جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

در لارستان 8000 بیمار دیابتی شناخته شده وجود دارد

سجاد شرفی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان، با بیان اینکه در لارستان حدود ۸ هزار بیمار دیابتی شناخته‌شده تحت مراقبت وجود دارد، گفت: این بیماران…

سجاد شرفی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان، با بیان اینکه در لارستان حدود ۸ هزار بیمار دیابتی شناخته‌شده تحت مراقبت وجود دارد، گفت: این بیماران به‌صورت ماهانه توسط بهورز و مراقب سلامت و سه‌ماهه توسط پزشک مراقبت می‌شوند.

ویروس کرونا نیز که در عصر حاضر از شایع‌ترین بیماری‌ها شناخته می‌شود، بیشتری اثرات و صدمات را به بیماران دارای بیماری زمینه‌ای از قبیل افراد دیابتی گذاشته و حتی جان جمع زیادی را مردم جهان را از همین طریق گرفته است.

به گزارش میلاد لارستان، دیابت یک بیماری شایع و خطرناک است که بسیاری از افراد در سراسر جهان قربانی آن می‌شوند و این بیماری و عوارض آن بسیار سریع پیشرفت می‌کند.

این بیماری با علائم بسیاری خود را نشان می‌دهد اما بیشتر افراد این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند که در نتیجه بیمار در کنار دیابت با مشکلات جسمی دیگری مواجه خواهد شد.

ویروس کرونا نیز که در عصر حاضر از شایع‌ترین بیماری‌ها شناخته می‌شود، بیشتری اثرات و صدمات را به بیماران دارای بیماری زمینه‌ای از قبیل افراد دیابتی گذاشته و حتی جان جمع زیادی را مردم جهان را از همین طریق گرفته است.

به‌منظور شناخت بیشتر بیماری دیابت یا قند خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با سجاد شرفی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان را ترتیب داده است که در زیر می‌خوانیم:

لطفاً به‌اختصار در خصوص بیماری دیابت برای مخاطبان توضیح دهید:

دیابت یا بیماری قند، به قند خون بالای ۱۲۶ میلی‌گرم در «دسی لیتر» گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

به‌طورکلی دو نوع بیماری قند یا دیابت وجود دارد که در نوع یک، بدن نمی‌تواند انسولین تولید  کند.  فقط ۱۰تا ۵ درصد دیابت‌ها از نوع یک هستند و بیشتر در کودکان دیده می‌شود. در این نوع، بیمار باید روزانه انسولین تزریق کند. دیابت نوع ۲ که در آن بدن  انسولین تولید می‌کند ولی سلول‌ها به انسولین پاسخ نمی‌دهند. در حدود ۹۵-۹۰ درصد دیابت از نوع ۲ هستند. این نوع دیابت بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده می‌شود.

علت ابتلا به بیماری دیابت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

علل دیابت بر اساس سابقه خانوادگی، نژاد، سلامتی و عوامل محیطی متفاوت است. هیچ علت مشخص‌شده قطعی برای دیابت وجود ندارد .درواقع، علل دیابت نوع ۱ و نوع ۲ بسیار متفاوت است. دیابت نوع ۱ یک نوع بیماری خود ایمنی است که در آن، پانکراس نمی‌تواند انسولین ترشح کند، درحالی‌که در دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین وجود دارد.

 بیشتر چه سنینی درگیر بیماری دیابت می‌شوند؟

سن ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال است.  همچنین ۵۰ تا ۶۰ درصد دیابتی‌های نوع۲ از بیماری‌ خود اطلاع ندارند.

 چند نفر از جمعیت لارستان دچار بیماری دیابت هستند؟

در لارستان حدود ۸ هزار بیمار دیابتی شناخته‌شده تحت مراقبت وجود دارد.که به‌صورت ماهانه توسط بهورز و مراقب سلامت و سه‌ماهه توسط پزشک مراقبت می‌شوند.

با توجه به عوارض ناسازگار ویروس کرونا و بیماری دیابت، چه توصیه‌هایی به بیماران دیابت دارید؟

بیماران مبتلا به دیابت، بیشتر دچار عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های تنفسی می‌شوند و امکان شدید بودن عفونت در آن‌ها بیشتر است. در این شرایط، هر چه وضعیت کنترل قند خون برای بیمار دیابتی بهتر باشد، بدن او بهتر می‌تواند با عفونت ایجادشده، مقابله کند. وجود بیماری‌های مزمن دیگر مانند فشارخون بالا و بیماری قلبی و ریوی نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، پس در شرایط کنونی و با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا، به‌عنوان یک فرد مبتلا به دیابت، باید تلاش کنیم به تمام اصول ایمنی توصیه‌شده عمل کنیم تا به این ویروس مبتلا نشویم یا اگر هم مبتلا شدیم، به‌راحتی بیماری را پشت سر بگذاریم.

بیماران دیابتی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند چه اصولی را باید رعایت کنند؟

 با رعایت رژیم غذایی، فعالیت و ورزش بیشتر در منزل و مصرف منظم داروهای دیابت و فشارخون، سعی کنیم کنترل قند خون در بهترین وضعیت باشد. تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشویم. برای ویزیت‌های دوره‌ای و تجدید نسخه‌های دارویی با گرفتن نوبت قبلی و با وسایل حفاظت شخصی به مطب پزشک یا درمانگاه مراجعه کند. برای سؤالات و مشکلات غیراورژانس پزشکی، در حد امکان، از طریق تماس تلفنی طبق هماهنگی با پزشک معالج یا درمانگاه اقدام کنیم.  فعلاً در میهمانی شرکت نکنیم و به سفر نرویم. در صورت خروج از منزل، تا جایی که ممکن است، در محل‌های شلوغ حاضر نشویم. با دیگران دست ندهیم و روبوسی نکنیم. ماسک بزنیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم؛ مهم‌ترین نکته، شست و شوی مناسب دست‌ها با آب و صابون و خشک‌ کردن آنها با دستمال کاغذی است. اعضای خانواده ما نیز با دقت بیشتری اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و در صورت داشتن علائم بیماری مانند تب، سرفه و تنگی نفس، ضمن توصیه به پیگیری مطابق دستورالعمل‌های عمومی پیشگیری و درمان، با احترام از آن‌ها دوری کنیم.

 آیا ابتلا به بیماری دیابت دارای نشانه‌هایی است؟

دیابت (Diabetes) نوع یک را اغلب می‌توان در عرض چند روز یا چند هفته تشخیص داد چون علائم آن شدید هستند. این علائم عبارتند از؛ تکرر ادرار که در آن حجم ادرار زیاد شده است. بیمار هر بار که ادرار می‌کند مقادیر زیادی ادرار دفع می‌کند، خشکی دهان و تشنگی بیش‌ازحد، احساس ناگهانی خستگی،  کاهش وزن بدون دلیل  و تاری دید اشاره کرد.

دیابت نوع ۲ به آهستگی ایجاد شده و علائم کمتری نیز ایجاد می‌کند. معمولاً هنگام تشخیص دیابت نوع ۲، به‌طور متوسط ۵ سال از ابتلا به این بیماری می‌گذرد. در شروع، علائم شبیه دیابت نوع ۱ است ولی چون به آهستگی ایجاد می‌شود معمولاً توجه بیمار را به خود جلب نمی‌کند. سایر علائم دیابت نوع ۲ عبارت‌اند از؛ احساس سوزش و مورمور شدن در دست‌ها و پاها، تأخیر در التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها، عفونت‌های ادراری،  ناتوانی جنسی و غیره است. چون تشخیص علائم دیابت نوع ۲  خیلی مشکل است، معمولاً این بیماری در آزمایش قند خون قابل‌تشخیص است.

افراد چگونه می‌توانند در خصوص ابتلای خود به بیماری دیابت اطلاع پیدا کنند؟

همه افراد بالای ۳۰ سال جهت بررسی وضعیت سلامت خود از نظر بیماری‌های غیرواگیر و علی‌الخصوص دیابت می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا خانه بهداشت و یا پزشک خانواده خود مراجعه و به‌صورت رایگان این خدمات را دریافت کنند. امید است با مراقبت از خود و خانواده خود نقشی مؤثر در پیشگیری از دیابت داشته باشیم.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۶:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین