سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۵ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

موغلی:قیمت محصولاتمان به نسبت ارزان است/قبلا به 13 کشور صادرات داشتیم اکنون به 2 کشور/بازگشت ارز حاصل از صادرات سنگین است

همزمان با سال۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام #جهش_تولید نام گذاری شده؛ تیم رسانه ای میلاد لارستان بر آن شده تا مصاحبه هایی با مسئولان شهرستان و…

همزمان با سال۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام #جهش_تولید نام گذاری شده؛ تیم رسانه ای میلاد لارستان بر آن شده تا مصاحبه هایی با مسئولان شهرستان و نیز تولید کنندگان منطقه انجام دهد.

سومین مصاحبه جهش تولید با تولید_کنندگان_منطقه با  اسماعیل موغلی مدیرعامل واحد تولیدی لادماکارون صورت گرفته است. وی که متولد ۱۳۴۶ و دارای مدرک دکترای حقوق عمومی می باشد. وی که سابقه واحد تولیدی اش به حدود ۳۰ سال می رسد یکی از قدیمی ترین واحدهای تولیدی لارستان و حتی استان فارس می باشد. مغولی  در پاسخ به سوالات میلاد لارستان اینگونه می گوید:

۱) به عنوان اولین سوال توضیحی کلی از خود  و  شرکت لادماکارون ارائه بفرمایید

سال تاسیس و شروع احداث کارخانه ۱۳ ابان ۱۳۶۹ است که نهایتا در تاریخ مهرماه سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید. این واحد تولیدی البته با مالکیت  شخص حقیقی  به نام شخص اینجانب “اسماعیل موغلی” به ثبت رسیده و شرکت نیست.

۲) مهمترین محصولات تولیدی در این کارخانه  را لطفا نام ببرید

تولیدات این کارخانه شامل انواع ماکارونی در شکل های مختلف، و بسته بندی و فرآوری آرد، جهت شیرینی و قنادی‌ است، که با نام تجاری (لاد) تولید می شود.

۳) مواد اولیه مورد نیاز محصولات تولیدی از کجا تامین می شود؟

بالغ بر ۹۵ درصد مواد اولیه تولید انواع ماکارونی  آرد با کیفیت *سه صفر* می باشد که میزان سبوس گیری این آرد بسیار زیاد است و  برای تهیه انواع محصولات قنادی مناسب است.  قریب به ۹۰ در صد این آرد محصولات از کارخانه های شیراز و یا مرودشت تهیه می شود و  توسط کامیون به لار حمل می شود.

۴) وضعیت فروش محصولات شما در لارستان و سایر مناطق و سایر استان ها چگونه است؟

در گذشته محصولات “لاد” در استان هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس، و مقداری هم به کرمان صادر می شد ولی با توجه به گرانی کرایه ها و احداث کارخانه های بزرگ در مراکز استان های فوق محصولاتمان در حال حاضر به صورت محدود به شیراز و هرمزگان صادر می شود.

 

۵) آیا محصولات شما به کشورهای همسایه نیز صادر می شود؟

بعد از فروپاشی شوروی در سال ۷۲ و باز شدن صادرات به کشورهای تازه استقلال یافته شوروی در سال ۷۳ تا ۷۵ ما تمام محصول را به آن ۱۳ کشور صادر می کرده ایم. همچنین در آن سال ها مقدار کمی به کشور امارات نیز صادرات داشتیم، تا اینکه از سال ۹۲ به بعد بخشی از محصولی که تولید می کنیم به کشور افغانستان و عراق صادر می کنیم و این صادرات همچنان ادامه دارد.

۶) با توجه به وجود فرودگاه بین المللی در منطقه، دفتر نمایندگی وزارت خارجه و گمرک در منطقه مشکلات صادرات را در چه می دانید؟

در ارتباط با بحث صادرات با توجه به اینکه باید از محل حاصل از صادرات برگشت ارز داده شود، این کار برای ما مقدور نیست و ما آن مقدار که صادر می کنیم با فروش ریالی و فروش داخلی است. افرادی نیز هستند در مبادی مرزها که خودشان کار صادرات را انجام می دهند، در حال حاضر بودن یا نبودن گمرک، هواپیما، فرودگاه و این مسائل تاثیر زیادی ندارد،  مانع اصلی که امروزه برای صارات ایجاد شده بحث برگشت ارز و تعهدات ارزی است.

۷)  آیا استانداردهای لازم صادراتی با توجه به پروتکل های خاص کشورهای دیگر در محصولات شما وجود دارد؟ چه اقداماتی در این خصوص انجام داده اید؟

در ارتباط با استاندارد های لازم ماکارونی چون کالای خشک است و نگهداری آن در هوای گرم و سرد  آن مشکلی زیادی ایجاد نمی کند، لذا اخذ مجوز استاندارد آن موضوع سختی نیست و کشورهایی که صادرات لادماکارون  به آنجاها صورت گرفته از نظر مسائل استاندارد و بهداشت پایین تر از ایران  هستند به همین دلیل استاندارد های ایران  را به راحتی می پذیرند. اما به دلیل استانداردهای سخت کشورهای اروپایی شاید فرآیند صادرات محصولات به آن کشورها به راحتی میسر نباشد.

۸) قیمت محصولات تولیدی شما در مقایسه با موارد مشابه در کشور و یا نمونه های خارجی چگونه است؟

قیمت محصولات در حال حاضر با توجه به اوضاع و احوال تهیه مواد اولیه، کرایه، هزینه کارگر و موارد مختلفی که وجود دارد بسیار متفاوت است.  از آنجایی که کالای ماکارونی  جزء کالاهای اساسی درجه ۲ می باشد، بنابراین قیمت محصولات ما زیاد هم متاثر از رقابت نیست و کارخانه های بزرگ که می توانند در روز حداقل تولید ۳۰ تن یا ۴۰ تن داشته باشند می توانند قیمت را مناسب تر  ارائه دهند. در مجموع  قیمت ماکارونی  لاد برای محدوده لارستان تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری  ارزان تر از ماکارو نی هایی است که در خارج از این محدوده تولید می شود.

۹) مهمترین مشکلاتی که در راستای تولید محصولات داشته اید چه بوده و چه اقدامی در راستای حل آن صورت گرفته است؟

تولید در شهرستان های کوچک مخصوصا در خارج از شهرک صنعتی کار سختی است. احداث کاخانه و تولید کردن، با اصول و مبانی استاندارد و بهداشت کار دشواری است، مخصوصا که در شهرهای کوچکی مثل لار خیلی از نهادهای نظارتی و واحد هایی که بر صنعت اشراف دارند همکاری خوبی از آنها دیده نمی شود. در این ۳۰ سالی که ما کار تولید را انجام می دهیم، فقط با واحد های اداری مدارا کرده ایم و در نهایت راهکار حل مشکلی برای ما نبوده و ما معمولا مشکلاتمان را در خارج از شهرستان لار مرتفع کرده ایم.

۱۰) با توجه به سال جهش تولید چه برنامه ای جهت توسعه فعالیت های خود دارید؟

در سال جهش تولید ما هیچ گونه کار توسعه ای نمی توانیم انجام دهیم نه از نظر مسائل مادی و نه معنوی. ما در این سال و حتی سالهای آینده برنامه خاصی برای توسعه کارخانه نداریم. سعیمان این هست که همین کارخانه در شرایط فعلی را  حفظ نماییم.

۱۱) مهمترین مشکلاتی که در راستای فروش و توزیع محصولات داشته اید چه بوده و چه اقدامی در راستای حل آن برداشته اید؟

در حال حاضر نسبت به میزان  تولیدی که در این کارخانه انجام می شود در بحث فروش مشکلی وجود ندارد و  اگر بخواهیم میزان فروش را بالا ببریم توانایی فروختن و بازار مصرف داریم اما متاسفانه توانایی افزایش تولید پایین است، به دلایلی از جمله؛ مشکلات کارگری، بیمه، اداری، مالی و مادی، در نتیجه در حال حاضر توانایی افزایش در تولید را نداریم.

۱۲) چه انتظاری از مردم و چه انتظاری از مسئولین منطقه دارید؟

مردم همیشه پشتیبان ما بوده اند، چه بسا زمانی پیش می آمده که  در توزیع محصولاتمان مشکلاتی وجود داشته است، از مردم تشکر می کنیم که در باب خرید و توزیع محصولات در شهرستان با ما همکاری داشته اند. در باب انتظارات ما از مسئولین، این موضوع قابل ذکر است که؛ در شهر لار آن دسته از مسئولین که مرتبط با کار تولید نیستند خیلی دلسوزتر هستند. ولی آنهایی که مرتبط با کار تولید هستند مخصوصا ادارات مربوطه همکاری لازم را انجام نمی دهند.

۱۳) برنامه بازاریابی شرکت شما چگونه است و آیا اصلا این بخش در کارخانه شما وجود دارد؟

در گذشته برنامه بازاریابی داشته ایم اما در حال حاضر در این زمینه فعالیتی نداریم، امروزه به همان میزان که محصول تولیدی می کنیم مشتریان سابق را داریم و با ما همکاری می کنند. در حال حاضر در هیچ نقطه ای از شهر لار، یا اطراف یا مراکز دیگر استان ها دفتر فروش نداریم، تنها در خود کارخانه دفتر فروش داریم.

۱۴) نحوه ارتباط مشتریان با شما برای انجام خریدهای عمده چگونه است؟

برای خرید عمده با واحد فروش که در محل کارخانه مستقر است تماس گرفته شده و مکاتبات و مذاکرات اولیه انجام میشود. در صورتی که ما بتوانیم رضایت مشتری را جلب کنیم معاملات انجام می شود.

۱۵) کلام آخر

تولید به صورت یک علم است، برای فعالیت در هر زمینه تولیدی ابتدا نیاز به کسب علم است، متاسفانه اول خودم و مابقی که در شهرهای کوچک مخصوصا لار اشتغال به تولید دارند، علم این موضوع را نداریم و از آنجایی که باید تولید در راستای کار خودش و تولیدش با موسسات علمی، دانشگاهی به اصطلاح یک چرخه یشود، مشورت گرفته شود و توسط واحد های دانشگاهی و افرادی که دست اندرکار در این موضوع بوده و علم و اطلاع دارند ارشاد شود.

 متاسفانه این شیوه را دنبال نمی کنیم مثلا در واحد ماکارونی باید از اداره استاندارد و از معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ارشاد بگیریم که متاسفانه این اتفاق رخ نداده و جالب آنکه بعضا  تولید کنندگانی در منطقه داریم که از نهاد های متولی این موضوع بهتر و مطلع تر هستند.

در پایان خداوند را شاکرم که در این ۳۰ سال به ما کمک کرده و هر چند زیاد و کم توانسته ایم کار تولید را پیش ببریم و تا آنجایی که مقدور بوده نگذاشته ایم حقی از کارگران و کارمندان مان که در واحد کار می کنند ضایع شود. ما اگر در این مدت زمان هرچند کم سر پا مانده ایم فقط دعای خیر همکاران و کارمندانی است که در برای این واحد کار می کنند.

خبرنگار: سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۷:۱۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “موغلی:قیمت محصولاتمان به نسبت ارزان است/قبلا به 13 کشور صادرات داشتیم اکنون به 2 کشور/بازگشت ارز حاصل از صادرات سنگین است”

  1. ناشناس گفت:

    خلاصه:
    در شهر لار آن دسته از مسئولین که مرتبط با کار تولید نیستند خیلی دلسوزتر هستند. ولی آنهایی که مرتبط با کار تولید هستند مخصوصا ادارات مربوطه همکاری لازم را انجام نمی دهند.
    نهادهای نظارتی و واحد هایی که بر صنعت اشراف دارند همکاری خوبی از آنها دیده نمی شود. در این ۳۰ سالی که ما کار تولید را انجام می دهیم، فقط با واحد های اداری مدارا کرده ایم و در نهایت راهکار حل مشکلی برای ما نبوده و ما معمولا مشکلاتمان را در خارج از شهرستان لار مرتفع کرده ایم.
    باید از اداره استاندارد و از معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ارشاد بگیریم که متاسفانه این اتفاق رخ نداده
    بحث فروش مشکلی وجود ندارد و اگر بخواهیم میزان فروش را بالا ببریم توانایی فروختن و بازار مصرف داریم اما متاسفانه توانایی افزایش تولید پایین است، به دلایلی از جمله؛ مشکلات کارگری، بیمه، اداری، مالی و مادی، در نتیجه در حال حاضر توانایی افزایش در تولید را نداریم.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین