پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

ابراز گلایه بازاریان لاری از طولانی شدن تعطیلات کرونایی!+نظرات کسبه

تعطیلی طولانی بازارها و بخش زیادی از مشاغل در راستای اتخاذ محدودیت‌های کرونایی، ضرر و زیان‌هایی را به کسبه در لارستان وارد کرده است، موجب گلایه و نارضایتی آنان شده…

تعطیلی طولانی بازارها و بخش زیادی از مشاغل در راستای اتخاذ محدودیت‌های کرونایی، ضرر و زیان‌هایی را به کسبه در لارستان وارد کرده است، موجب گلایه و نارضایتی آنان شده و خواهان پاسخگویی و تجدیدنظر مسئولان بوده و بر لزوم انتقال دغدغه‌های آنان به مسئولان بالاتر استانی و کشوری هستند.

به گزارش میلاد لارستان، سال ۱۴۰۰ نیز همچون سال پیش از آن با همراهی مهمان سمج و ناخوانده کرونا آغاز شد. در روزهای انتهایی سال قبل و ابتدایی سال جدید تأکید مسئولان بر رعایت عمومی دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ و جلوگیری از رشد مبتلایان بود. شلوغی بازارها جسته و گریخته به نوعی با همکاری مردم کج‌دار و مریض کنترل و این مهم منجر به آن شد تا خریدهای شب عید باعث اوج‌گیری بیماری نشود.

آنچه از همان ابتدا مورد بحث و دغدغه مردم و مسئولان بود، نحوه سفرهای نوروزی تفریحی و خانوادگی و همچنین دیدوبازدیدها بود. در این خصوص تصمیماتی به شکل سراسری برای جلوگیری از انتقال بیماری از یک شهر به شهر دیگر اتخاذ شد اما متأسفانه به دلیل عدم اهتمام و اراده جدی در اجرای آن، موجب سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بخش زیادی از آحاد جامعه شد و در پی آن هر چند میزان سفرها نسبت به اوضاع عادی کاهش داشت اما باز هم میزان سفرها متناسب با وضعیت کرونایی به ویژه در مناطق تفریحی و توریستی از جمله جنوب کشور بسیار بالا بود.

انجام سفرها در تعطیلات نوروزی و همچنین برگزاری مراسم‌های عروسی منجر به آن شد تا پس از گذشت چند روز به خصوص از پانزدهم فروردین‌ماه به بعد شاهد اوج‌گیری جهشی مبتلایان به کرونا در سراسر ایران باشیم به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی وضعیت رنگ‌بندی شهرها به سرعت از زرد و حتی نارنجی به قرمز و این اواخر سیاه تغییر پیدا کند.

هر چند که مسئولان بالانشین کشور سعی داشتند علت سراسری شدن بلای کرونا در همه نقاط ایران را به دلائل دیگری منوط کنند اما همه می‌دانیم حقیقت همان است که گفته شد.

به هرحال، رهاشدن جامعه در روزهای ثبات کرونایی، موجب سوخته شدن همه شهرهای ایران به آتش کرونا شد و در پی آن، هنوز کسبه از تعطیلی فروردین‌ماه نفسی تازه نکرده بودند که از روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه تصمیم بر تعطیلی مجدد بازارها و تقریباَ اغلب مشاغل متناسب با گروه‌بندی‌ها شد.

اکنون بیش از ۱۰ روز از تعطیلات کرونایی می‌گذرد و این تصمیم و طولانی شدن این روند با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و همچنین رخ‌دادن وقایعی همچون صفوف روغن و مرغ، به تدریج شاهد ابراز نارضایتی و گلایه شهروندان باشیم.

در این خصوص عده‌ای از کسبه با راه‌اندازی گروهی در فضای مجازی که متشکل از بازاریان و همچنین تعدادی از مسئولان اجرایی، نظارتی، بهداشتی و رسانه‌ای لارستان است، کرده‌اند و بدین شکل خواهان پاسخگویی مسئولان و پشتیبانی رسانه‌ای دیدگاه‌های آنان هستند.

در زیر برخی از مهمترین مباحث مطرح شده در این گروه از سوی کسبه شهر لار آورده می‌شود.

درخصوص تصمیم بر تعطیلی بازار، خدمت همه مسولین عزیز و دلسوز چند نکته عرض می‌شود که اولین بحث بنده تعطیلی بازار است اما در عوض شاهد صف مرغ و… و امروزه حلیم و آش به آن اضاف شده است. از طرفی ساعت محدودیت تردد که از نظر اکثر مردم تاثیری بر کرونا ندارد و جریمه‌های ناشی از آن بودجه ای برای دولت در این شرایط بد اقتصادی و کرونایی برای دولت فراهم کرده است.

علاوه بر تحمیل هزینه بر مردم در همین راستا عده‌ای با پوشاندن پلاک خودرو و همچنین خلوتی زودهنگام معابر باعث ناامنی در شهر و بروز حوادث می شود. گذشته از این موضوعات، نبود علت منطقی و کارشناسی جهت بسته شدن خیلی از کسبه‌ها، باعث شده تا به لحاظ اقتصادی متضرر شوند.

یکی از افراد که خود را آرایشگر معرفی کرده است، می‌گوید: من یک آرایشگر هستم، ۱۰ روزتعطیلم، بخدا پول قسطم عقب افتادم به چه کسی باید بگویم؟ صنف هم جوابگو نیست!! نمیدانیم تا کی باید تعطیل باشیم؟!

وی ادامه می‌دهد، بخدا کرونا در صفوف مرغ، حلیم، و… است، در آرایشگاه، تمام صندلی انتظار جمع کردیم و فقط با یک نفر سروکله می‌زنیم. با تمام پروتکل بهداشتی نمی‌دانیم چه کسی این تصمیم را گرفته که اول از همه ما را تعطیل می کنند!!

کاسب دیگری معتقد است: تردد ماشین ها که وجود دارد، صف مرغ و حلیم هم بیشتر شده، واقعا تعویض روغنی و لوازم یدکی چه لزومی دارد که باز باشد ولی تعمیر و فروش موبایل یا فتوکپی تعطیل باشد؟!

یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از صف شهروندان برای خرید حلیم، آش یا حلیم بادمجان، گفت: اگر برای مدتی از این خوارکی‌ها استفاده نکنیم هیچ مشکلی حادث نمی‌شود یا حداقل فروشندگان می‌توانند از قبل سفارش بگیرند و با پیک موتوری آن را به دست مشتری برسانند.

در بحبوحه پیام‌های ردوبدل شده، مردم و کسبه خواهان پاسخگویی مسئولان ارشد لارستان حاضر در گروه شده و خواستار پاسخگویی آنان شده‌اند و به طور مستمر این بحث مطرح می‌شود اما به جز دادستان لارستان، رئیس اتاق اصناف لارستان و همچنین حراست دانشکده علوم پزشکی لارستان، هیچ‌یک از مسئولان حتی پیامی در گروه ارسال نکرده‌اند!!

در ادامه مباحث یکی دیگر از افراد حاضر در گروه با بیان اینکه مشخص نيست پيش بيني ستاد كرونا بر چه اساس است، می‌گوید: مغازه هايي تعطيل اعلام شده‌اند كه ازدحام جمعيت هيچوقت داخل آن صنف اتفاق نمی‌افتد و برعکس مشاغلي اجازه فعالیت دارند که مشتري زياد و صف های طولانی دارند.

وی با اشاره به اینکه به این شکل نمی‌توان کرونا را مهار کرد، تأکید می‌کند: تا مردم رعايت نكنند، مشکل حل نمي‌شود و تزریق واكسن هم حرف اول را می‌زند و دولت بايد زودتر واكسن وارد كند.

فرد دیگری با ارسال این پیام که تا در روزهای عادی هم  بازار امام(ره) مشتری زیادی نمی‌آمد، بیان کرد: همین که اعلام وضعیت قرمز می‌شد، بازار خود به خود خلوت می‌شد.

یک شهروند هم با انتقاد نسبت به اینکه چرا برای تعطیل کردن، یک چشم نگاه نمی‌کنند مثلا چرا مواد غذایی باز است و بقیه مشاغل تعطیل، می‌گوید: کسی که می‌خوهاد مواد غذایی خرید کند باید یک درآمدی داشته باشد، آخه چقدر از جیب بخورد.

وی ادامه می‌دهد: مگه همه مشکلات فقط به خوردن ختم می‌شود، اجاره خانه، اجاره مغازه، حقوق کارگر، پول برق، پول آب و غیره هم است.

یک کسبه دیگر نیز با ابراز تأسف از اینکه برخی عزیزان مسئول در اظهار نظرهایشان اسم یکی دو مرکز خرید را می آورند و این درست نیست، گفته است: نه رفت و آمد  نه مراکز خرید ایجاد عفونت نمی کند آنچه موجب شیوع کرونا می‌شود، ازدحام جمعیت است.

یک مخاطب دیگر این گروه مجازی با بیان اینکه فعلا دیواری کوتاه‌تر از کسبه پیدا نشده و تعطیلی بازارها در نهایت کج‌سلیقگی صورت گرفته است، معتقد است: تا پیش از عید و باز بودن مغازه‌ها وضعیت زرد و ثابت بود و این نشان می‌دهد اوج‌گیری کرونا ربطی به باز بودن مغازه‌ها ندارد.

فرد دیگری نیز با تأیید موارد فوق با اشاره به اینکه تعطیلی بازارها مشکل را دوچندان می‌کند، بیان کرد: به محض باز شدن مغازه‌ها پس از تعطیلی طولانی مدت، شاهد هجوم مردم به بازارها و افزایش ترددها و ازدحام جمعیت خواهیم بود که همین موضوع می‌تواند اوضاع را خطرناک‌تر کند.

یک مخاطب دیگر نیز با بیان اینکه بنده موبایل فروشی دارم و در این ۱۰ روز درآمدی که نداشته‌ام، هیچ، هر گوشی هم ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته است، بنده باید چیکار کنم؟!، گفته است: چه کسی جوابگو من می‌شود؟ مگر ورشکستگی شاخ و دم دارد؟ چرا هیچ اداره‌ای پاسخگو نیست؟ قانون باید برای همه یکسان باشد.

فرد دیگری با ابراز تأسف نسبت به اینکه آن مسئولی که وظیفه داشت در ایام عید جلوی این اتفاق‌ها را بگیرد، نگرفته و اصلا نمی‌شود توقع داشت اینجا هم پاسخگو باشند، گفت: مطرح کردن این مباحث مانند آب به هاونگ ریختن است.

در ادامه برخی از اعضای گروه خواهان ورود رسانه بودند و تأکید داشتند: با کمک رسانه‌ها باید دغدغه‌ها و مشکلات مردم مطرح و از مسئولان پاسخ خواسته شود.

پیام دیگری که از سوی شهروندان در این گروه منتشر شده آمده است که؛ باید به مردم آگاهی بدهیم تا دستورالعمل‌های بهداشتی گفته شده را رعایت کنند،  تنها با تعطیلی اصناف مشکل حل نمی‌شود، مابقی مراکز هم باید تعطیل باشند، اینکه گروه ۲-۳-۴ تعطیل باشد و گروه یک که بیشترین ارباب رجوع را دارند باز باشد، باعث نگرانی و دلتنگی کسبه‌ها می‌شود.

این مخاطب با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهد کاری اجرایی انجام شود و بازتاب خوبی داشته باشد باید به درستی برنامه‌ریزی و پیش برود، تصریح کرده است:  به اصناف باید حق بدهید، چراکه هیچگونه تسهیلات یا یارانه‌ حمایتی برای آنها در نظر گرفته نشده است و  کسبه و بازاریان مانند کارمندان دولت نیستند که آخر ماه حقوق دریافت کنند تا خیالشان راحت باشد و مشکلاتشان کم باشد.

یک شهروند دیگر هم با طرح این سوال که اینکه اساسا چه کسانی صلاحیت تصمیم‌گیری دارند؟!، گفته است: با تمام احترام آیا افرادی که حقوق ثابت ماهانه دارند، می‌توانند برای کسانی که حقوق غیرثابت روزانه دارند در این امر مهم تصمیم‌گیری کنند؟!

وی پیشنهاد داده است: به نظر می‌رسد در باب اینگونه تصمیمات استفاده از جامعه آماری کسبه و مشاغل آزاد و اقشار و همچنین جوانان شهر ضروری است.

یکی از کسبه نیز که خود را فروشنده تخت و کمد معرفی می‌کند، با بیان اینکه در یک مغازه کوچک مگر امسال ما توانستیم کاسبی کنیم، دقیقا وقتی فصل فروش ما است تصمیم می‌گیرند مغازه‌ها را تعطیل کنند اما چه کسی به فکر چک‌ها و قرض‌های ما است، معتقد است: از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، در خانه می‌مانند و آنطور که باید مشتری نداریم چرا خیال می‌کنند تعطیلی اصناف به منزله مدیریت کرونا است.

وی با اشاره به اینکه مگر نه اینکه بیش از ۶۵ درصد علت ابتلای بیماری در کشور و استان، خانوادگی بوده است پس باید مسوولان کار کنند مردم دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا را تعطیل کنند نه اینکه جلوی کسب و کار ما را بگیرند، تأکید کرده است: : اگر همه بخش‌ها را تعطیل کنند درست است، اگر یکبار دولت هم پول برق و مالیات و بیمه را ببخشد، بانک‌ها برای چک‌های کاسبان چاره‌اندیشی کنند و به فکر ما باشند تا وقتی در مغازه ها بسته است، چک‌ها برگشت داده نشود ما اعتراضی نداریم اما همه فشارها فقط بر اصناف است آن هم برای تعدادی از اصناف، بعضی ها که ماشاءالله مغازه‌های بزرگتری دارند در این ایام راحت معامله خودشون می‌کنند.

این کسبه لاری با اذعان به اینکه وقتی ما کسبه اعتراض می‌کنیم برخی تصور می‌کند تنها به فکر کسب درآمد و پول هستیم و سلامت همنوعان و رعایت اصول بهداشتی برای ما اهمیت چندانی ندارد اما باور کنید فشارهای اقتصادی، چک‌، بیمه وقسط و مالیات امان را را بریده است، می‌گوید: متأسفانه هر جا هم زنگ میزنی و یا حضوری صحبت میکنیم جواب سر بالا داده می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، دغدغه و نگرانی و گلایه کسبه در نوع خود مهم و تا بخش زیادی منطقی و درست است، پس این مهم نشان می‌دهد اتخاذ راهکار تعطیلی بدین‌شکل به نظر اقدام درستی نیست یا به عبارتی شکل اجرای آن نامناسب است. هر چند که بنا بر شواهد و اخبار تدبیر تعطیلی بازارها یک تصمیم ملی است اما انتظار می‌رود مسئولان با انتقال نارضایتی و نگرانی‌ها مردم و به ویژه کسبه، به دنبال اتخاذ راهکار جایگزین یا تعیین رویه‌ای برای حمایت از مشاغل تعطیل شده باشند.

میلاد لارستان آمادگی خود را برای بیان دیدگاه‌ها، مواضع، تصمیمات، پاسخگویی و غیره در این خصوص برای مسئولان در هر رتبه و جایگاهی محفوظ می‌داند و آماده انتشار مطالب و گفته‌های آنان است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۷:۰۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “ابراز گلایه بازاریان لاری از طولانی شدن تعطیلات کرونایی!+نظرات کسبه”

  1. ناشناس گفت:

    کج دار و مریز درست است استاد

  2. لاری گفت:

    ما از خیلی وقت پیش فاتحه مسولان ادارات لار رو خوندیم،اینها خیلی وقته که پاسخگو نیستن و این دفعه اولشان نیست.
    مشکل ما اینجاست که کسانی برای وضعیت موجود تصمیم می‌گیرند که خودشان حقوق ثابت دارند و درد اجاره مغازه و قبض مالیات و بیمه و چک و…. را نچشیده اند.

  3. لارستان کهن.ا.ص گفت:

    این محدودیت ها نه تنها مشکلی برای مردم حل نمی کند بلکه باعث مشکلات دیگر هم می شود. مردم به خاطر فرار از جریمه نیمه های شب با سرعت از کوچه پس کوچه ها رد میشن که علاوه بر خطر تصادف باعث سلب آرامش همشهریان شده است .
    جریمه شده مثل دزدی سر گردنه و پول زور اگر نه کرونا روز و شب ندارد و چرا باید تردد شبانه بدون توجه به رنگ بندی ادامه پیدا کند چرا به جای ایجاد رضایت جهت نارضایتی مردم میکوشید اگر واقعاً دلسوز مردم هستید همان درآمد حاصل از جریمه را به کاسیان لارستان بزرگ بر گردانید .

  4. امین گفت:

    می شود دورهمی های خانوادگی که بیشترین عامل انتقال بیماری است را به کمک بسیج محلات و نیروی انتظامی با راه بندان محل انجام داد و علاوه بر کنترل کرونا ویروس دست از سر کسبه و بازاریان برداشت و مردم را هم جریمه نکرد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین