جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

4ایده کاربردی در فعالیت مرکز رشدجدید لارستان

بالاخره پس از رایزنی های مختلف و تلاش پیگیر متولیان امر، مرکز رشد فناوری لارستان در سال ۹۲ مجوز خود را دریافت نمود تا با نگرشی نو به توسعه اقتصاد…

بالاخره پس از رایزنی های مختلف و تلاش پیگیر متولیان امر، مرکز رشد فناوری لارستان در سال ۹۲ مجوز خود را دریافت نمود تا با نگرشی نو به توسعه اقتصاد دانش بنیان در منطقه کمک کند. اصولا مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان

یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند. انواع مراکز رشد به  مراکز رشد صنعتی؛  دانشگاهی؛ مجازی و بین‌المللی تقسیم می شوند.

در ایران حدود ۶۰تا ۷۰ مرکز رشد تأسیس شده‌است که حدود ۱۰ تای آنها در استان فارس قرار دارند. مراکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان فارس به قرار زیرند:

مراکز رشد جامع فناوری؛ مرکز رشد نفت و گاز و پتروشیمی و مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی هر سه در شیراز دارند. همچنین ۴ مرکز رشد نیز در شهرستان های استان می باشند که عبارتند از مرکز رشد اقماری جهرم(تاسیس ۱۳۸۶) ، مرکز رشد اقماری استهبان(تاسیس ۱۳۸۸)، مرکز رشد اقماری فسا(تاسیس ۱۳۸۸)  و مرکز رشد قیر وکارزین(تاسیس ۱۳۸۹) می باشد. از سوی دیگر ۵ مرکز رشد نیز در دانشگاه های شیراز ایجاد شده است.

اخیرا و با اخذ  مجوز مرکز رشد فناوری لارستان  پس از  تأخیری چندساله، راه برای ورود لارستان به این حوزه فراهم می شود. اکنون ایده های نو همشهریان؛ نخبگان و تحصیل کردگان لارستانی در سراسر دنیا می تواند راهگشای توسعه این مرکز باشد. همان گونه که بیان شد مرکز رشد حلقه مفقوده توسعه دانش بنیان منطقه بوده و ایجاد آن مانند مهره مهره تسبیح می تواند در ایجاد اتحاد علمی در منطقه نقش مهم را ایفا نماید.

۱) چندی پیش بود که  در آیین راه اندازی مرکز رشد خوشه های فن آوری  کارخانجات مخابراتی ایران در شیراز علیرضا موغلی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس طی سخنانی با بیان این مطلب که با راه اندازی  مراکز رشد میان بنگاه ها و مهارت ارتباط تنگاتنگی ایجاد می شود اظهار داشته بود : امیدواریم به زودی مرکز رشد خاک نسوز در دانشگاه علمی و کاربردی آباده، مرکز رشد حلوای مسقطی در لار، مرکز رشد گلاب گیری در میمند و مرکز رشد انجیر را در استهبان راه اندازی کنیم. بی شک ایجاد مرکز رشد حلوای مسقطی در منطقه یکی از ایده هایی می تواند باشد که جنبه عملیاتی به خود گرفته و زنجیره ارزشی از تولید به مصرف و حتی مقوله های صادراتی را نیز در بر گیرد.

۲) از سوی دیگر به دلیل گرم و خشک بودن منطقه و رویش انواع خاص از گیاهان دارویی درمنطقه لارستان بزرگ می توان مراکز تحقیقاتی با رویکرد علمی به منظور شناخت، آماده سازی و فراوری گیاهان دارویی منطقه و سپس صادرات محور نمودن محصولات را نیز به عنوان ایده ای دیگر درنظر گرفت

۳) بی شک وجود انواع متنوع خرما، خارک، رطب و .. در منطقه جنوب و لارستان و همچنین به اذعان عده ای وجود بیش از ۲۰۰ طرح دست نخورده و قابل اجرا در اداره صنعت معدن و تجارت لارستان (تنها در حوزه خرما و فرآوری محصول و حتی برگ و دیگر بخش های درخت خرما) نوید ایجاد تکمیل زنجیره تولیدی صادراتی تحقیقاتی در زمینه خرما و فرآورده های غذایی- دارویی آن را نیز با وجود مرکز رشد خواهد داد.

۴) با توجه به پتانسیل سخت افزاری منطقه در حوزه کامپیوتر و IT و نیز وجود رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشکده دولتی لار می توان محصولات کوچک در این زمینه را نیز با همکاری تیم علمی دانشگده دولتی لار در مرکز رشد از طریق ایجاد شرکت های کوچک دانش بنیان تولید کرده و در منطقه و حتی کل کشور بهره برد.

نهایتا این که ایده های فراوان دیگری نیز می توان نام برده و از آنها بهره برد.

عزیزان لارستانی دراین زمینه فعال باشید  تا با هدف ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت متخصصین، ایجاد اشتغال و استفاده از فرصتهای موجود در زمینه های مختلف با توجه به پتانسیل منطقه بتوان در توسعه و تعالی لارستان برزگ گام برداشت .

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین