شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

«بریز» برای کسب نشان روستای دوستدار کتاب دورخیز کرد

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برنامه‌های روستای «بریز» از توابع بخش مرکزی لارستان برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب ویژه سال ۱۴۰۰ خبر داد. به…

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برنامه‌های روستای «بریز» از توابع بخش مرکزی لارستان برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب ویژه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در بازدید از روستای «بریز» در بخش مرکزی شهرستان لارستان، از تأسیس خانه فرهنگ، راه‌اندازی کتابخانه عمومی، ثبت انجمن ادبی «روستاريا» (نامی کهن در منطقه یادشده) و نامزدی روستای «بریز» به‌عنوان روستای دوستدار کتاب با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی این منطقه خبر داد.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، افزود: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود که بر همین اساس، «بریز» را برای شرکت در این جشنواره، معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی را نیز برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در این منطقه معرفی می‌شود.

امیدبخش با ابراز امیدواری از اینکه هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است، بیان کرد: تلاش داریم با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال برای سال آینده این معرفی پیش‌بینی شود و تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی و توجه دادن مردم و نهادهای این منطقه به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضا و نیز پُر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با کتاب از دیگر اهدافی می‌باشد که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد فارس اضافه کرد: از همین رو با همکاری تعدادی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و به‌ویژه اعلام آمادگی مجموعه شهرداری و مجموعه شورای روستای «بریز»، دبیرخانه‌ای تشکیل شد تا هدایت‌کننده برای معرفی به جشنواره شهر دوستدار کتاب باشد و بر اساس فراخوان جشنواره مدارک و مستندات لازم که مبنی بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی است را همراه با فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال خواهیم کرد.

امیدبخش در پایان گفت: شاردن جهانگرد با توجه به علاقه‌اش به نمادهای فرهنگی و کهن ایران حدود ۳۴۰ سال پیش به روستای «بریز» آمده و در آن زمان نام آن «بهری» بوده اما در کتابی دیگر آمده است که قبل از بهری «شهر لقمان» بوده است قبل از آن که شاردن به بهری بیاید توسط زلزله بزرگی تخریب شده و اکثر مردم آن شهر جان خود را از دست داده‌اند و بعد از آن نامش بهری گذاشتند و امروزه به بریز معروف است. شاردن می‌گوید ۳۴۰ سال پیش که به روستای «بهری» آمدم از پیرمردی پرسیدم که این امامزاده چند سال قدمت دارد آن پیرمرد در جواب به شاردن و اطلاع از اجدادش می‌گوید که ۹۳۰ سال پیش وجود داشته و پیرمرد به شاردن می‌گوید که بریزی‌ها در آن زمان یعنی ۳۴۰ سال پیش زرتشتی بوده‌اند.

یادآور می‌شود، «بریز» روستایی از توابع بخش مرکزی لارستان در استان فارس است و فاصله این روستا تا مرکز لارستان ۴۵ کیلومتر و در جنوب استان فارس قرار داشته و یک کاروانسرا دارد که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده‌ است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۷:۳۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین