شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

کودکان و خانواده‌ها بیشترین و جوانان کمترین مخاطب کتابخانه‌ها در لارستان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان بیشترین مخاطبین کتابخانه‌ها در لارستان را کودکان و خانواده‌ها برشمرد و گفت: پس از خانواده‌ها و کودکان، نوجوانان و سپس رده سنی بزرگسالان بیشترین مخاطبین…

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان بیشترین مخاطبین کتابخانه‌ها در لارستان را کودکان و خانواده‌ها برشمرد و گفت: پس از خانواده‌ها و کودکان، نوجوانان و سپس رده سنی بزرگسالان بیشترین مخاطبین کتابخانه‌ها در لارستان هستند و جوانان در رده آخر قرار دارند.

محمدمهدی معتمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در حال حاضر ۷ فروشگاه کتاب در سطح شهر لار مشغول به فعالیت‌ هستند، اظهار داشت: متأسفانه در بخش‌ها و شهرهای تابعه لارستان آنچنان که بایدوشاید کتاب‌فروشی دائر نشده است.

وی با برشمردن نحوه شرائط و ضوابط اخذ مجوز برای راه‌اندازی فروشگاه کتاب، افزود: سیر مراحل اداری فروشگاه‌های کتاب نیز همچون سایر فروشگاه‌های دیگر است و متقاضیان می‌بایست مجوزهای لازم را از صنف مربوطه دریافت کنند که کتاب‌فروشی‌ها ذیل صنف لوازم‌التحریر قرار می‌گیرند و اداره کتابخانه‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط نقش نظارتی را برعهده دارند.

معاون مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه به‌طور نسبی و براساس تحقیقات میدانی انجام شده در حاشیه نمایشگاه‌های کتاب، مردم لارستان بیشتر به کتاب‌های روانشناسی، تاریخی و ادبی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و خریداری می‌کنند، تصریح کرد: در کتابخانه‌ها وضعیت کمی متفاوت‌تر است و مشاهده می‌شود که کُتب با موضوعات ادبیات، روانشناسی و دین و مذهب بیشتر به امانت بُرده می‌شود.

این مسوول با اشاره به اینکه سرانه مطالعه نه‌تنها در ایران بلکه از اکثر کشورهای دنیا بالاست و با توجه به وجود تکنولوژی‌های جدید و به‌ویژه فضای مجازی مطالعه به شکل بسیار گسترده افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: متأسفانه سرانه کتاب‌خوانی در کشور ایران پائین است و انتظار می‌رود مردم و آحاد جامعه را با نحوه مطالعه آشنا کرد و کتب خوب را به آنان شناساند.

وی با توصیه به علاقه‌مندان به مطالعه جهت بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان مستقر در کتابخانه‌های لارستان برای اینکه بدانند چه چیزی را مطالعه و از کجا شروع کنند، ادامه داد: علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند با شماره‌گیری ۵۲۳۴۴۳۶۰ با اداره کتابخانه‌ها در تماس باشند و راهنمایی‌های لازم درخصوص نحوه مطالعه را دریافت کنند.

معتمدیان بیشترین مخاطبین کتابخانه‌ها در لارستان را کودکان و خانواده‌ها برشمرد و عنوان کرد: پس از خانواده‌ها و کودکان، نوجوانان و سپس رده سنی بزرگسالان بیشترین مخاطبین کتابخانه‌ها در لارستان هستند و به تبع آن کُتب بیشتری به امانت می‌بردند.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه جوانان در زمینه مطالعه و به امانت بردن کتاب رغبت کمتری در لارستان برای مراجعه به کتابخانه‌ها دارند، یادآور شد: دختران نوجوان نسبت به پسران آمار بهتری در به امانت بردن کتاب دارند که علاقه‌مندی آنان بیشتر به کتاب‌های رمان و ادبیات است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان با دعوت از نخبگان، نویسندگان، اقشار مختلف مردم برای همکاری در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تأکید کرد: لارستان دارای قدمت تاریخی و فرهنگی درخشان است و با وجود پرورش اندیشمندان و علمای بزرگ در این خطه، حق لارستان نیست که گفته شود سرانه مطالعه در آن پائین است چراکه نسل امروز می‌بایست از علم‌آموزی گذشتگان الگو بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از روستاهای فاقد کتابخانه در اولویت کار قرار دارد، یادآور شد: در نخستین گام در تلاش هستیم در یکی از روستاهای فاقد کتابخانه، یک ایستگاه مطالعه دائر شود و در آینده به تدریج این روند با همکاری بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی روستاها ادامه داشته باشد.

معتمدیان یکی از دلائل عمده وجود مشکلات در ابعاد مختلف در سطح جامعه را بی‌سوادی و کاهش مطالعات عمومی دانست و اضافه کرد: جامعه‌ای که در آن کتاب خواندن در آن رواج پیدا نکند، جامعه بی‌سواد شناخته می‌شود و بسیاری از مشکلات عدیده جامعه ما ناشی از دوری از کتابخوانی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان با توصیه به مدیران، مسوولان و روحانیون برای مأنوس شدن با کتابخوانی، تصریح کرد: انتظار می‌رود مسوولان در بخش‌های مختلف با اتکاء به امکانات در دسترس، در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی حرکت کنند و بتوانند در جذب و هدایت سرمایه‌های خیرین در حوزه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتاب گام بردارند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۵۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین