره بافت فرسوده و مديريت معماري و شهرسازي ،سنگ فرش قسمتي از خيابان اطراف بازار قيصريه لار.

  2. امین گفت:

    کاش سرکار خانم علویه رئیس میراث فرهنگی لارستان گزارش کار در این مدت ده ساله ریاست بدهند تا بدانیم واگر سو تفاهمی نسبت به ایشان است برای امثال من برطرف شود و قدر دان زحمات ایشان باشیم به جای گلایه داشتن

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین