سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۳ق.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

خواب آشفته مستأجران در تب اجاره‌نشینی؛گرانی سرپناه مناسب عامل سرگردانی جوانان شده است

گرانی سرپناه مناسب عامل سرگردانی جوانان شده است. به گزارش میلاد لارستان، مدت‌هاست که کرایه نشینی در کشور دیگر خوش‌نشینی نیست و مردم به ویژه جوانان لارستان معتقدند توانایی خرید…

گرانی سرپناه مناسب عامل سرگردانی جوانان شده است.

به گزارش میلاد لارستان، مدت‌هاست که کرایه نشینی در کشور دیگر خوش‌نشینی نیست و مردم به ویژه جوانان لارستان معتقدند توانایی خرید خانه ندارند.

حکایتش آنقدر تلخ و تکراری است که شاید پرداختن به آن تنها بهانه ای باشد برای یادآوری این معضل اجتماعی به مسئولان وگرنه حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدتی است خاطر خیلی‌ها را آزرده است.

گر چه مهم ترین نیاز اولیه هر انسان تامین سرپناه و اجاره بها و خرید خانه است اما چند سالی است جوانان لاری رغبتی به ازدواج ندارند چرا که معتقد هستند در این اوضاع حتی تهیه یک خانه اجاره ای که بتوانند با هم زیر یک سقف روزگار سپری کنند از توان شان خارج است.

هر چند در این میان بیشتر شهروندان، بی در و پیکر بودن و عدم نظارت مسئولان در قیمت گذاری ها را دلیل اصلی این آشفته بازار می‌دانند اما از طرفی وجود دلالان، منازل مبله و مشاورین املاک غیر مجاز دیگر عوامل موثر در این اتفاق است.

در این خصوص، یک جوان لاری که حدود ۲ سال از زمان آغاز زندگی متأهلی‌اش می‌گذرد در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان آینده خانه‌دار شدن خود طی سالیان آتی را یک رؤیای دست‌نیافتنی می‌داند و معتقد است: اگر روال گرانی اجاره‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد، اجاره‌نشینی نیز یک رؤیا خواهد بود.
وی با بیان اینکه یک جوان برای شروع زندگی نیازمند آسایش است، افزود: توان خرید خانه از ما جوانان به جهت گرانی‌ها و حقوق کم گرفته شده و شرایط نباید به گونه ای باشد که برای داشتن سرپناه اجاره‌ای نیز در مضیقه باشیم.
این جوان با اذعان به اینکه نزدیک به دو سال از آغاز زندگی مشترک می‌گذرد و من و همسرم هر لحظه نگرانی اتمام تاریخ اجاره‌نشینی را داشته‌ایم، تصریح کرد: طی روزهای اخیر صاحب ملک به بهانه ازدواج پسرش و اینکه قرار است در این خانه زندگی کند، بهانه تحویل زودتر از موعد خانه را گرفته است.
وی با بیان اینکه هزینه اجاره خانه در شهر لار بسیار گزاف و سنگین است، ادامه داد: هیچ نظارتی از سوی نهادهای مربوطه بر نرخ اجاره‌بهاء منازل نیست.
یک جوان دیگر نیز که به تازگی منزلی را اجاره کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه پیداکردن منزل اجاره‌ای در شهری همچون لار بسیار سخت و دشوار شده است، گفت: یک واحد آپارتمانی ۲ خوابه مسکن مهر با پول پیش بالا و اجاره‌بهاء سرسام‌آور باید اجاره کرد.
وی یکی از علل گرانی اجاره‌بها را عدم رغبت و اقبال صاحبان املاک در شهر لار برای اجاره دادن منازل خود می‌داند و معتقد است: عده‌ زیادی از سرمایه‌داران با هدف کسب سود آپارتمان یا منازل ویلایی را خریداری کرده و آن را با هدف گرانی مسکن و کسب سود رها کرده‌اند که همین موضوع سبب شده تا تعداد خانه‌های اجاره کاهش یابد و در پی آن هزینه‌ اجاره منزل در شهر لار سر به فلک بردارد.
این جوان همچنین یکی دیگر از دلائل گرانی اجاره‌بها را به طور غیرمستقیم مرتبط با گرانی مصالح ساختمانی دانست و تصریح کرد: وقتی برای ساخت یک خانه بالای یک میلیارد پول نیاز است، صاحب ملک نیز به ناچار برای درآمدزایی از سرمایه خود، مجبور به افزایش نرخ اجاره است.
قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است. افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند. افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد. همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است و از طرفی آمار ازدواج را رو به کاهش برده است.
اگر همه این اتفاقات را کنار هم قرار دهیم قطعا ریشه اصلی آسیب های اجتماعی را جستجو خواهیم کرد. پس نیاز است متولیان امر با همت و دقت نظر بیشتری این معضل را بررسی و مرتفع کنند.
ف ۱۱۰
نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین