پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 17

توسعه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه راهبردی برای بالابردن قدرت چانه‌زنی ایران در مجامع بین‌المللی

توسعه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه قدرت چانه‌زنی‌ ایران در مجامع بین‌المللی را بالا می‌برد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و…

توسعه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه قدرت چانه‌زنی‌ ایران در مجامع بین‌المللی را بالا می‌برد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی؛ هشت قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با حضور وزیر نفت، مسئولان کشوری و مهندس حسین‌زاده نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش و اوز و رئیس کمیته نفت و فرآورده‌های نفتی کمیسیون انرژی مجلس، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد.

حسین‌زاده نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش و اوز در بخشی از سخنان خود در آیین امضای قرارداد مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت ایران گفت: وجود ذخایر عظیم انرژی، ایران را به یکی از کشورهای ثروتمند در این زمینه تبدیل کرده است و این موضوع کار ما را دشوار می‌کند.

رئیس کمیته نفت و فرآورده‌های نفتی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وابستگی بودجه سالانه ایران به نفت در بیش از ۱۰۰ سال اخیر و چالشی که در صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها در سال ۱۳۹۶ ایجاد شده است افزود: در این زمان بیش از ۸۰ درصد صادرات در این حوزه کاهش یافت و شاهد تورم ناگهانی بودیم.

حسین‌زاده یکی از راه‌های کاهش وابستگی به نفت را صیانت از مخازن نفت و گاز عنوان کرد و اظهار داشت: هرچقدر بتوانیم میدان‌های مشترک با دیگر کشور هارا توسعه دهیم، افزون بر افزایش تولید، دیپلماسی انرژی را تقویت و قدرت چانه‌زنی‌مان را بالا می‌بریم.

نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش و اوز با اشاره به میدان‌های نفتی و گازی مشترک با دیگر کشور‌ها گفت: ايران ۲۸ ميدان نفتی و گازی مشترک با همسايگان دارد که ۱۵ مخزن در آب‏‌های خلیج فارس و ۱۳ مخزن در خشکی قرار گرفته‌اند. ایران با عراق، امارات‏، عربستان سعودی، قطر، عمان، کویت و ترکمنستان ميدان مشترک دارد.

وی افزود: میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین و حساس‌ترین میدان مشترک ایران به شمار می‌آید که رقیب قطری با سرعت بسیار، مشغول سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های خود در آن است و ایران عقب‌افتادگی یازده ساله در آغاز برداشت از این میدان مشترک در مقایسه با قطر دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ریشه‌یابی دلایل این تأخیر اظهار داشت: دلایل این عقب افتادگی را می‌توان به مواردی چون اعمال تحریم‌ها، تامین نشدن به هنگام سرمایه و تجهیزات مورد نیاز، کمبود منابع مالی در سال‌های اخیر، ضعف و سوء مدیریت و نبود زمینه جذب سرمایه‌های خارجی اشاره‌ کرد.

حسین‌زاده در پایان با بیان اینکه اقتصاد بدون پول نفت امکان پذیر نیست افزود: طرح‌های جلوگیری از خام‌فروشی که مد نظر مقام معظم رهبری است بایستی به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده در بخش پایین دستی حرکت کند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۳:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین