سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 50 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

کاهش نام جواد و خدیجه و افزایش نامهای زرتشتی؛ زنگ خطری برای لارستان

تغییر ذائقه ی مردم را می توان امروزه از نوع آداب معاشرت و زندگی ، رفتارهای اجتماعی ، نام گذاری فرزندان و نوع پوشش و هزاران هزار مولفه ی دیگر…

تغییر ذائقه ی مردم را می توان امروزه از نوع آداب معاشرت و زندگی ، رفتارهای اجتماعی ، نام گذاری فرزندان و نوع پوشش و هزاران هزار مولفه ی دیگر جویا شد . تغییر نگرش مردم و جابجایی اولویت ها و دغدغه های مردم ،  در این گیر و دار روزمرگی ها ، ما را جهت پرس و جو در خصوص وضعیت نامگذاری فرزندان در لارستان  به سراغ معاون مدیر کل ثبت احوال استان فارس عبدالعلی قائدی کشاند.  به گزارش میلادلارستان

و به نقل از صبح لارستان، وی در خصوص سوال ما در خصوص گرایش لارستانیها در ۱۰ سال گذشته در خصوص نامگذاری فرزندانشان و فراوانی نام های پسر و دختر در لارستان گفت : از نام های پسران محمد ، علی ، ابولفضل ، امیرحسین و از دختران فاطمه ، زهرا ، زینب ، مریم از بیش ترین فراوانی در لارستان برخوردار بوده اند.

وی در خصوص گرایش خانواده های مذهبی به سمت اسامی ایرانی به ذکر چندین نام اشاره داشت و نام های سیده آناهیتا و سیده فانته آ را برشمرد .

وی دلیل گرایش این خانواده های مذهبی به این اسامی را تنها بدلیل وجود نام های معصومین و بطور مثال نام فاطمه و زینب و نام های دیگر در خانواده اشاره داشت، که این امر سبب شده است ، خانواده ها به سمت اسم های تک در خانواده گرایش پیدا کنند و تنها دلیل خود را این مطلب بیان دارند .

قائدی بیان داشت: صدا و سیما تاثیر زیادی در فرهنگ مردم دارد و این را می توان از نام گذاری نام فرزندان افراد به خوبی مشاهده نمود. یکی از مصداق ها را می توان به برگزیدن نام کیان توسط خانواده های لارستانی جهت نام فرزندانشان در ایام پخش فیلم مختار از صدا و سیمای اشاره کرد و همچنین نامگذاری نام حسن در ایام جنگ ۳۳  روزه و پیروزی رزمندگان اسلام و نقش سید حسن نصرالله در بین خانواده ها اشاره داشت که در این مواقع فراوانی این نام ها از فراوانی های کم به فراوانی ها زیاد در منطقه ی لارستان خواهد رسید.

این مقام مسئول همچنین با یادآوری  پخش سریال سری دوم ستایش ، عنوان داشت در مدت زمان پخش سریال ستایش میزان فراوانی نام ستایش در آن مدت به شدت افزایش یافت و اگر در روز ۳ یا ۴ فرزند در لارستان بدنیا می آمد اسم چند نفری از آنها ستایش گذاشته می شد . نام های هدیه ، ستاره ، هستی بدلیل وجود نام بازیگران تاثیرگذار و خوب در سریال ها باعث شده است از فراوانی۵۰ در زمره ی فراوانی ۴ یا ۵  نام های مذهبی قرار گیرد . قائدی بیان داشت : نام امیر محمد نیز از زمان حضور امیر محمد در کنار عمو پورنگ در برنامه های کودک و نوجوان باب شده و اسامی زیادی را در برگرفته است .

وی به اسامی غالب بوجود آمده در این چند سال در منطقه ی لارستان اشاره داشت و گفت :

نامگذاری فرزندان در خانواده ها را می توان به ۳ دسته تقسیم داشت: مذهبی ، اسامی ملی و ترکیبی و بیشتر اسامی نیز به عقاید و آرزوهای والدین بر می گردد .

 وی آریانا ، آریا ، رژین ، سولماز ، آیسودا، آی سا ،سارینا ، ساینا ،مهرسا ، تینا ، آیدین ، آیگین و … را از اسامی دانست که خانواده های امروزه گرایشی به نامگذاری فرزندانشان داشته اند همچنین می توان به فراوانی نام یسنا و اسامی زرتشتی اشاره نمود که به یکباره به فراوانی زیاد رسیده است !!

 قائدی در پاسخ به سوالی مبنی بر  تاثیرگذاری صدا و سیما در خصوص نام گذاری نام های مذهبی و مخدوش کردن بعضی نام و القاب امامان معصوم بیان داشت : نام غضنفر از نام هایی است که در طی این چند سال از اقبال کم تری برخوردار بوده و تا جایی که افرادی هم که این نام را برخود داشته اند اقدام به تغییر نام خود نموده اند که می توان به نقش بی بدیل صدا و سیما در معرفی کردن روستائیان و عقب افتادگان به نام های غضنفر در سریال های تلویزیونی اشاره داشت و این امر در صورتی است که نام غضنفر لقب امیرالمومنین علی علیه السلام به معنای پیروز میدان می باشد . همچنین خبرنگار ما از میزان نامگذاری بنام های امامان معصوم علی نقی و علی تقی و جواد جویا شد ، که این امر معاون مدیر کل را وا داشت به تماس تلفنی با استان که جواب استعلام از مرکز استان گویای نبود  نام های علی نقی و علی تقی و کاهش شدید نام های جواد و خدیجه داشت . کاهش گرایش مردم به نامگذاری این اسامی را می توان به خوبی در برنامه های تلویزیونی مشاهده نمود و نمونه ی بارز آن به سخره گرفتن نام نقی در سریال تلویزیونی پایتخت اشاره داشت .

 

آیا احادیث فراوانی پیرامون نام خوب از ائمه به ما نرسیده است؟؟

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین