چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

واکنش منتخب شورای شهر لار به سخنان نماینده جهرم

ش منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر لار در واکنش به سخنان اخیر رضائی کوچی نماینده جهرم و خفر  در مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی که به میلادلارستان ارسال نموده…

ش منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر لار در واکنش به سخنان اخیر رضائی کوچی نماینده جهرم و خفر  در مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی که به میلادلارستان ارسال نموده واکنش نشان داد. در یادداشت حامد مقدم آمده است:

جناب آقای دکتر رضائی کوچی؛ نماینده محترم مردم شریف جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیات

احتراماً؛ از اولین و آخرین تلاش رسمی در استان فارس برای تشکیل یک استان جدید (به مرکزیت لارستان)، قریب ۱۶سال می گذرد. جهت استحضار بایستی به عرض برساند که بیانات اخیر حضرتعالی در خصوص آماده نمودن شهر جهرم برای مرکزیت استان جدید، احتمالا نتیجه ای جز حذف نیروهای جهرمی از پست ها و مسئولیت های مرکز استان نخواهد داشت؛ همانگونه که در این سالها، لارستانیها ظالمانه این فضای حذف و بایکوت شدن را در کنار محدودیت و محرومیت از بودجه ها، چشیده اند. و البته، امروز مرکز نشینان به این حقیقت رسیدند که آنان که از منابع و امکانات و ظرفیت‌های استان سهم بیشتری دریافت کردند، بر جدائی از فارس مدعی ترند!
و این، تاوان ظلمی است که سالهای طولانی به لار و لارستان روا شده است. حتماً مطلع هستید که در مؤلفه های مرکزیت:

۱_ از باب جمعیتِ پهنه ی حوزه نفوذ منطقه ای، امروز، لارستان در گستره ای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، در حال خدمات دهی می‌باشد و از این باب، طبق قوانین تقسیمات کشوری ضعفی ندارد و به لحاظ وسعت، بزرگترین پهنه تحت نفوذ را داراست و زمینه اتصال به دریا را نیز دارد.

۲_ از منظر جمعیت، پهنه ی شهریِ حوزه ی دشت لار علیرغم متخلخل بودنِ نقاط سکونتگاهی، جمعیتی برابر با جمعیت شهر جهرم را در شعاع کمتر از ۷ کیلومتری، در خود جای داده است. این پهنه ی جمعیتی، در عمقِ ۲۵۰ کیلومتری از کل نوار ساحلیِ خلیج فارس، یک نقطه ویژه و بی نظیر محسوب می‌شود و توسعه آن، از اولویت های طرحهای آمایش سرزمینِ پیش و پس از انقلاب، و برنامه ششم توسعه کشور بوده است.

۳_ از نظر تاریخی، لارستان مرکزیتی دیرینه در جنوب کشور داشته و تا اولین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶، اغلب مناطق جنوب فارس و غرب هرمزگان را تحت پوشش داشته است.

۴_ از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی، لارستان در پهنه وسیعی از جنوب کشور دارای مراودات مداوم و همسوئی و همزیستی خاص است که برادری شیعه و سنی در آن زبانزد کل کشور و حتی نمونه ای ویژه در کل دنیاست.

۵_ در باب زبان و قومیت، لارستان بزرگ، محدوده ی جغرافیایی وسیعی از همزبانان (در پهنه ای که وسعتی به مقدار خودِ استان فارس دارد) را در جنوب فارس و غرب هرمزگان شامل می شود که این پهنه ی تاریخی به لارستان بزرگ مشهور است و در بیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است.

۶_ از منظر اقتصادی، لارستان بعنوان یکی از مهم‌ترین واردکنندگان ارز به کشور با درآمدی بیش از یک میلیارد دلار در سال، به همت کارگران زحمتکش خود در کشورهای حوزه خلیج فارس، برتری مطلقی در میان مناطق مختلف کشور دارد و حجم سپرده های بانکی این منطقه، قابل قیاس با دیگر مناطق فارس نیست.

۷_ در حوزه تمرکز خدماتِ منحصر به فرد، ادارات کل راه و شهرسازی و فرودگاه لارستان قابل ذکر و تأکید هستند و لارستان پنجمین فرودگاه پر پروازِ خارجیِ کشور را داراست.

۸_ از نگاه همسوئی با نظام مقدس جمهوری اسلامی، لارستان اولین خاستگاه حکومت اسلامی در کشور بوده است و نام سید عبدالحسین لاری و خاندانش، نگینی است بر تارک لارستان و نمادی است از مشروطه خواهی و انقلابی بودن در فارس.

۹_ از منظر جغرافیای سیاسی و شاکله یک استان جدید، جهرم به سبب همجواری با کوه های زاگرس در غرب و نبود ارتباط موثر با این منطقه، وجود سیرجان در شرق با جمعیتی دو برابر جهرم و با ادارات کلِ متعدد، که خود، مدعی مرکزیت است و با ارتقاء اش به مرکزیت استان، بخش بزرگی از پهنه شرق فارس را خواهد بلعید؛ همچنین نزدیکی به شیراز در شمال و وجود لارستان بعنوان مدعی مهم و قدیمی در جنوب، محدودیتهای فراوانی دارد. در حالی که لارستان فاقد چنین محدودیت هایی است و از طرفی، استانی به مرکزیت جهرم، نیمی از جغرافیای فارس را جدا خواهد کرد و نه تنها شیراز را با “کوار” در جنوبش تنها خواهد گذاشت، بلکه امکان جدائی دیگر شهرستان های مدعی مرکزیت در شرق و غرب و شمال فارس را نیز، کاملاً از بین خواهد برد. در حالی که جدائی استانی به مرکزیت لارستان تنها ۲۰ درصد فارس را جدا می‌کند و ظرفیت های دیگر شهرستان های مستعد را نیز نابود نخواهد کرد؛

لذا با نگاهی به جمیع این عوامل، لارستان را مستعد تر و محق تر به جدائی می بینیم.

قطعا شما هم بر این امر واقفید که بسیاری از این برتری‌ها و مزیت‌های مرکزیت لارستان، منحصر به فرد هستند و هیچ یک از همسایگان لار، علیرغم تلاش و تفویض وظیفه به شورای شهر و شهرداری هایشان، امکان رقابت در این حوزه ها را نخواهند داشت.
ما هم همچون شما معتقدیم که استان فارس به دلایل متعدد، مستعد ترین استان کشور برای تقسیم شدن است. لیکن دیوار مقاوم فارس در برابر هر تغییر و تقسیمی، نمی تواند با تلاشهای پراکنده و مقطعی و  بی برنامه فرو ریزد.

چنین می پنداریم که هرگونه تغییری در ساختار تقسیمات کشوری در جنوب فارس؛ به سبب مطالبه قوی مردمی در لارستان و برتری های ویژه ی منطقه ای، بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق لارستان محکوم به شکست خواهد بود و به تجربه ی سالها مطالبه گری در این حوزه و تلاشهای رسمی و غیر رسمی در این باب، قاعدتاً، امروز لارستان برای هر سناریوی پیش رو برنامه مشخصی خواهد داشت و از “تقابل ساختاری” تا “تعامل سازنده”، آمادگی های لازم را دارد. لذا بنا بر همین تجربه، به عرض می رساند که چنین مسیری نیازمند تعاملات سازنده و همراهیهای منطقه ای است و درست آن است که پیش از هر اظهار نظر احساسی، باب مذاکرات سازنده منطقه ای در مسیر تأمین منافع مشترک، و توسعه ای همراه با احترام متقابل باز شود.

ما همسایگان، به سبب جبر طبیعت و داشتن پای در گِلِ جغرافیا، “محکوم به سرنوشتِ مشترکِ محتوم” هستیم و لذا به تمرکز بر منافع مشترک بر پایه عقلانیت سیاسی و ظهور همکاری‌های مشترک و مؤثر در جنوب فارس امید بسته ایم.

“حُسْنُ الجوار یَعْمُرُ الدّیارَ و یزیدُ فی الأعمار”

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۳:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “واکنش منتخب شورای شهر لار به سخنان نماینده جهرم”

  1. حکایت استان. لارستان گفت:

    تاسیس استان جدید با تصمیم سران ودر سطح ملی گرفته میشود وبا مطرح کردن اینگونه مطالب وحتی صحبت های نماینده جهرم تاثیری بر جریان قدرت. آن هم در سطح مقامات رده اول. نظام. ندارد. سالهاست که اینگونه حرفها. زده میشود اما مسلم است که جهرمی ها. در نظام قدرت. بیشتر. شریک. هستند

  2. مدینه صابری گفت:

    لارستان وسعت کمی و کیفی بی نظیری دارد و از زمره قطب های با قابلیت توسعه و پیشرفت کشور محسوب می شود و نباید به بهانه های مختلف پیش پا افتاده از پیشرفت این خطه مستعد ممانعت شود

  3. ناشناس گفت:

    بعضی از نمایندگان باید بروند تاریخ مطالعه کنند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین