دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۴ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

مهرابی:شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر لار تأسیس شود؛ ستاد بازآفرینی 30 عضو دارد که باید کمک کنند؛ 202 خانه تاریخی داریم؛ 500 میلیون تومان پول در انتظار اقدام شهرداری لار

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با تأکید بر اینکه اگر در شهر لار قرار است بافت تاریخی داشته باشیم فقط باید تمامی اعضای ستاد بازآفرینی…

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با تأکید بر اینکه اگر در شهر لار قرار است بافت تاریخی داشته باشیم فقط باید تمامی اعضای ستاد بازآفرینی پای‌کار باشند، گفت: تا زمانی که شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر لار تأسیس نشود، از این به بعد هم اتفاق خاصی برای بافت تاریخی لار نمی‌افتد.

به گزارش میلاد لارستان نشست تخصصی اصحاب رسانه و کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی با حضور جمعی از فعالان این عرصه به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست سلمان مهرابی مدیر معماری و شهرسازی این اداره کل در سخنانی هدف از تشکیل این نشست را بهره‌گیری از توان رسانه‌ها برای معرفی و همچنین بررسی معضلات پیش روی آن برشمرد و اظهار کرد: امید می‌رود در آینده از ظرفیت بخش سرزنده و پویای بافت تاریخی شهر لار بیشتر استفاده کرد.

لار در زمره ۱۶۸ شهر تاریخی کشور است و ۶ درصد شهر لار بافت تاریخی

وی بابیان اینکه شهر لار در زمره ۱۶۸ شهر تاریخی کشور محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۲۲ هکتار از محدوده شهر لار در بافت تاریخی قرار دارد که به عبارتی از محدوده ۲ هزار و ۱۰۰ هکتاری شهر لار یعنی ۶ درصد از آن بافت ویژه و تاریخی به‌حساب می‌آید.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه اغلب بافت تاریخی شهر لار در مرکز و شمال آن قرار دارد و از ابتدا قلب تجاری این شهر محسوب می‌شده است، تصریح کرد: پس از زلزله ناگوار در سال ۱۳۳۹ منجر به تخریب و تغییر در بافت تاریخی شهر لار شد که در ادامه منجر به احداث شهرجدید شد.

این مسوول بابیان اینکه بافت تاریخی شهر لار در ابعاد مذهبی، تجاری و فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت بسیار است، خاطرنشان کرد: یکی از پتانسیل‌های ارزشمند بافت تاریخی شهر لار آن است که در آن اماکن مذهبی، آب‌انبارها، حمام عمومی، بازار، کاروانسراها و غیره در آن تجمیع شده است.

مهرابی بافت تاریخی شهر لار را دارای کارکرد ویژه یعنی حفظ هویت تاریخی و بازرگانی دانست و یادآور شد: بافت قدیم شهر لار دارای ۱۱ محله است که انتخاب اسامی این محلات متناسب بر وجود یک بنا، وقوع اتفاق فرهنگی و غیره بوده است.

وی با اشاره به اینکه پس از ترسیم طرح جامع تفصیلی شهر لار چالش‌های مختلفی پیش رو قرار گرفت، یادآور شد: در برهه‌های مختلف اقدامات مختلفی صورت گرفته که منجر به گسست تاریخی شده درحالی‌که در مواجه با بافت تاریخی برای هر نوع اقدامی با یک حساسیت ویژه و برنامه‌ریزی‌شده عمل کرد.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با ابراز تأسف از نابودی کانال‌کشی‌های آب، عبور خیابان از میانه بافت تاریخی شهر لار و اولویت دادن به عبور و مرور ماشینی، خروج بخشی از جمعیت از بافت تاریخی و جایگزین شدن اقشار خاص در آن، قطع ارتباط بخش‌های قدیم و جدید لار، استفاده از مصالح نامربوط در نوسازی بناها، بیان کرد: متأسفانه در زمینه خدمات شهری نظیر بهداشت، ورزش و فضای سبز در بافت قدیم شهر لار صورت نگرفته و بیشترین سرانه‌ای که در آن وجود دارد اغلب مسکونی، تجاری، معابر است و در ابعاد آموزشی، بهداشتی و تفریحی امکانات کمی در نظر گرفته‌شده است.

ستاد بازآفرینی لارستان ۳۰ عضو دارد

مهرابی بابیان اینکه بازآفرینی شهری به موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی می‌پردازد که هدف آن بالا بردن کیفیت زندگی در این نقاط است، تصریح کرد: ستاد بازآفرینی شهری دارای ۳۰ عضو ثابت است و در بخشنامه‌های ابلاغی سهم هریک از دستگاه‌های مختلف برای اجرای پروژه‌ها تعریف‌شده که در این زمینه برای عملیاتی کردن هر طرح شهرداری‌ها حداقل ۳۰ درصد، همه دستگاه‌های عضو مرتبط با دولت ۳۰ درصد و ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز توسط ذینفعان، بانک، بخش خصوصی، بانک یا سرمایه‌گذار مشارکت داشته باشند.

آمادگی لازم صدور مجوز برای سمن‌ها

وی بابیان اینکه عده زیادی برای مشارکت در زمینه بازآفرینی شهر لار ابراز علاقه می‌کنند که از طریق احراز صلاحیت موضوع ماده ۴ می‌توانند با ارائه مدارک نسبت به اخذ مجوز سمن یا انجمن مردم‌نهاد فعالیت داشته باشند و کارهای اجرایی و پژوهشی بازآفرینی شهری را انجام دهند، ادامه داد: متأسفانه در این زمینه که شامل، توسعه گری، کارگزاری و تسهیل گری جنوب فارس تاکنون از این امتیاز استفاده نکرده است که انتظار می‌رود با توجه به وجود متخصصین فراوان در شهر لار، علاقه‌مندان پیگیر موضوع باشند چراکه در ابعاد مشاوره و پیمانکار مشکلات جدی وجود دارد.

اختصاص ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان طی ۲ سال به پروژه‌های بازآفرینی شهر لار

معاون مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه از سال ۹۶ طرح بازآفرینی شهری در لار آغازشده است، گفت: ۸ پروژه عمده در شهر لار در حال اجراست که بنا به اصرار ستاد بازآفرینی ۲ محله هدف می‌بایست انتخاب شود و پس از پیشرفت فیزیکی مطلوب طرح‌ها، پروژه جدید تعریف شود.

وی از جذب اعتباری بالغ‌بر ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سال ۹۶ تاکنون برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری برای شهر لار خبر داد و افزود: در ستاد بازآفرینی لارستان نسبت به عدم پرداخت سهم توسط ادارات مرتبط گلایه لازم را مطرح کرده‌ایم و علی‌رغم مکاتبات متعدد با ادارات ولی پاسخ روشنی دریافت نشد و همکاری صورت نمی‌گیرد.

مهرابی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌ها پس از طی مراحل قانونی و تأیید میراث فرهنگی انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر پروژه جداره سازی خیابان فاطمیه در حال اجراست که شهرداری از سال ۹۲ به دنبال اجرای آن بوده و از آن زمان تاکنون موفق به جلب نظر میراث فرهنگی نشده بودند.

در شهر لار ۲۰۲ خانه تاریخی وجود دارد

این کارشناس همچنین به مستندسازی خانه‌های تاریخی موجود در شهر لار اشاره کرد و گفت: در شهر لار ۲۰۲ خانه باارزش تاریخی وجود دارد که در کمتر شهری از این ظرفیت برخوردار بوده و از این تعداد فقط ۸ خانه ثبت ملی شده است.

وی بابیان اینکه ۲۰ خانه تاریخی که دارای ویژگی شاخص هستند به دنبال ثبت آن هستیم که به تصویب شرکت بازآفرینی شهری رسیده است، افزود: امید می‌رود با اختصاص اعتبار کتابچه‌ای چاپ و در اختیار مجریان قرار گیرد.

بازار قیصریه لار مظلوم واقع‌شده است

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با ابراز تأسف نسبت به اینکه بازار قیصریه لار مظلوم واقع‌شده است و در طول سالیان گذشته برای آن اتفاق خاصی نیفتاده، تصریح کرد: بنا بر برخی اسناد بازار قیصریه لار بیش از یک هزار سال قدمت دارد و سازه کنونی حداقل ۴۰۰ سال عمر دارد.

مهرابی با اشاره به اینکه بازار قیصریه لار مادر بازارهای تاریخی کشور محسوب می‌شود، افزود: این بازار الگوی بسیاری از بازارهای کشور بوده اما به جهت تعرض اطراف آن، بهسازی‌های غیراصولی، عدم آگاهی عمومی نسبت به ارزش این سازه و غیره موجب صدماتی به این اثر ارزشمند شده است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری به‌ویژه در حوزه اطراف بازار قیصریه بدون همکاری نهادهای مرتبط امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: از ۲ سال گذشته طرحی آماده و تکالیف نهادهای مختلف در آن مشخص‌شده بود و نیاز به امضای ادارات گوناگون است تا اعتباراتی از محل بازآفرینی کشور اخذ شود که متأسفانه تاکنون به دلیل عدم امضا نتوانسته‌ایم بودجه را کسب کنیم.

خانه گفتمان در یک‌ خانه تاریخی شهر لار تشکیل شود

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان خواستار تشکیل خانه گفتمان در یک خانه تاریخی شهر لار به‌منظور طرح مسائل مربوط به بازآفرینی شهری شد و یادآور شد: در این زمینه بازآفرینی کشور نیز مشارکت می‌کند که هدف عمده آن ارتباط بیشتر فعالین در حوزه بازآفرینی است.

ادارات لارستان زمین مازاد برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن معرفی نکردند

مهرابی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن ستاد بازآفرینی کشور سهمی را برای بافت فرسوده و تاریخی تعیین کرد که اراضی که در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد برای ساخت مسکن با اولویت اعضای آن نهادها معرفی کنند، بیان کرد: مکاتبات متعدد در این زمینه با ادارات مختلف لارستان انجام شد اما هیچ‌یک از نهادها زمین مازادی را به ما معرفی نکردند و فقط آموزش‌وپرورش چند نقطه را معرفی کرد که با مخالفت مدیرکل آن‌ها مواجه شد و نتوانستیم در این زمینه اعتبارات لازم را جذب کنیم.

وی از پرداخت تسهیلات نوسازی خبر داد و تصریح کرد: طبق این طرح متقاضی می‌بایست منزل مسکونی را تخریب و به‌طور مجدد بسازد که البته شامل منازل دارای ارزش تاریخی باشد، نمی‌شود.

پرداخت وام نوسازی مسکن به متقاضیان

معاون مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بابیان اینکه به ازای واحدهای ذکرشده در پروانه ساخت به متقاضی وام پرداخت می‌شود، بیان کرد: ۴۰ میلیون تومان از این وام با سود ۹ درصد، ۱۰ میلیون تومان ۱۸ درصد و ۱۰ میلیون تومان نیز از منابع در اختیار بانک به متقاضی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهر لار به افراد متقاضی وام ودیعه مسکن ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: این وام ۳۶ ماهه با سود ۴ درصد است و فقط شامل افرادی می‌شود که منازل مسکونی خود را تخریب کرده و در حال ساخت فضای جدید هستند که این وام‌ها تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان قابل‌افزایش است.

برای اقدام در بافت تاریخی شهر لار باید تمامی اعضای ستاد بازآفرینی پای‌کار باشند

مهرابی با تأکید بر اینکه اگر در شهر لار قرار است بافت تاریخی داشته باشیم فقط باید تمامی اعضای ستاد بازآفرینی پای‌کار باشند، اضافه کرد: طرح مربوط به بازآفرینی بازار قیصریه لار تهیه و مصوب شده و امید می‌رود در سال جاری شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر لار تأسیس نشود، از این به بعد هم اتفاق خاصی برای بافت تاریخی لار نمی‌افتد، یادآور شد: به کمک ستادهای تسهیل گری می‌توان کارهای خوبی انجام داد.

معاون مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در تشریح اقدامات انجام‌شده برای ترمیم قلعه اژدهاپیکر لار، تصریح کرد: در این زمینه سرمایه‌گذاران و خیرین اعلام آمادگی کرده‌اند و امید می‌رود با مشارکت میراث فرهنگی در این زمینه گام‌های مؤثری برداشت.

تهیه بسته‌های گردشگری برای ارائه به سرمایه‌گذاران در لار

وی با اعلام این خبر که بسته‌های گردشگری به‌منظور در اختیارقرار دادن به سرمایه‌گذاران با همکاری مسوول پژوهش‌های بافت تاریخی شهر لار، گفت: در این بسته‌ها تمام قابلیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شهر لار وجود دارد، پیش‌بینی‌شده تا شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه باشیم.

مهرابی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی بافت ویژه شهر لار در کمیسیون ماده ۵ مطرح‌شده و تمام مطالعات آن به شورای عالی ارسال‌شده است، ادامه داد: در آینده نزدیک اگر مشکلی پیش نیاید این طرح نیز ابلاغ خواهد شد.

۵۰۰ میلیون تومان پول در انتظار اقدام شهرداری لار

معاون مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای شهرداری لار به‌منظور ساماندهی خیابان فاطمیه جذب‌شده است، افزود: از اوایل اردیبهشت‌ماه به‌طور متعدد و مستمر پیگیر این موضوع هستیم که شهرداری لار با پیمانکار قرارداد ببندد و وارد فاز عملیاتی شود.

وی با تأکید بر اینکه بارها به دوستان در شهرداری لار گفته‌شده که اگر این بودجه صرف پروژه نشود، بودجه به خزانه برگشت خواهد خورد، خاطر نشان کرد: فقط تا ۳۱ شهریورماه فرصت جذب و هزینه این بودجه وجود دارد.

در ادامه این نشست خبرنگاران و جمعی از متخصصین حوزه معماری و شهرسازی به ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و راهکارهای رفع مشکلات پرداختند که مهم‌ترین آن، اجرای پراکنده پروژه‌ها، عدم انسجام نهادها در حوزه بازآفرینی شهری، علت تأخیر در شروع بازآفرینی، ساخت‌وسازهای نامرتبط در شهر لار، عدم تحقق وعده‌ها از سوی مسئولان در بافت تاریخی، نواقص فنی در اجرا پروژه‌ها، استفاده از مصالح نامرغوب، طولانی شدن روند اجرای طرح‌ها، توجه به سند آمایش گردشگری لار و غیره مطرح شد.

همچنین در این نشست تخصصی پیشنهاد بازدید حضوری از بافت تاریخی، ترسیم مسیر گردشگری، تهیه بسته‌های گردشگری و همچنین یافتن راهکاری با محوریت فرمانداری لارستان به‌عنوان رئیس ستاد بازآفرینی لارستان برای انسجام‌بخشی بین اعضای ستاد بازآفرینی شهر لار مطرح شد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۹:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مهرابی:شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر لار تأسیس شود؛ ستاد بازآفرینی 30 عضو دارد که باید کمک کنند؛ 202 خانه تاریخی داریم؛ 500 میلیون تومان پول در انتظار اقدام شهرداری لار”

  1. ناشناس گفت:

    متاسفانه تاکنون مردم اداره کل راه و شهرسازی را با نام راهساز می شناختند . اما این اداره کل دارای اداره ای با نام بافت فرسوده و مدیریتی بنام معماری و شهرسازی نیز هست.و در شیراز این ادارات کارهای مهمی همچون احیا بافت فرسوده ی شیراز، بین الحرمین (بین حرم شاهچراغ و سید علاالدین حسین) و زیباسازی فضای قدیمی شیراز را در دستور کار دارد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین