چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

احیاء بافت تاریخی لار نیازمند همت عملی مسئولان

بافت تاریخی فرهنگی ۱۲۲ هکتاری شهر لار دارای ظرفیت نهفته‌ای است که نیاز به احیاء فوری دارد. به گزارش میلاد لارستان، شهر لار دارای ۱۲۲ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی…

بافت تاریخی فرهنگی ۱۲۲ هکتاری شهر لار دارای ظرفیت نهفته‌ای است که نیاز به احیاء فوری دارد.

به گزارش میلاد لارستان، شهر لار دارای ۱۲۲ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی است که به جهت بی‌توجهی و غفلت از این ظرفیت پنهان، روز‌به‌روز به سوی پیر شدن و نابودی پیش می‌رود و احیاء آن نیاز به برنامه‌ریزی فوری مسئولان دارد.

احیای بافت تاریخی این شهر به صورت فرهنگ مبنا بهترین، ماندگارترین و کم هزینه ترین اقدام است و این فرصت و ظرفیت هم‌اکنون وجود دارد که متأسفانه عدم سرزندگی موجب فراموشی این بافت شده است و این موضوع دارای ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

شوربختانه طی سالیان گذشته کمترین جلسه و اقدام با موضوع بافت تاریخی لارستان برگزار شده و در عمل نیز به صورت پراکنده و جسته و گریخته کارهایی از سوی شهرداری، میراث فرهنگی، اداره کل راه و شهرسازی و همچنین مشارکت خیرین و مالکین ابنیه‌ها انجام شده که این مهم به جهت عدم برنامه‌ریزی و انسجام، نتیجه مثبت و در خور شأنی نداشته است.

هنوز آثار متعددی شامل آب‌ابنارها، سابات‌ها، بادگیر، خانه‌ها، ممرها انتقال آب، کاروانسرا، بازار و غیره در بافت تاریخی و ارزشمند شهر لار وجود دارد که رسیدگی به این ابنیه‌ها نیازمند عزم جدی مدیران است.

تعداد زیادی از خانه ها و آثار تاریخی ارزشمند در بافت تاریخی شهر لار وجود دارد که علیرغم مشاهده فرسودگی در آن، شاهد کمترین توجه به آنها هستیم و از طرفی خانواده های اصیل لاری در این محلات ساکن بوده اند که به دلایل مختلفی مانند فرسودگی، نقل مکان کرده اند و مهاجرت خانواده های اصیل لار از بافت تاریخی موجب آسیب دیدن جایگاه و شخصیت اجتماعی بافت تاریخی شده و زمینه رشد آسیب های اجتماعی را فراهم کرده است.

در شهرهایی نظیر شیراز با سوق دادن اهالی فرهنگ و هنر به سمت بافت تاریخی با ارائه تسهیلات و مشوق ها به هنرمندان، علاوه بر آنکه فعالیت‌های هنری رونق گرفته، موجب رونق اقتصادی و گردشگری همچنین ایجاد اشتغال شده است.

بافت تاریخی محل مناسبی برای تبلور شخصیت و هویت فرهنگی لارستان است و فعالیت های هنری مانند نقاشی، خطاطی، موسیقی، انیمیشن، تئاتر، تعزیه، مد و لباس و انواع غذاها و خوراکی های لارستان می تواند در این محیط عرضه شود.

رسیدگی به وضعیت فاضلاب، جمع آوری زباله، نوسازی و بهسازی، روشنایی معابر، امنیت و امکانات ارتباطاتی از الزامات کالبدی احیای بافت تاریخی است و رسیدگی به وضع موجود نیازمند مشارکت و همراهی و همفکری نهادهای مختلف است که می‌تواند با محوریت فرماندار لارستان این مهم رقم بخورد.

با فعالیت های هنرمندانه و خلاقانه، بافت تاریخی به بدنه زنده و پررونق شهر بازمی گردد؛ زیرا اقتصاد خلاق حرف اول را در شهرهای تاریخی دنیا می زند.

فقر فضاهای فرهنگی، ایجاد پهنه و گذرهای فرهنگ و هنر اقدامی راهگشا در احیای بافت تاریخی و توسعه فضاهای فرهنگی به شمار می‌رود و می‌تواند به بازگشت جمعیت به محلات قدیمی شهر لار کمک کند که احیای بافت تاریخی شهر لار با مشارکت مردم و مسئولان امکان‌پذیر است و قطعاً حضور اصحاب فرهنگ و هنر در این بافت ارزش آفرین و موتور محرک احیای بافت تاریخی باشد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “احیاء بافت تاریخی لار نیازمند همت عملی مسئولان”

  1. شهروند و فعال فرهنگی گفت:

    مسؤولین امر باید همه بر یک برنامه مدون و هماهنگ اتفاق نظر داشته باشند. تا این اهداف به ثمر بنشیند.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین