یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 49 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

315 بیمار MS‌و 161 بیمار تالاسمی در علوم پزشکی لارستان شناسایی شده‌،‌ با حمایت مسئولین و کمک خیرین یکی از قطبهای پیوند جنوب کشور می توان شد

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه ۷۵۱ نفر در مجموعه تحت پوشش علوم پزشکی لارستان به عنوان بیماران خاص شناسایی شده اند…

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه ۷۵۱ نفر در مجموعه تحت پوشش علوم پزشکی لارستان به عنوان بیماران خاص شناسایی شده اند اظهار داشت: با حمایت مسئولین و کمک های مالی خیرین جهت احداث فضای فیزیکی مناسب ، جذب متخصص وفوق تخصص مرتبط با بیماران خاص و تجهیزات مورد نیاز جهت انجام پیوند کبد ، کلیه و مغز استخوان  در لارستان،‌ می توان منطقه  را یکی از قطب های پیوند جنوب کشور نمود.

الهام هدایتی به سوالات خبرنگار میلاد لارستان در خصوص بیماری های خاص این گونه پاسخ می دهد.

لطفا در ابتدا معرفی اولیه ای از مرکز بیماریهای خاص لارستان ارائه نمایید

مرکز بیماریهای خاص از سال ۱۳۹۴راه اندازی شده و به ارائه خدمت مشغول می باشد.  در حال حاضر  تمام بیمارستانهای تابعه دانشکده علوم پزشکی لارستان بخش های دیالیز جهت ارائه خدمت به بیماران کلیوی بوده و  در لار وخنج به بیماران تالاسمی و هموفیلی  ارائه خدمت شده و در لار بیماران  ام اس نیز تحت حمایت درمانی قرار می گیرند.

نام بیماری های خاص که تا کنون شناسایی شده و نارسایی بدنی که رخ میدهد چیست؟

بیماری های  ام اس /تالاسمی / هموفیلی/ دیالیز و پیوندی از جمله بیماری های خاص می باشند.  نارسایی در بیماری کلیوی شامل بیماریهای قلبی و عروقی ، ضعیف شدن ، پوکی استخوان  ، کم خونی و آسیب سیستم عصبی مرکزی می باشد . عوارض بیماری تالاسمی کم خونی شدید بدن بوده و درصورت عدم درمان باعث مرگ می شود. عوارض ام اس  نیز شامل مشکلات بینایی / ذهنی / تنفسی و اسکلتی عضلانی می شود و درصورت عدم درمان باعث مرگ فرد بیمار می گردد.

دلیل رخداد هر بیماری چیست ؟

بخش قابل توجهی از بیماری های مذکور دلایل ناشناخته و یا ژنتیکی می باشند. البته دلیل بیماریهای مزمن کلیوی انواع بیماریهای قلبی –عروقی ، دیابت ، فشارخون و مشکلات کلیوی درمان نشده می باشد. دلیل بیماری تالاسمی /هموفیلی ژنتیک بوده و  دلیل بیماری ام اس برخی موارد ژنتیک و اغلب ناشناخته است.

کدام بیماری ها تحت بیمه هستند؟ و خدمات بیمه در این خصوص چگونه است؟

تمام بیماریهای خاص تحت پوشش بیمه هستند. در این خصوص به محض شناسایی ، دفترچه بیماریهای خاص جهت این بیماران صادر می شود . تمام خدمات براساس بسته حمایتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت برای بیمار رایگان محاسبه می شود.  این خدمات شامل بسیاری از آزمایشات، تصویربرداری ها، خدمات توانبخشی،  ویزیت پزشکان و هزینه بستری بیماران در شرایط خاص در بیمارستانهای دولتی بوده  و برخی از داروهای بیماران خاص با شرایط ویژه نیز رایگان می باشد.

تعداد بیماران خاص منطقه به تفکیک بیماری چگونه است؟

در حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان تعداد کل بیماران دیالیزی و کلیوی شناخته شده برابر با ۱۳۷ نفر در حال حاضر بوده  و تعداد بیماران ام اس ۳۱۵، پیوندی ۱۰۷، تالاسمی ۱۶۱ نفر  بوده و بیماران هموفیلی نیز ۳۱ نفر در منطقه می باشد.

 کدام بیماری خاص در منطقه لارستان نسبت به بقیه کشور بیشتر بوده و آیا این موضوع دلیل خاصی دارد؟

آمار خاصی در این خصوص در دسترس نمی باشد.

 آیا امکان این وجود دارد که با توجه به وجود خیرین و پزشکان در منطقه،  منطقه زیر مجموعه علوم پزشکی لارستان را هاب یکی از مراکز خدمات رسانی در یک یا چند بیماری خاص لااقل در جنوب کشور نمود

از آنجایی که امکانات ویژه ای برای پوشش بیماران خاص در بیمارستانهای تابعه وجود دارد در صورت افزایش فضای فیزیکی و تجهیزات لازم و همچنین امکانات فوق تخصصی امکان این امر وجود دارد.

 چه کمکی از سمت مردم و خیرین میتوان انجام داد که خدمات دولتی را تکمیل کند؟

احداث مرکز جامع بیماران خاص توسط خیرین باعث می شود که بیماران بتوانند تمام خدمات مورد نیاز خود از جمله انواع آزمایشات / تصویربرداری ها / اعمال جراحی /خدمات دندانپزشکی و …را در یک مرکز با سرعت بیشتر دریافت نمایند.

 توقع تان از مردم و مسئولین چیست؟

کمک های مالی خیرین جهت احداث فضای فیزیکی مناسب ، جذب متخصص وفوق تخصص مرتبط با بیماران خاص و تجهیزات مورد نیاز جهت انجام پیوند کبد ، کلیه و مغز استخوان  در لارستان کمک شایانی به مردم منطقه می کند و می توان با این وسیله لارستان را یکی از قطب های پیوند جنوب کشور شود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۷:۱۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین