چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ناگفته‌هایی از “غرض ورزی‌ها” در به نتیجه نرسیدن اداره‌کل حمل‌ونقل لارستان

ایجاد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مطالبات چندین ساله مردم لارستان محسوب می‌شود و برخلاف پیگیری‌های گسترده تا کنون بی‌سرانجام مانده است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از…

ایجاد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مطالبات چندین ساله مردم لارستان محسوب می‌شود و برخلاف پیگیری‌های گسترده تا کنون بی‌سرانجام مانده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، “دلیل تأخیر در تصویب اداره کل حمل‌ونقل لارستان چیست؟” https://www.farsnews.ir/my/c/43145 عنوان سوژه‌ای است که در سامانه «فارس‌من» خبرگزاری فارس ثبت شد و توانست طی چند روز حمایت صدها نفر از مردم جنوب استان فارس را به‌منظور پیگیری و تحقق این موضوع مهم با خود همراه کند.

ثبت و انتشار این سوژه در خبرگزاری فارس، در فضای مجازی لارستان به شکل گسترده بازتاب داشت و توانست همراهی و مطالبه‌گری مردم و مسوولان این خطه را رقم بزند و از طرفی، این موضوع به‌طور تصادفی و در آستانه جلسه تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به لارستان همراه شد که به ‌نوعی بخش مهمی از سخنان اغلب مسوولان منطقه در جلسه مذکور به این موضوع اختصاص یافت.

در جلسه تکریم و معارفه مدیران کل راه و شهرسازی لارستان که با حضور نعمت‌الله ترکی معاون توسعه و نیروی انسانی وزارت راه  شهرسازی برگزار شد، موضوعات مهمی درخصوص توسعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لارستان مطرح شد.

در این نشست که چندین ساعت به طول انجامید، امام جمعه لارستان در سخنانی ایجاد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لارستان را یکی از اولویت‌های مهم این منطقه دانست و اظهار کرد: ایجاد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مطالبات چندین ساله مردم محسوب می‌شود و پیگیری‌های متعددی از سوی نمایندگان صورت گرفت و امید می‌رود در این دوره شاهد تعیین اجرایی شدن این موضوع مهم باشیم.

در ادامه این جلسه، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز از عدم اجرایی شدن اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لارستان به‌شدت گله کرده و گفت: این مهم یکی از مصوبات دولت است که با توجه به شلوغی و تردد مسیرها و جاده‌های جنوب فارس می‌طلبد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در لارستان مستقر شود.

همچنین حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در این مراسم خواستار استقرار اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین مدیریت اداره کل فنی آب‌وخاک و مکانیک خاک شد و گفت: با توجه به ارتقا راه و شهرسازی لارستان به اداره کل از سال ۶۲ به بعد ما شاهد ارتقا اداری بوده‌ایم اما جذب نیروی انسانی به‌صورت متوازن نداشته‌ایم و کمبود نیروی انسانی یکی از چالش‌های اداره کل راه و شهرسازی لارستان است که باید حل بشود.

 خبرنگار فارس با توجه به اهمیت موضوع، این مهم را از سوی جمشید جعفرپور نماینده سابق مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز جویا شد.

وی که از سالیان گذشته پیگیر موضوع استقرار اداره‌کل حمل‌ونقل جاده‌ای در لارستان بوده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تقدیر از این خبرگزاری به دلیل حمایت از حقوق مردم به‌ویژه مناطق محروم کشور، با بیان اینکه فرآیند پیگیری تأسیس اداره‌کل حمل‌ونقل جاده‌ای لارستان در کنار اداره‌کل راه‌وشهرسازی لارستان که از چند دهه پیش در این شهرستان فعالیت داشته از مجلس نهم در دست پیگیری بوده، اظهار داشت: در حال حاضر شش شهرستان در جنوب استان فارس زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی لارستان هستند.

جعفرپور با بیان اینکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، علاوه بر لارستان، نماینده شهرستان لامرد نیز متقاضی تشکیل معاونت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه انتخابیه خود بود، افزود: بر همین اساس به‌منظور توجیه و دفاع از تقاضای مردم لارستان، ظرفیت‌های مهمی نظیر فرودگاه بین‌المللی با تردد بالا، طرح راه‌آهن شیراز-جهرم-لار به بندرعباس که لارستان را به بندر اصلی کشور مرتبط می‌کند، وسعت چند برابری حوزه انتخابیه لارستان، جمعیت چند برابری، سابقه طولانی شهرستان بودن لارستان و … مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه بنا بر اعلام نظر کارشناسان، دلایل مطرح‌شده از سوی لارستان در توجیه طرح استقرار اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مورد تأیید قرار گرفت اما به جهت وجود اختلاف در تقاضا، این موضوع به زمان دیگری موکول شد، تصریح کرد: در آن زمان با پیگیری‌های صورت گرفته، کشاورز معاون وقت راهداری وزارت راه، ایجاد اداره کل راهداری در لارستان را به شکل مکتوب اعلام کرد و سند آن در وزارت راه موجود است اما به لحاظ مصلحت‌اندیشی وزارتخانه در ٖآن زمان، در دوران مجلس نهم شورای اسلامی موضوع ایجاد اداره کل حمل‌ونقل لارستان معوق باقی ماند.

نماینده سابق مردم لارستان در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی بیان داشت: در دوران مجلس دهم، در هیأت دولت و همچنین سازمان اداری و استخدامی تصمیم کلان در تغییر شرح  وظایف زیرمجموعه راه و شهرسازی اتفاق افتاد تا بخشی از وظایف آن به ادارات کل راهداری منتقل شود و چون در مراکز استان‌ها اداره‌کل حمل‌ونقل وجود داشت این مصوبه بدون هیچ مانع و مشکلی انجام شد.

وی افزود: اما در سطح کشور، در شهرستان‌های ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و همچنین لارستان در فارس نیز اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد که مرکز استان نیستند و فقط در این شهرستان‌ها اداره حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد و به همین دلیل امکان انتقال وظائف ادارات کل راه و شهرسازی به این ادارات وجود نداشت.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به اینکه با بررسی‌هایی که در آن زمان از سوی وزارت راه صورت گرفت، طبق نامه‌ای چند صد صفحه‌ای به دولت، بر اساس دلایل کارشناسی و شاخصه‌هایی نظیر وسعت، طول مسیرهای اصلی و فرعی، نیازهای استان‌های پهناور فارس و سیستان و بلوچستان، دوری از مرکز استان و … ایجاد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لارستان و ایرانشهر مورد درخواست از سوی آن وزارتخانه قرار گرفت خاطر نشان کرد: پیگیری‌های زیادی با استناد به نامه وزارت راه صورت گرفت تا اینکه در اردیبهشت سال ۹۸ هیأت دولت برای ایرانشهر این خواسته وزارت راه را محقق نمود،  اما مسئله لارستان معوق ماند و مطرح نشد.

جعفرپور ادامه داد: در پی  نامه‌نگاری‌های زیادی با معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جدید راه، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، اما در پاسخ مطرح می‌شد که مخالفتی از درون هیأت دولت برای عدم تحقق تأسیس اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لارستان صورت گرفته است.

جعفرپور در ادامه این سؤال را مطرح نموده و قضاوت را به عهده مردم واگذار کرد که ” آیا رواست حق مردم در موقعیتی که از ۱۴ استان کشور پهناور تر است و در زمانی که  جان انسان‌ها باعدم ساخت جاده های استاندارد به خطر افتاده و تصادفات وحشتناک در جنوب فارس رخ می‌دهد، حجم تردد نفت‌کش‌ها با توجه به احداث پالایشگاه خلیج‌فارس از جاده‌های لارستان به سمت بندرعباس و شیراز افزایش یافته است، دلائل کارشناسی و تأیید مکتوب وزارت راه و …را نیز به همراه دارد نادیده گرفته شود؟!”

 وی عنوان کرد: طی نامه‌ای که آن زمان از سوی دکتر واعظی رئیس دفتر ریاست محترم جمهور خطاب به سازمان اداری و امور استخدامی کشور ارسال شد، نوشته شده بود از نظر شخص رئیس‌جمهور نسبت به ایجاد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لارستان و ایرانشهر بلامانع است و آن را بررسی کنید.

وی همچنین به موافقت سازمان اداری و امور استخدامی در آن زمان و ارسال نامه پاسخ مثبت به دولت اشاره کرد و افزود: علی‌رغم این انعکاس، مجال مطرح کردن ایجاد اداره کل حمل‌ونقل لارستان در صحن هیأت دولت داده نشد و مرتب برای بهانه‌تراشی به کمیسیون‌های مختلف ارجاع داده می‌شد.

نماینده سابق لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور، اداره‌کل حمل‌ونقل ایرانشهر عملیاتی شد اما موضوع اداره‌کل حمل‌ونقل لارستان بین کمیسیون‌های مختلف پاس‌کاری می‌شد، ادامه داد: باز هم پیگیری‌های متعددی صورت گرفت و در نامه‌ای که از سوی استان فارس به وزارت راه نوشته‌شده ضرورت ایجاد اداره کل راهداری در لارستان مورد تأکید فراوان قرار گرفته و از طرفی وزارت راه نیز مُهر تأییدی بر این موضوع زده بود.

جعفرپور با اشاره به اینکه علیرغمی که این موضوع با پیگیری‌های بسیار زیاد بالاخره به صحن هیأت دولت راه یافت اظهار داشت: بعد از گذر از این مرحله مهم اما متأسفانه در جلسه هیات دولت بازهم این مهم از دستور کار خارج شد و به تعویق افتاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل سخنان خود افزود: پس از این موارد و طبق وعده ارائه شده قرار شد معاون اول رئیس‌جمهور، این مهم را پس از انتخابات مجلس به نتیجه برساند که متأسفانه تا پیش از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، به جهت انجام برخی ملاحظات کار تأسیس اداره کل راهداری لارستان به سرانجام نرسید.

این نماینده مجلس در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از انتخابات مجلس یازدهم بار دیگر با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ملاقاتی انجام شد، تصریح کرد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز طی نامه‌ای قول و قرار ایجاد اداره کل راهداری لارستان یادآوری شد اما متأسفانه تا به امروز بنایی بر انجام این کار نبوده است.

وی تأسیس اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لارستان را یکی از نیازهای اساسی در استان فارس دانست و تأکید کرد: بنا به بررسی‌های استانداری فارس، در نامه‌ای به‌صراحت در این خصوص اعلام نیاز شده و خواستار اجرای این مهم هستند؛ چراکه با توجه به گستردگی جغرافیایی استان فارس و تلفات جانی در محورهای مواصلاتی و همچنین عقب‌افتادگی جنوب شرقی‌ استان فارس، در صورت تشکیل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جنوب فارس می‌توان  مشکلات را به‌مرور مرتفع نمود.

جعفرپور با اشاره به اینکه بنا به اظهار مسوولان وزارت راه به دلیل عدم وجود اداره کل راهداری در جنوب فارس، نمی‌توان امکانات و بودجه‌هایی که برای سایر نقاط کشور در نظر گرفته می‌شود به حوزه استحفاظی لارستان اختصاص داد، خاطر نشان کرد: اگر یک اداره کل جدید راهداری به استان فارس تعلق گیرد، موجب تقسیم‌کار شده و بار زیادی را از دوش اداره کل راهداری استان فارس که ۳۶ شهرستان را تحت پوشش دارد، کم خواهد کرد  و از طرفی بودجه‌های بیشتری وارد استان فارس می‌شود و لذا بر این اساس و با نگاه خدمت به مردم انتظار می‌رود مدیران استان نیز پیگیر تحقق ادارات کل راهداری لارستان باشند.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار و شاخص‌ها، اداره کل راه و شهرسازی لارستان پهنه‌ای به گستره ۱۴ استان را تحت پوشش دارد، اضافه کرد: ایجاد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای لارستان دارای همه توجیهات فنی و کارشناسی است و امید می‌رود با پیگیری‌ها بتوان این مهم را به ثمر رساند تا راه‌های سراسر جنوب فارس را ساماندهی کند.

به گزارش فارس انتظار می‌رود مسئولان بلندمرتبه کشور اعم از رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نگاه ویژه‌تری به نقاط دورافتاده‌تر و محروم کشور داشته باشند و طرح‌ بر زمین‌مانده ازجمله تشکیل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لارستان در اسرع وقت تشکیل شود.

گفتنی است؛ حمایت مردم جنوب فارس از سوژه مطرح‌شده در «فارس‌من» با عنوان «دلیل تأخیر در تصویب اداره کل حمل‌ونقل لارستان چیست؟» ادامه دارد و شهروندان همچنان می‌توانند با مراجعه به لینک https://www.farsnews.ir/my/c/43145 حمایت خود را از این طرح برای مجاب کردن مسوولان مربوطه، اعلام کنند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین