پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

یادداشت/کارآفرینی چیست؟

مجید بامدادی از کارشناسان اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لارستان با ارسال مقاله ای با عنوان اصول کارآفرینی به بررسی علمی این موضوع پرداخته است. به گزارش میلاد لارستان،…

مجید بامدادی از کارشناسان اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لارستان با ارسال مقاله ای با عنوان اصول کارآفرینی به بررسی علمی این موضوع پرداخته است.

به گزارش میلاد لارستان، مجید بامدادی از کارشناسان اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لارستان با ارسال مقاله ای با عنوان اصول کارآفرینی به بررسی علمی این موضوع پرداخته است که این مطلب در زیر می آید:

 

کارآفرینی چیست؟

معنای کارآفرینی چیست؟ مفهوم کارآفرینی برای نخستین بار در سده ۱۷۰۰ میلادی ظهور پیدا کرد و از آن زمان تاکنون به تدریج تکامل یافته است. بسیاری از افراد، کارآفرینی را به سادگی با مفهوم راه اندازی کسب و کار توسط یک شخص برای خودش مترادف می دانند ولی بیشتر اقتصاد دانان معتقد اند کارآفرینی چیزی فراتر از این است.

از دیدگاه برخی از علمای اقتصاد، کارآفرین کسی است که مایل است پیه راه اندازی یک کسب و کار پر خطر را به تن خود بمالد البته اگر عایدی قابل توجهی برایش قابل تصور باشد. دیگرانی بر نقش کارآفرین بعنوان یک نوآور که برای محصول نوآورانه خود بازار می سازد تأکید می کنند. همزمان، برخی از اهالی اقتصاد معتقدند کارآفرینان محصولات یا فرآیندهای جدیدی را توسعه می دهند که بازار آنها را تقاضا می کند اما تاکنون تأمین نشده است.

در قرن بیستم ژورف شومپیتر، اقتصاددان، تمرکز خود را بر مطالعه نوع نیرویی که کارآفرینان برای نوآوری و توسعه به کار می برند و بدنبال آن سبب تحول و تغییر می شوند قرار داد. در نگاه شومپیتر کارآفرینی نیروی «تخریب سازنده» است. به عقیده او کارآفرین ترکیب بندی های جدید خلق می کند و به همین وسیله باعث می شود صنایع قدیمی «تاریخ گذشته» و ناکارآمد شوند؛ شیوه های سنتی و جا افتاده ی کسب و کار با ابداع راه های جدیدتر و بهتر از بین می روند.

پیتر دراکر، متخصص کسب و کار، این دیدگاه را جلوتر برد و گفت: کارآفرین در واقع تغییرات را جستجو می کند، به آن واکنش مثبت نشان می دهد و از آن به عنوان یک فرصت بهره برداری می کند. یک نگاه گذرا به سیر تغییر در وسایل ارتباطی، از ماشین تحریر گرفته تا رایانه های شخصی و تا دنیای اینترنت، این دیدگاه را روشن می سازد.

امروزه بسیاری از اقتصاد دانان اتفاق نظر دارند که کارآفرینی یک خوراک بسیار مغذی و ضروری برای رشد اقتصادی و توسعه اشتغال در همه جوامع است. در اقتصادهای در حال توسعه، کسب و کار های کوچک موفق موتورهای محرک اشتغال زایی، رشد درآمد و کاهش فقر هستند. بنابراین حمایت دولت ها از کارآفرینی یک راهبرد اساسی برای توسعه اقتصادی است.

چنانکه در سال ۲۰۰۳ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد: «سیاست های تشویق کننده کارآفرینی» برای اشتغال زایی و رشد اقتصادی ضروری است. دولت ها می توانند سیاست های تشویقی برای تهییج و پیش فرستان کارآفرینان به سمت کسب و کارهای هیجان انگیز جدید فراهم کنند. از جمله ی این سیاست ها می تواند قوانینی برای حمایت از حق مالکیت افراد بر نوآوری های خود و بسط نظام بازار آزاد و رقابتی باشد.

فرهنگ جامعه نیز می تواند بر میزان کارآفرینی موجود در آن جامعه تأثیر داشته باشد. تفاوت سطح و میزان کارآفرینی در جوامع مختلف می تواند ریشه در تفاوت های فرهنگی میان جوامع داشته باشد چرا که ممکن است یک جامعه به نسبت جامعه دیگر برای کارآفرینی ارزش و اعتبار کمتر یا بیشتری تعریف نماید. جامعه ای که برای صاحب منصبان در رأس سازمان ها یا افراد با تحصیلات عالی دانشگاهی بالاترین شأن و منزلت اجتماعی را قائل است می تواند کارآفرینی را تضعیف کند و در مقابل فرهنگ یا سیاست های کلی جامعه ای که کسب و کارهای فردی خودگردان و خویش ساخته را دارای شأن و جایگاه بالاتری می داند احتمالاً کارآفرینی را تشویق می کند.

این چشم انداز کلی، قسمت اول از مجموعه مقالات یک صفحه ای (دو صفحه در ترجمه) در باره عناصر اساسی کارآفرینی است. هر مقاله دیدگاه های نظریه پردازان تراز اول اقتصادی را با نمونه های عملی کارآفرینی در کشورهای مختلف در هم می آمیزد. این مجموعه تلاش دارد تا به این سؤالات پاسخ بگوید:

– چرا و چگونه افراد، کارآفرین می شوند؟

– چرا کارآفرینی برای یک جامعه مفید است؟

– دولت ها چگونه می توانند کارآفرینی و همراه با آن رشد اقتصادی را تشویق کنند؟

ترجمه و بازنشر: مجید بامدادی- کارشناس اشتغال اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لارستان

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین