جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۸ق.ظ
::آخرین مطلب 16 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

کنترل غیرشیمیایی عوامل خسارت زا در مزارع پنبه جویم

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی لارستان از نصب تله های فرمونی کرم های خاردار و قوزه پنبه در مزارع پنبه بخش جویم خبر داد . به گزارش میلاد…

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی لارستان از نصب تله های فرمونی کرم های خاردار و قوزه پنبه در مزارع پنبه بخش جویم خبر داد .

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان ، محمد زرگری با اشاره به اینکه این عملیات در پهنه شماره ۲ و با نظارت فرسوده کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم صورت گرفته است ، گفت : این طرح با هدف پیش آگاهی به منظور کنترل عوامل خسارت زای پنبه، تعیین اوج تراکم پرواز ، زمان موثر سمپاشی و همچنین بررسی جمعیت آفات مذکور انجام شد.

به گفته وی ، برای ردیابی کرم های خاردار و قوزه پنبه از ابتدای غنچه دهی در هر هکتار یک تله از نوع سطلی ( فانل ) نصب شد که تله ها در ارتفاع ۵۰ سانتیمتری بالاتر از تاج گیاه قرار گرفته و همزمان با رشد محصول ، نیاز به بالا بردن ارتفاع آنها است.

او افزود : پایش تله ها و شمارش تعداد حشرات شکار شده ، دوبار در هفته انجام و سپس با تعیین اوج تراکم پرواز ، زمان مناسب مبارزه با آفت در منطقه مذکور تعیین می شود.

زرگری با بیان اینکه کرم خاردار یکی از مهمترین آفات پنبه است که با تغذیه از بذر و قطع الیاف پنبه خسارت زیادی به بار می آورد ، اظهار کرد : لاروهای این آفت قبل از تشکیل قوزه ها، از جوانه های انتهایی بوته ها تغذیه میکنند و پس از آن به گل و قوزه های جوان حمله کرده و باعث ریزش آنها می‌شوند و چنانچه قوزه های بزرگتر مورد حمله قرار گیرند ، قوزه به طور کامل باز نشده و قسمت خسارت دیده قابل برداشت نیست.

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان در پایان تصریح کرد :با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم ، پرهیز از سمپاشی بی رویه و همچنین مقاومت برخی آفات نسبت به آفت کشها ، استفاده ازشیوه های غیرشیمیایی از طریق نصب تله های فرمونی روش مناسبی برای کاهش استفاده از سموم و تعیین زمان مبارزه موثر است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۶:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین