یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

آیا همیشه باید راهبرد ما دفاعی باشد؟          

دربین  ورزش دوستان ضرب المثلی است که می گویند بهترین دفاع حمله هست این ضرب المثل در ورزش های فردی و گروهی نیز صادق است البته این در کلیات قابل…

دربین  ورزش دوستان ضرب المثلی است که می گویند بهترین دفاع حمله هست این ضرب المثل در ورزش های فردی و گروهی نیز صادق است البته این در کلیات قابل قبول است اما گاه ایجاب می کند نوعی استراتژی  طراحی شود که ضمن دفع حملات طرف مقابل ، از خود و تیم دفاع کنیم تا در پایان به پیروزی برسیم و در دقیقه ۹۰ گل نخوریم این ضرب المثل را آوردم تا به یک مشکلی که دامنگیر منطقه ما هست واقع بینانه بنگریم و با اتخاذ یک تصمیم عقلایی در دامی که برایمان طراحی می کنند نیفتیم. 

در بین خبرها گاه از اتفاقات و رویدادهای  شهرستان های  همجوار و رقیب ، خبرهایی در شبکه های اجتماعی منطقه پخش می شود که حساسیت هایی را ایجاد می کندکلنگ زنی و یا  افتتاح طرح های عمرانی ، بهداشتی ، اقتصادی ، آموزشی و…..در شهرستان های همجوار با واکنش مردمی همراه بوده است (هر چند اصل این حرف درست نیست به هرحال هر جایی ظرفیت هایی دارد) اما واکنش های مسوولان منطقه همراهی با مردم نیست  بلکه با بی تفاوتی از کنار آن می گذرند .

در این رابطه متاسفانه دولت هم چون به خواسته ها توجهی ندارد برخی فرصت طلبان را به این فکر انداخته که برای زادگاه خود تلاش نمایند و مردم را در برابر اتفاقات تنها بگذارند این روش روح مردم را درگیر می کند و احساس تبعیض مردم را زیر فشار قرار می دهد و فرصت هرنوع ابتکار و خلاقیت را از مردم می گیرد و عاملان این اتفاقات فرصت طلبانه از جای دیگری  به روش خود ادامه می دهند در همین دهه فجر نگاه کنیددر شهرستان های همجوار چه طرح هایی کلنگ زنی و چه طرح هایی افتتاح و راه اندازی شد؟ اما در لارستان متاسفانه طرح ها همه خیر ساز یا مشارکتی است باید مردم چگونه رفتار کنند؟ آیا پاسخ مسوولان به مشارکت مردم در طرح های منطقه باید اینگونه باشد؟

در چند روز اخیر خبرهایی منتشر شد چون  اتصال راه آهن جهرم به را آهن سراسری ،افتتاح بیمارستان تخصصی و یا تبدیل فرودگاه جهرم به فرودگاه بین المللی (بدون توجه به آمایش سرزمینی ) با حضور وزیر راه و شهرسازی ، بی توجهی چند باره با استقرار اداره کل راهداری در لارستان علیرغم صراحت قانونی و نظرات کارشناسی مسوولان سازمان راهداری کشور.

اما گویا اینها برای جناب وزیر مهم نیست و با صراحت می گوید ارتقای فرودگاه جهرم  به بین المللی زمینه پروارهای برون مرزی را برای این شهر فراهم می نماید که جای سوال است  چطور وزیری که به این خطه تعلق دارد بدون توجه به فرودگاههای شیراز و لارستان اینگونه سخن می گوید بی توجهی ایشان به وضعیت جاده مرگ در محور جهرم به لارمردم را نگران کرده است و این بی توجهی با واکنش فعالان رسانه ای لارستان مواجه شد .

حضور مسوولان استانی و کشوری در لامرد برای افتتاح طرح های اقتصادی و عمرانی و یا اختصاص بودجه های هنگفت برای آن شهرستان ها همه حکایت هایی است که دل های دوست داران انقلاب را می آزارد و ایجاب می کند مسوولان و در راس آن نماینده محترم مجلس واکنش نشان دهدو به وزیر تذکر دهد  که چرا تا این حد بی توجهی می شود و نیزاز  جناب آقای دهقان به عنوان نماینده عالی دولت و رپیس شورای تامین شهرستان انتظار می رود  به صورت مستقل  اطلاعاتی فراتر از مکاتبات اداری  به مقامات بالا گزارش کنند .

به موردی که حساسیت های رسانه ای و مردمی در شبکه های اجتماعی داشته است می پردازم . چندی پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه  نماینده محترم جهرم طرح استان فارس جنوبی به مرکزیت آن شهر را در بعضی سایت های خبری  منتشر و  قبل از آن این طرح را  به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده بود و  و تاکید ایشان  بر اینکه این شهرستان شرایط مرکزیت استان در جنوب فارس را دارد ( فارغ از اینکه چه اهدافی پشت این قضیه باشد) نشانه ای از تمکین به قانون در آن دیده نمی شود .

چون پروسه ارتقای یک شهرستان به استان ، زمان بر و با در نظر گرفتن جنبه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی ،اجتماعی ،موقعیت مکانی و…. مواردی از این دست مسیر تداوم می یابد  و پس از بررسی های کارشناسی در وزارت کشور و تصویب در هیئت دولت در قالب طرح به مجلس ارائه می شود و در کمسیون های مربوطه دقیقا بررسی می شود و پس از آن  به صحن علنی مجلس می آید تا موافقان و مخالفان ارتقای یک شهرستان به استان و انتزاع برخی بخش ها و شهرستان ها و الحاق آن به استان جدید به مرحله اجرایی برسد.

در همین رابطه پایگاه صحبت نیوز به صورت  منطقی اقدام نماینده جهرم را زیر سوال برد و به صورت مستدل بیان کرد که جهرم در جنوب فارس نیست و این لارستان است که بالاترین شاخص ها را برای ارتقا دارد این نه فقط دیدگاه نگارنده است بلکه بسیاری از مسوولان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری در سفر به لار به جایگاه لارستان اشاره کرده بود و در بوشهر نیز گفته بودند اینجا هم قلمرو حکومتی مرحوم آیت ا.. سید عبدالحسین لاری  است و مسوولان دولتی  نیز به جایگاه لارستان به عنوان مرکزیتی در جنوب استان اذعان کرده اند از جمله اظهار نظر آقای صولت مرتضوی معاون وقت  وزیر کشور در دولت نهم و معاون اجرایی  رئیس جمهور دردولت فعلی به آن اعتراف داشته اند البته اظهار نظر دیگر مسوولان نیز موید این ادعا هست انتظار داشته و داریم که نماینده محترم ۴ شهرستان این مهم را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و پیگیراین موضوع باشد. هنوز هم فرصت باقی است و می تواند  به نحو مطلوب پیگیری کند و نام خود را در تاریخ این منطقه جاودانه نماید . در چنین شرایطی چه باید کرد ؟ آیا همواره اقدامات ما باید اینچنین تدافعی باشد تا کار از کار بگذرد؟ یا می توانیم با ابتکار خودمان طرح های آنان را برای عقب زدن لارستان  خنثی کنیم . به نظر می رسد ما باید ۳ کار انجام دهیم :

۱) جمع آوری اسناد و مدارکی که نشان می دهد لارستان در بین شهرستان های جنوبی موقعیت ویژه ای دارد و از دیر باز یکی از شهرستان های موثردر کشور بوده است شایان ذکر است این اسناد و مدارک مربوط به دهه های گذشته را نیز شامل می شود .استفاده از نیروهای مطلع و پژوهشگر که علاقه مند به ارتقای کل منطقه هستند بدون در نظر گرفتن دیدگاههای سیاسی می تواند امور را بهتر پیش ببرد . وبا جمع بندی به مسوولان تقدیم گردد.البته باید در بررسی ها نقاط ضعف نیز بررسی تا به رفع آن اقدام گردد

۲) رئیس جمهور محترم و ریاست محترم قوه قضائیه از مبارزه با فساد در هر سطحی سخن گفته اند که ایجاب می کند فعالان اجتماعی و مسلط به جنبه های حقوقی بر علیه کسانی که بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی با طرح ادعاهایی جامعه را ملتهب می کنند اقامه دعوی نمود . معنی ندارد هر کس از هرجایی ادعایی بکند . این شکایت ها باید آنچنان مستدل باشد که نهادهای مرجع را قانع کند که اتفاق خلاف قانون افتاده است و با استناد به آن مسوول مربوطه رامواخذه کند به موردی اشاره می کنم  همانند اقدام چند سال پیش  فرهنگیان شاغل در لامرد که بدلیل بعضی محدودیت ها و فشارها معترض بودند و نهایتا با آمدن مسوولان وقت کشور در نهایت به برکناری رئیس آموزش و پرورش لامرد و مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان فارس منجر شد . پس باید این موضوع با دقت بررسی شود.

۳) آگاهی مردم هم بسیار مهم است تا با پرهیز از هرگونه تشنج  ،کاملا در جریان قرار گیرندو مسیر با طمانینه و آرامش و از مسیر قانونی پیگیری شود . یعنی باید پشتوانه مردمی در همه حوزه ها داشته باشیم .

بایداز لاک دفاعی خارج و توانمندی های لارستان رابه شکل های مختلف علنی کنیم  و با دعوت از مسوولان نظام در مناسبت های مختلف لارستان را بیش از پیش به مسوولان بشناسانیم  و انتظار داریم در این را ه محترمین شهرستان اعم از  نماینده مجلس و فرماندار و امام جمعه و شورای شهر و شهرستان بیش از گذشته تلاش نمایند . چرا که لارستان ظرفیت هایی دارد که برخی از مدعیان ارتقا بی بهره هستند لامرد درست است که در حوزه صنعتی پیشرفت هایی داشته است اما باید بدانند که شریان اقتصادی کشور در آبادان است اما مرکز استان اهواز است و جهرم حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان تخصصی عامل قدرت اش شد،  اما باور کنیم که لارستان با دارا بودن  :

* بزرگ ترین فرودگاه بین المللی بعد از شیراز  که ششمین فرودگاه کشور است

*اداره کل فرودگاه بین المللی

* اداره کل راه و شهر سازی

* پلیس راه جنوب  فارس

*نمایندگی وزارت خارجه که حتی برخی مراکز استان ها هم ندارند

*دارا بودن بیشترین  شهر ک های صنعتی بعد از شیراز

*وسیع  ترین شهرستان  در استان فارس ( علیرغم جدا شدن برخی بخش ها )

 و مواردی دیگر ….. ظرفیت ها و توانمندی های زیادی دارد .

 

نگارنده: غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۹:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “آیا همیشه باید راهبرد ما دفاعی باشد؟          ”

  1. لاری. دلسوز گفت:

    آقای حامدی پور در شرایط فعلی چانه زنی از پایین به بالا چندان کارساز نیست شهرهای رقیب لار در مدارج بالای نظام قدرت ونفرات دارند واز آنجاها اقدام میکنند ما اینجا نشستیم با گراش واوز وخنج کلنجار میرویم اما آنها درراس اقدام میکنند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین