جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

یادداشت؛ برای شورای شهر به جوان‌ترها فرصت بدهیم

به گزارش میلاد لارستان؛ غلامرضا حامدپور از فعالان اجتماعی در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر با تنظیم و ارسال یادداشتی به برشمردن مهمترین شاخصه‌های افراد  اصلح برای ورود به پارلمان…

به گزارش میلاد لارستان؛ غلامرضا حامدپور از فعالان اجتماعی در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر با تنظیم و ارسال یادداشتی به برشمردن مهمترین شاخصه‌های افراد  اصلح برای ورود به پارلمان شهری پرداخته است که در زیر می‌خوانیم:

سال آینده مهم ترین انتخابات ایران برگزار می شود که بسیار مهم و حیاتی خواهد بود . اعمال تحریم های ظالمانه غرب و در راس آن امریکا برای تسلیم  کردن ملت ایران در برابر زور گویی ها، که باید تلاش کنیم نظام از این آزمون هم سربلند بیرون بیاید . فعالیت شبانه روزی رسانه های خارج نشین در این چند ماهه، موید این موضوع است . انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و در کنار آن انتخابات میان دوره ای مجلس و خبرگان رهبری که باید مردم را به حضور فعال و دشمن شکن در انتخابات تشویق کرد. زیرا هرچه انتخابات پرشور تر  و تعداد آرا بیشتر باشد، نقشه دشمنان برای تسلیم مردم ایران بی  نتیجه تر خواهد شد . تمام تلاش دشمن این است که آمار شرکت کنندگان پایین باشد که آن را به چماقی برای سرکوبی مردم بدل کنند، پس وظیفه حکم می کند بیدار باشیم و صندوق های رای را با آرای خویش به بهترین منتخبین پر سازیم. در مرکز شهرستان، انتخابات شوراهای شهر و روستا از اهمیت زیادی برخوردار است که سعی می کنیم به آن بپردازیم .

 از گفته ها چنین بر می آید که مردم برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال فردی انقلابی و پاک دست و حزب اللهی و البته جوان هستند، تا مشکلات کشور به سرعت حل شود. بدیهی است این مهم با همت مردم عملی می شود و انتخاب  درست یعنی قرار گرفتن کشور در یک مسیر صحیح برای سرعت گرفتن پیشرفت همه جانبه. در چنین اوضاعی حکم می کندما نیز در منطقه و شهرمان  بهترین تصمیم را بگیریم . معرفی افراد پاک دست و پر تلاش ظرفیت های جدیدی را برای شهرستان و منطقه باز می کند تا برای آینده بهترتلاش کنیم .

 این هفته ثبت نام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر آغاز شد که تا این لحظه هنوز استقبال نامزدها چندان مطلوب نیست که امیدواریم تا آخرین ساعات رسمی ثبت نام ،آمارها بالا برود و همه علاقه مندان واجد شرایط ،خود را برای رقابت آماده کنند .

در زمان انتخابات شوراهای قبلی، مطالبی را خدمت خوانندگان عزیز عرض کرده  و از اهمیت شورای شهر و روستا  نکاتی را گفته بودم.  اینک موارد دیگری را متذکر می شوم. باز خوانی بعضی مطالب گذشته، می تواند با گذشت چند سال عبرت آموز باشد .

اگر جوانان و فعالان متخصص و آگاه جامعه جهت رفع نقایص اجتماع گام برندارند و فردا در گوشه ای نشسته و انتقاد کنند کاری عبث و بیهوده انجام می دهند به همین خاطر ضرورت دارد آنهاییی که احساس مسئولیت می نمایند در انتخابات کوشا باشند و با کاندیدا شدن، مسئولیت خویش را به احسن وجه به انجام برسانند.

گفتیم ترکیب اعضای شورای شهر معرف دیدگاه مردم است، بررسی عملکرد شورا فرصت مستقلی را می طلبد  که موضوع این نوشتار نیست . شخصا معتقدم مجموعه شورای شهر فعلی و گذشته همه افرادخوشنام ، پاک دست و مورد قبول مردم بوده اند سابقه چند دوره نمایندگی مردم گواه این ادعاست .

در لار نیز انتخابات این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است،  مطالبات مردم در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، ورزشی  و… نیاز به اراده و پیگیری جوان ها دارد . افراد با تجربه، یار و یاور منتخبین باشند. کاری که برخی از شهرها شروع کرده اند و به نتایج خوبی  رسیده اند . اما ۴ سال آینده ، بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. چند نکته عرض می کنم و بقیه را به فرصت های دیگر می سپارم . البته ذکر این مطلب ضروری است که شاید بعضی از در خواست ها با شرح وظایف شورا همخوانی نداشته باشد اما می توانند رابط بین مردم و مسوولان استان و  کشور باشند.

احتمال تغییرات سیاسی در جنوب فارس، بیش از پیش جدی است. نخبگان دانشگاهی در فضای مجازی ( لاراُستان ) را راه انداخته اند تا با نظر کارشناسان منطقه، نقاط قوت و ضعف این حوزه را بررسی نمایند  . شورای شهر باید ضمن انجام وظایف محوله و تسهیل امور شهرداری،  نگاهی هدفمند هم به تقسیمات کشوری داشته باشد. اهمیت این انتخابات از این منظر نیز قابل تامل است. برگزاری جلسات منظم و پیگیری امور در مرکز استان و تهران از اهمیت زیادی برخوردار است .

 در بُعد اقتصادی، علیرغم  دارا بودن بیشترین شهرک صنعتی در فارس ،اما ضعف هایی نیز داریم که مربوط به گذشته است. لار مرکز تجارت و بازرگانی بوده است، اما اینک تغییرات پیش آمده در فعالیت های اقتصادی، نگاه دیگری را می طلبد .یکی از مهم ترین ضعف ها  عدم سرمایه گذاری صنعتی از سوی دولت  در صنایع فرادستی و نداشتن کارخانه های مولد و  مادر است که خیل جوان های تحصیل کرده منطقه در آن مشغول به کار شوند. یقینا با توجه به پتانسیل های موجود و نیروهای آماده به کار و نیز سرمایه های راکد ، نیاز به برنامه ریزی دارد و در خدمت تولید وبا یک جهش اقتصادی راه چند ساله را طی نماییم رسیدن به این خواسته نیز دور از ذهن نیست. مشارکت دولت ، منابع مالی را تامین می کند و راه توسعه رابیش از پیش هموار می کند . همراهی سرمایه گذاران  هم بسیار مهم است .

در زمینه مبلمان شهری نیز باید بیش از گذشته به این موضوع پرداخت. گستردگی مناطق و محلات شهر لار خدمت رسانی را با مشکل مواجه نموده است. شما نگاه کنید شهرداری در گوشه و کنار شهر ، هم شهرقدیم و هم شهرجدید دیواره رودخانه ها را با هزینه های زیاد ایجاد می کند هزینه های سنگین که به چشم نمی آید، اما واقعا کار اساسی انجام می شود . زمینه های توسعه شهری و ایجاد پارک های مناسب بسیار ضروری است. ایجاد آبشار مصنوعی و تفرجگاه های مناسب برای لار که قدمتی چند صد ساله دارد از اهمیت مضاعفی برخوردار است . واقعا وضعیت فعلی زیبنده شهر لار نیست. اگر ادعا داریم که ما باید ارتقا پیدا کنیم حداقل به وضع ظاهری شهر بیش از پیش برسیم .

در زمینه حفظ و احیای اماکن تاریخی، همکاری نزدیک شهر داری و میراث فرهنگی می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، ما در مرکز شهر مجموعه ای از آثار تاریخی و بناهای اقتصادی و تاسیسات فرهنگی داریم که در کمتر جایی از کشور وجود دارد. باید از این وضعیت خارج شویم و نیازمند محبت دوستداران میراث فرهنگی و حمایت دولت می باشد تا این مجموعه ها در خدمت مردم قرار گیرد.

احیای قلعه اژدها پیکر و ثبت جهانی بازار قیصریه بسیار اهمیت دارد که باید نیروهای فعال پیگیر باشند . باور کنیم که این مهم شدنی است اگر کمی فعال باشیم . گردشگری به عنوان یکی از منابع در آمد زا ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان ، فرصت کم نظیری برای  لار و لارستان فراهم می کند که این منطقه تاریخی در ایران و جهان بیش از پیش شناخته شود.

در زمینه ورزش، با توجه به ظرفیت ها امکان توسعه و پیشرفت داریم، اما در این زمینه نیز غفلت هایی صورت گرفته  که نیاز به بررسی دارد. دارا بودن یکی از سالن های سر پوشیده کم نظیر که با همت «حاج ناصر منیری» برپا شده بسیار اهمیت دارد . این سالن استاندارد می تواند زمینه برگزاری برخی ورزش های سالنی را فراهم کند.  در کنار آن بهسازی میادین ورزشی موجود در لار این خواسته را بهتر جلو می برد. که ما بتوانیم در این زمینه نیز حرف هایی برای گفتن داشته باشیم. همکاری  اداره ورزش و جوانان  در این زمینه بسیار مهم و همچنین  ارتباط دو سویه بین شهرداری و اداره ورزش بسیار نافع خواهد بود .

برای شورای شهر، به جوان ترها فرصت بدهیم

گفتیم شورای شهر، نمادی از دیدگاه های مردم می باشد و نیاز است که در انتخاب افراد دقت کافی داشته باشیم در دو روز پایانی ثبت نام افراد شناخته شده وارد عرصه رقابت شدند که هم از اعتبار علمی و هم از اعتبار مردمی برخوردارند .بدیهی است باید منتظر باشیم تا اسامی افرادی که واجد شرایط هستند از سوی مسوولان اعلام شود و وارد رقابت شوند به واقع می توان گفت که در لار تا کنون برای انتخابات اینطور از طرف نخبگان استقبال نشده بود . شاید درست باشد که بگوییم این شاید آخرین فرصت های شهرستان است که خودش را نشان دهد و به آنچه استحقاق دارد برسد  و در کنار سایر عوامل، پیگیر مطالبات منطقی شهرستان باشند. این منطقه با این همه سابقه از خیلی جهات عقب مانده است دلایل آن را باید دقیق بررسی کرد که چرا تحصیل کرده های ما از گذشته و جوان های امروز ما میل ماندن ندارند جوان هایی که سال ها در این شهر پرورش پیدا کرده اند به یکباره و پس از رفتن به دانشگاه میل به مهاجرت  پیدا می کنند . ترکیب اعضای شورای شهر معرف دیدگاه مردم است. در لار نیز انتخابات این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است،  مطالبات مردم در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، ورزشی  و… نیاز به اراده و پیگیری جوان ها دارد . افراد با تجربه، یار و یاور منتخبین باشند. کاری که برخی از شهرها شروع کرده اند و به نتایج خوبی  رسیده اند . اما ۴ سال آینده ، بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

مهاجرت معکوس را دنبال کنیم، چرا کسانی که رفتند هیچ به فکر زادگاه خود نیستند؟ آیا در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟ چند مورد را ذکر می کنم:

*شاید از مهم ترین چالش ها همانا توجه ویژه به بحث تقسیمات کشوری است که بسیار جدی می باشد ، صرف نماینده خوب بودن کافی نیست. مطلع بودن نیز بسیار اهمیت دارد پس باید از وجود افرادی در شورا بهره جست که توان فکری مناسب در این حوزه دارند هر چند شاید در ابتدا سخت باشد. اما باید به این واقعیت تن داد و باید این حقیقت را بپذیریم شورا نیاز به پوست اندازی دارد بدیهی است وقتی از شورای جوان صحبت می شود به معنی نادیده گرفتن توانمندی های افراد با تجربه نیست چه بسا افراد خبره در این زمینه بتوانند یار و معین سایر اعضا باشند .

*یکی از راه ها همانا ایجاد شوق و همدلی است وقتی چند جوان وارد مسوولیت شوند بدیهی است سایرین هم به آنها نگاه می کنند شورای شهر دروازه ورود جوان ها به مسوولیت های بزرگتر می باشد اگر این مهم انجام شود بدیهی است که جوان ها با گرایش های مختلف وارد صحنه می شوند.

*وقتی شهر ما از نظر امکانات تفریحی در سطح پایین است، جوان میلی ندارد که در این شهر بماند. فراهم کردن حداقل های تفریحی می تواند به جذب بهتر جوان ها بیانجامد.در گوشه و کنار شهر فرصت های بی نظیری برای ورود به این  موضوع می باشد که ما باید این فرصت ها را با دقت بررسی نموده و از کنار آن نگذریم.

*در زمینه اقتصادی نیز همین وضعیت حاکم است این همه شهرک صنعتی، اما میل به مهاجرت دارای رقم صعودی است . چرایی آن را باید متخصصان پاسخ دهند.چرا جوان ها با این همه تخصص و کارآمدی نمی توانند در زادگاه خود بمانند؟

* فعالیت های ورزشی که نیاز اصلی جوان است در شهر ما نیاز به تحول دارد، حضور در سطح کلان ورزش کشور یک ضرورت است البته وظیفه اصلی بر عهده اداره ورزش و جوانان می باشد اما شورا می تواند با ریل گذاری این مسیر را کوتاه نماید .هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری شرایط مهیا است.

*نگاه ویژه به اماکن تاریخی و گردشگری، در این باره به کرات گفته شده اما کمتر اجرایی شده است یکبار  شورا وارد عمل شود  و با دعوت از کارشناسان این مهم را دقیق بررسی نمایند  تا تکلیف مردم روشن شود شورا با همکاری میراث فرهنگی نسبت به بازار قیصریه ، قلعه اژدها پیکر ، کاروانسراها ، آب انبارها و ، حمام و تعدادی دیگر از آثاری که در گوشه و کنارشهر است  توجه ویژه داشته باشد تا سرمایه گذاران  تشویق شوند و نسبت به احداث زیر ساخت ها اقدام کنند.

*ساماندهی پروژه هایی که چند دوره شورای شهر را پشت سر گذاشته است گویا این هم نیاز به توافق ۵+۱ دارد ( مزاح ) به عنوان نمونه  تعیین تکلیف زمین های قسمت شرقی میدان امام خمینی ، بازار بزرگ زیتون که سال هاست بی تحرک مانده ، تعیین تکلیف پارک جنگلی و مواردی … از این دست می باشد.

وجود نیروهای متخصص و کاردان که ایده و برنامه مدونی برای شهر سازی  داشته باشند از اهمیت خاصی برخوردار است برای پیشرفت یک شهر از اهمیت زیادی برخوردار است تخصص لازمه موفقیت شهری است ارتباط دو سویه با مردم و مجریان در شهر داری از اهمیت زیاد برخوردار است.

برای  شورای شهر به جوان ترها اعتماد کنیم

حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای یکی از مهم ترین توصیه ها می باشد. مردم باید با درک این واقعیت بدانند که ما درگیر جنگی نابرابر با یکی از دولت های غربی (آمریکا ) و همراهی چندکشور اروپایی هستیم  که با سو استفاده از همه امکانات خود، ما را در تنگنا گذاشته تا با افزایش فشارها ، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. جنگ فعلی (تحریم اقتصادی)  از روش های ناپسندی است که متاسفانه دولت امریکا از آن سو استفاده می کند و به خاطر نقشی که دلار در معاملات ارزی کشورها دارد هر کشوری که در برابر آنها بایستد در برابر آن موضع می گیرند، اما به یاری خدا و با استقامت مردم از  این مرحله نیز عبور خواهیم کرد .

در شماره های قبل، برخی از  ویژگی های  انتخابات این دوره و حساسیت ها را بیان کردم و بر اهمیت انتخاب نیروهای جوان تاکید نمودم و معتقدم «لارستان»،  اگر می خواهد در بین شهرستان های جنوب استان فارس خودی نشان دهد،  باید یک پوست اندازی در نوع نفرات و نامزدهای شورای شهرداشته باشد. در این دوره، برخی چهره های دانشگاهی وارد گود شده اند که شایسته است مردم با شناختی عمیق تر و به دور از احساسات، افراد منتخب را یاری نمایند تا برای یکبار هم که شده لار چند قدم رو به جلو بردارد. واقعیت های میدانی نشان می دهد ما در مدیریت های استانی و کشوری بسیار ضعیف هستیم و همین عاملی برای نادیده گرفتن توانمندی های منطقه  شده است و هر روز خبرهایی منتشر می شود که لار در رقابت با سایر شهرستان ها عقب مانده است. شهرستان های رقیب با برنامه پیش می روند. شهرهایی که هر کدام جزیی از لارستان بوده اند،  برخی مدیران تاثیر گذار آن مناطق ، با نفوذ در لایه های مدیریتی استان و کشور،  از زادگاه اصلی خود فاصله گرفته اند .

خصوصا در این دولت که دو دوره پیاپی با استفاده از فرصت های پیش آمده ، سعی در عقب راندن لارستان از رقابت داشته اند و متاسفانه ما مردم لار، با بی تفاوتی فقط نظاره گر بوده ایم که لازم است مردم همت کنند و با انتخاب جوانان شایسته، این راه غلط را اصلاح نموده و با انتخابی شایسته ،خود را بهتر از گذشته نشان دهیم. اعتماد و انتخاب جوان ها به همه ما مربوط است، نامزدها نیز در معرفی خود باید سنگ تمام بگذارند و با اتخاذ روش های نو این معرفی به سمتی هدایت شود که چهره های مطرح شهرستان فارغ از گرایش سیاسی انتخاب شوند نیروهایی جوان ، انقلابی و آماده برای کار، تا عقب ماندگی ها در این حوزه جبران شود . باید بپذیریم که همت مردم بسیار تاثیر گذار است .

با اعلام اسامی واجدین شرایط، نامزدها وارد رقابت های انتخابانی خواهند شد. رقابتی تنگاتنگ که در کنار رقابت های ریاست جمهوری (مختصری در این مورد خواهم نوشت )  به یک هدف متعالی می اندیشند. شاید مهم ترین نیاز، هماهنگی بین واجدین شرایط است که در این رقابت ها توسعه و پیشرفت لارستان را هدف اولیه خود قرار دهند و اگر فردی واجد شرایط و بهتر از خودشان بود محترمانه فرصت را در اختیار او قرار دهند تا منتخب مردم با پشتوانه قوی مردمی وارد شورای ششم شود، این کار شدنی است. با نگاهی به لیست نامزدها ، می توان نام های برجسته را استخراج کرد. انتخاب ۷ نفر برای تصدی شورای شهر بسیار مهم است . با یکی از نامزدها صحبت می کردم که به دلیل ادامه تحصیل ناگزیر خارج از شهرستان خدمت می کند و در مقطع دکتری در حال تحصیل است. البته در طول سال به زادگاه خود می آید و از نخبگان علمی است و از اطلاعات خوبی برخوردار است. ضمن شناخت نقاط قوت این شهر به برخی کاستی ها هم اشراف دارد و نیز از برخی شهرستان های همجوار اطلاعات کافی دارد و… . حال اگر چنین نیروهایی به هر دلیل از این شهر خارج شوند، مردم ما ضرر می کنند و نداشتن نیروهای برجسته و توانمند در مدیریت های بالا یکی از این عواقب آن خواهد بود. اما به هر حال باید واقع بین بود. ضعف ها و نقاط قوت وجود دارد. انتخاب اصلح برای همه ما فرض است،  البته شایسته است بزرگان شهر تلاش کنند تا حد امکان نامزدها را به هم نزدیک نمایند تا با رای زنی تعداد نامزدها کم شود و بهتر بتوان به انتخاب اصلح کمک کرد .

انتخابات ریاست جمهوری :اما همزمان با انتخابات شوراها یکی از مهم ترین انتخابات هم در ایران برگزار می شود که نقش مردم بسیار حیاتی است . انتخابات شورای شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مهم ترین اتفاق انتخابات ریاست جمهوری است که همه دنیا منتظر آن هستند. افراد از گروه ها و تشکل های سیاسی مختلف وارد این عرصه شده اند و خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده اند. به طور قطع  مهم ترین نیاز امروز ما حضور حداکثری در انتخابات است اینکه چه کسی و با چه آرایی انتخاب شود بر عهده مردم است که امیدواریم مردم حساسیت آن را به درستی درک نمایند، زیرا هر انتخابی نتایجی را به دنبال خواهد داشت.

 رسانه های خارج نشین برای این انتخابات از افراد یا گروه های خاصی حمایت می کنند، ما باید هوشیار باشیم تا چون دوره های قبل افسوس انتخاب غلط خود را نخوریم. انتخاب یک نیروی انقلابی،متدین، کاربلد و مردمی قطعا راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود تا فرد منتخب با بکار گیری نیروهای جوان، چرخ های اقتصاد کشور را به حرکت وادار کند و منتظر تصمیمات خارج از کشور نباشد. تکیه بر نیروهای ملی و جوان کشور، می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن ، مشکلات را برطرف نماید.

 این یک خواسته عمومی است که دور از دسترس نیست. برآوردها نشان می دهد که با وجود تحریم های ظالمانه ، بسیاری از مشکلات به بدنه مدیریتی دولت بر می گردد، اما می توان با تعویض آن اقتصاد کشور را روی ریل پیشرفت قرار داد .

۲۸ خرداد، روزی سرنوشت ساز برای ایران اسلامی و روز مبارکی برای همه لارستان بزرگ خواهد بود. ان شاا…

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۹:۲۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “یادداشت؛ برای شورای شهر به جوان‌ترها فرصت بدهیم”

  1. از جویم. معلم گفت:

    آقای غلامرضا حامدی پور در اکثر موارد روی تقسیمات کشوری واستان شدن. لار مانور میدهند درحالیکه این مسأله به علت حساسیت زیاد در جنوب فارس مانند لامرد و شهرهایی. مانند جهرم. وفسا چندان کار ساده ای برای دولت. نیست ومسولیندر سطح ملی اصلا چنین برنامه ای. ندارند ولی خود. وبی جهت هم. نباید. حساسیت ایجاد کرد. البته به علت بزرگی. لارستان. امکان تقسیمات درون. شهرستانی. امکان پذیر است

  2. خطاب به معلم جویم گفت:

    لارستان دیگر به هیچ عنوان تجزیه نخواهد شد تا کنون ۴.شهرستان از آن جدا شدند دیگر نخواهیم گذاشت. کوچکتر شود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین